• Anonym (Lizze)

Behålla mitt SGI

Jag har en fråga angående mitt sgi. Jag är hemma med vår son som precis fyllt 1 år. Jag tar nu efter hans 1 årsdag ut 5 dagar/vecka för att skydda min sgi som är grundad på ett heltidsjobb. Till hösten börjar han på dagis och jag ska tillbaka till jobbet. Eventuellt så kommer jag bara få jobba 50% när jag kommer tillbaka till jobbet i höst. Vi planerar att bli gravida under sommaren, det innebär ett syskon nästa vår/sommar. Kommer jag då när syskonet föds behålla dagens sgi som är grundad på min heltidstjänst eller kommer en ny uträkning ske grundat på min 50% tjänst jag kommer ha from september?

• Svar på tråden Behålla mitt SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ligger inte bara till grund för beräkning av föräldrapenning utan även till grund för beräkning av andra ersättningar Försäkringskassan betalar ut, t.ex. sjukpenning.

Föräldrapenningen har du kvar oförändrad fram till dagen innan barnet fyller 2 år oavsett om du från 1-årsdagen tar ut föräldrapenning 5 dagar/vecka eller ej.

Det innebär att om du är hemma på heltid och inte tar ut 5 dagar/vecka eller arbetar mindre än du gjorde innan barnet föddes t.ex. 50 % och inte fyller upp med föräldrapenning resterande 50 % så förändras din SGI men däremot så har du kvar föräldrapenningen enligt ovan.

Är det däremot så att du från 1-årsdagen tar ut 5 dagar/vecka fram till du börjar jobba igen och sen när du går tillbaka och jobbar fyller upp med föräldrapenning motsvarande det du arbetar mindre och gör så fram till nästa barn föds behåller du både din SGI och föräldrapenning utifrån din heltids inkomst.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Behålla mitt SGI