cacacason skrev 2014-05-12 20:42:39 följande:
Jag kan förstå att det kan bli jobbigt för dig med ett par ögon som gärna granskar negativt (och kanske får hyresvärden att kräva saker av dig), men det kan ju vara så att personen i fråga bara vill att besiktningen ska göras ordentligt. Jag vet ju inte rent lagligt, men spontant känns det ju som att du inte har så mycket att komma med om hyresvärden godkänner det. Det är ju dennes lägenhet och denne kanske ser att det blir mindre jobb på såhär sätt. Men jag vet inte. Hur vet du att personen bjudit in sig själv?
Besiktningen görs ju lika ordentligt oavsett om näste hyresgäst skulle vara här eller ej. Nästa hyresgäst skulle dessutom kunna kontrollera att besiktningen stämmer bäst efter att jag flyttat ut eftersom besiktningen nu kommer att ske med min lägenhet fullt möblerad.
Det må vara hyresvärden som äger fastigheten men det är ju jag som hyr lägenheten och jag har lite svårt att tro att hyresvärden skulle ha rätt att bjuda in gäster till min lägenhet. Hade det varit någon som skulle utföra arbete i lägenheten så hade det ju varit ok men det är det ju inte i detta fallet.
Besiktningen skulle egentligen ha varit idag men jag glömde helt bort det. Fick höra av grannen att fastighetsskötaren varit här och ringt på och att nån okänd person varit med. Jag kan ju inte säga med 100% säkerhet att det var den nästa hyresgästen men jag antar att det var han.