• Alana

Rätt att vara med vid besiktningen?

Jag ska snart flytta och ska därför få min lägenhet besiktigad. Det ser ut som om den nya hyresgästen har bjudit in sig själv för att vara med på besiktningen. Jag undrar om han har rätt att vara med på detta eller om jag kan neka inträde om det visar sig att han dyker upp?

• Svar på tråden Rätt att vara med vid besiktningen?
  • Radhuspinglan

Den nya hyresgästen måste väl få se lägenheten innan personen väljer att ta den?

• Alana
    Radhuspinglan skrev 2014-05-12 20:14:05 följande:
    Den nya hyresgästen måste väl få se lägenheten innan personen väljer att ta den?
    Se på lägenheten gör man ju på visningen och den har jag redan haft för de som hörde av sig. Besiktningen är ju för att hyresvärden skall kolla skicket på lägenheten, dokumentera ev skador och sånt.
  • cacacason

Varför skulle han inte få vara med? Det är ju lika mycket för hans skull som för din. Bra att kunna diskutera saker på en gång kan jag tycka. Varför vill du inte ha personen där?

• Alana
    cacacason skrev 2014-05-12 20:20:04 följande:
    Varför skulle han inte få vara med? Det är ju lika mycket för hans skull som för din. Bra att kunna diskutera saker på en gång kan jag tycka. Varför vill du inte ha personen där?
    Jag ser ingen anledning till att han ska komma hit när jag fortfarande bor här. Sånt tycker jag att han får kolla när det är hans lägenhet. Jag har aldrig själv varit med på någon annans besiktning, jag har aldrig hört att det ens är möjligt. När jag har flyttat så har jag fått besiktningsprotokollet i samband med inflytt och fått höra att man ska höra av sig om det är nåt som inte stämmer med protokollet. Besiktningen är ju nåt som är mellan mig och hyresvärden liksom, varför skulle en helt främmande människa komma hit och kolla igenom min lägenhet för? Det går ju lika bra, eller till och med ännu bättre, att göra det efter att jag flyttat så han kan kolla när lägenheten är tömd. Hade han velat se lägenheten så kunde han ha kommit på visningen som jag är skyldig att ha.
  • cacacason

Jag kan förstå att det kan bli jobbigt för dig med ett par ögon som gärna granskar negativt (och kanske får hyresvärden att kräva saker av dig), men det kan ju vara så att personen i fråga bara vill att besiktningen ska göras ordentligt. Jag vet ju inte rent lagligt, men spontant känns det ju som att du inte har så mycket att komma med om hyresvärden godkänner det. Det är ju dennes lägenhet och denne kanske ser att det blir mindre jobb på såhär sätt. Men jag vet inte. Hur vet du att personen bjudit in sig själv?

• Alana
    cacacason skrev 2014-05-12 20:42:39 följande:
    Jag kan förstå att det kan bli jobbigt för dig med ett par ögon som gärna granskar negativt (och kanske får hyresvärden att kräva saker av dig), men det kan ju vara så att personen i fråga bara vill att besiktningen ska göras ordentligt. Jag vet ju inte rent lagligt, men spontant känns det ju som att du inte har så mycket att komma med om hyresvärden godkänner det. Det är ju dennes lägenhet och denne kanske ser att det blir mindre jobb på såhär sätt. Men jag vet inte. Hur vet du att personen bjudit in sig själv?
    Besiktningen görs ju lika ordentligt oavsett om näste hyresgäst skulle vara här eller ej. Nästa hyresgäst skulle dessutom kunna kontrollera att besiktningen stämmer bäst efter att jag flyttat ut eftersom besiktningen nu kommer att ske med min lägenhet fullt möblerad.

Det må vara hyresvärden som äger fastigheten men det är ju jag som hyr lägenheten och jag har lite svårt att tro att hyresvärden skulle ha rätt att bjuda in gäster till min lägenhet. Hade det varit någon som skulle utföra arbete i lägenheten så hade det ju varit ok men det är det ju inte i detta fallet.

Besiktningen skulle egentligen ha varit idag men jag glömde helt bort det. Fick höra av grannen att fastighetsskötaren varit här och ringt på och att nån okänd person varit med. Jag kan ju inte säga med 100% säkerhet att det var den nästa hyresgästen men jag antar att det var han.
  • RubyRed

Städningen har varit under all kritik i de lägenheterna jag flyttat in i. Jag har ingen aning om hur dom gått igenom en flyttbesiktning men fullt av skit under badkar, hår i avlopp och annat smuts på lite mer svåråtkomliga ställen. Dom kollar inte allt och därför hade jag gärna varit med på en besiktning av en lägenhet jag ska flytta in i om jag fått chansen.

Men denna andra person som var med var nog med större sannolikhet den som ska genomföra besiktningen. Brukar dom inte vara två alltid vid såna tillfällen?

• Alana
    RubyRed skrev 2014-05-12 21:21:10 följande:
    Städningen har varit under all kritik i de lägenheterna jag flyttat in i. Jag har ingen aning om hur dom gått igenom en flyttbesiktning men fullt av skit under badkar, hår i avlopp och annat smuts på lite mer svåråtkomliga ställen. Dom kollar inte allt och därför hade jag gärna varit med på en besiktning av en lägenhet jag ska flytta in i om jag fått chansen.
    Men denna andra person som var med var nog med större sannolikhet den som ska genomföra besiktningen. Brukar dom inte vara två alltid vid såna tillfällen?
    Det är inte städningen som ska besiktigas vid detta tillfället. Jag bor ju fortfarande kvar här och flyttar i juni så städningen är ju väldigt dumt att kolla innan jag flyttat ut...
    Det som ska kollas är om det finns skador eller nåt som behöver åtgärdas som skall dokumenteras. Inget annat.

Det är fastighetsskötaren som ska utföra besiktningen. Så har det varit i mina tidigare lägenheter och så har hyresvärden sagt denna gången också. Varför skulle det behövas två personer för det?
  • bustjejen

Det blivande hyresgästen vill säkert vara med för att se att de eventuella skador som finns i lägenheten har skett innan han/hon flyttar in. Om skadorna finns med i detta protokollet, så har ju den nya hyresgästen bevisligen inte orsakat dem och kan därför inte behöva ersätta  om nu hyresvärden kräver detta när han/hon i framtiden flyttar ut.

Jag förstår faktiskt inte varför du ser det som ett problem.

Svar på tråden Rätt att vara med vid besiktningen?