• Anonym (TS)

Visa sorg för små barn?

Min familj har nyligen drabbats av sorg. Mina tårar vill bara rinna och har gjort det i dagar. Jag har pratat med sonen (4, snart 5) om varför jag är ledsen, så det vet han.

Hur gör ni andra vid sorg? Gråter ni på framför barnen, eller håller ni masken så länge de är i närheten? Jag känner mig lite kluven och skulle behöva input.

• Svar på tråden Visa sorg för små barn?
  • strojes

Klart man måste kunna visa känslor inför barnen. Men man behöver kanske inte gråta hela tiden utan hålla masken ibland.

• Mandelskorpan
    strojes skrev 2014-05-12 20:08:33 följande:
    Klart man måste kunna visa känslor inför barnen. Men man behöver kanske inte gråta hela tiden utan hålla masken ibland.

Håller med om detta! Fortsätt prata med din son. Särskilt om det gäller någon din son hade en egen relation till (?) tycker jag det är viktigt att inte utesluta barnen. Min familj har haft många dödsfall genom åren och barnen har fått vara med i sorgeprocessen men på sitt sätt såklart. Död/sjukdom/sorg är en del av livet och att man faktiskt får vara ledsen ibland är viktigt att både visa och att prata med barn om.
Svar på tråden Visa sorg för små barn?