• Moltivia

ljumskbråck på en 5 veckors pojk

upptäckte ett ljumskbråck på vänster sida hos lillkillen kl5 på morgonen igår(söndag).
    ringde 1177 och fick rådet att åka till barnakuten östra och inte vänta till måndag eftersom han bara är 1månad.
    vi åkte dit med han och fick träffa en underläkare.
    Denne läkare säger då att dom inte vill operera honom för att det går att putta tillbaka och säger att vi ska fortsätta med det hemma också. läkaren nämner också att man ser det som en onödig operation eftersom det inte är inklämt än.

Både jag och sambo har läst runt överallt och ser att det alltid opereras även om det inte är inklämt.
    Jag och sambon känner oss inte alls nöjda, bara osäkra och oroliga. 

Finns det någon här som också fått svaret att bråcket inte ska opereras?
    Ska det alltid opereras?
    Och ska vi söka oss någon annanstans för en "second opinion"?

Tack på förhand!

• Svar på tråden ljumskbråck på en 5 veckors pojk
  • Radhuspinglan

Jag skulle nog få några fler åsikter i frågan. BVC, läkaren på BVC, er husläkare, samt nån randome läkare på VC.

• Ellie

Det är inte riktigt den erfarenhet jag har av Östra sjukhuset. Ljumskbråck på barn brukar opereras, men det behöver inte ske akut om det inte är inklämt (svårt att putta in). Däremot tycker jag underläkaren borde skrivit en operationsanmälan. Denna måste inte skrivas från akuten utan en remiss kan skickas från BVC/barnmottagning/vårdventral. Ofta får man då först komma på ett mottagningsbesök till barnkirurgen och därifrån skrivs operationsanmälan.
    Om sonen är ovanligt skrikig någon dag är det viktigt att kolla bråcket så att det inte är extra hårt och svullet. Det skall alltid gå lätt att putta in annars måste ni åka till akuten.

• Moltivia

Idag var vi hos barnläkaren på BVC. Hon gjorde en undersökning och började prata om vattenbråck och att genomlysa pungen. Men grabbens bråck sitter ju ovanför ljumsken... Hon sa i alla fall att om bråcket inte blir inklämt så opererar man inte. Har det inte försvunnit av sig självt vid dryga ett års ålder så planerar man en operation. Men i dagsläget görs alltså inget.

Dock så är han en ovanligt gnällig grabb, åtminstone sedan några dagar och vi föräldrar ser ett samband med att han fick bråcket. Han skriker högt, ofta, länge både natt och dag men mest natt. Nu har han precis haft ett timslångt smärtskrik och bråcket putar ut... För tillfället har han tystnat men han är väl utmattad. Vi kan inte se att det skulle vara inklämt men pojken har ju uppenbarligen ont. 

• Ellie
    Moltivia skrev 2014-05-13 20:10:40 följande:
    Idag var vi hos barnläkaren på BVC. Hon gjorde en undersökning och började prata om vattenbråck och att genomlysa pungen. Men grabbens bråck sitter ju ovanför ljumsken... Hon sa i alla fall att om bråcket inte blir inklämt så opererar man inte. Har det inte försvunnit av sig självt vid dryga ett års ålder så planerar man en operation. Men i dagsläget görs alltså inget.

Dock så är han en ovanligt gnällig grabb, åtminstone sedan några dagar och vi föräldrar ser ett samband med att han fick bråcket. Han skriker högt, ofta, länge både natt och dag men mest natt. Nu har han precis haft ett timslångt smärtskrik och bråcket putar ut... För tillfället har han tystnat men han är väl utmattad. Vi kan inte se att det skulle vara inklämt men pojken har ju uppenbarligen ont. 
    Pratade hon om att genomlysa pungen, eller gjorde hon det? Det är skillnad på vattenbråck (hydrocele) och ljumskbråck, och det är helt rätt att man inte brukar operera vattenbråck. Utan att undersöka honom kan jag naturligtvis inte säga något om vilket det rör sig om, men om man är osäker på om det är tarm i bråcket eller bara vätska så brukar man beställa ett ultraljud.
    Går det att trycka tillbaka bråcket helt? Om det försvinner helt och hållet när man trycker och han inte skriker så låter det ändå mest som ljumskbråck.
    Ljumskbråck på så små barn operereas även utan inklämning.
    Som sagt, jag kan ju inte veta mer än de läkare som faktiskt undersökt honom, och kanske rör det sig om ett vattenbråck. Om du verkligen tycker han verkar ha ont av det och om det går att putta in helt och hållet så skulle jag nog personligen i ditt läge åka till akuten för en second (third) opinion och be om ett ultraljud.
    Om man då konstaterar att det är ett ljumskbråck och även nästa läkare säger att det inte opereras pga att det inte varit inklämt skulle jag ändå be att läkaren dubbelkollar med en kollega.
    Det låter väldigt märkligt att de helt plötsligt slutat operera ljumskbråck. Jag har inte jobbat där sedan 2012, men så mycket kan väl inte ha ändrats!?
  • Moltivia

Vi sitter på östra nu igen för att pojken skrek från 18 till 22 utan att något hjälpte. När vi kom in frågade tom sköterskan om vi fått tid för op så det verkar vara en självklarhet att det ska opereras.

Ellie: tack för dina råd och svar. Det hjälper jättemycket.

Tror barnläkarn på vc kom av sig för allt hon pratade om var just vattenbråck vilket vi vet att det inte är. Och hon lyste genom pungen och undersökte där mest. Kände ytterst lite på bråcket i ljumsken.

Jag hoppas nu att dom tar detta på allvar för tredje gången. Ppjken är lugn just nu efter 4timmars skriket men vi filmade han hemma och tog kort på bråcket så dom faktiskt får se hur det varit ikväll.

• Ellie

Vad bra att det äntligen verkar hända något. Risken för inklämning är högre när barnen är så små så då brukar (brukade?) man vilja få till en operation rätt snabbt (inom någon månad, eller snabbare om det är mycket besvär). Detta är en standardoperation som utförs många gånger i veckan, även på alldeles nyfödda barn. Hoppas ni får rätt hjälp och att en operation blir av (förutsatt att det är just ljumskbråck - som det verkar vara).

• emsa86

Vår gosse var 2 månader när jag upptäckte ljumskbråck, ett par dagar därpå var vi på 2-månaderskontrollen där läkaren bekräftade att det var ljumskbråck. Remiss skickades till kirurgen, och nu nästan 1½ månad senare har vi varit på bedömning (var där igår). Bråcket syntes inte, men efter min förklaring så förstod han att det var ljumskbråck. Det syns inte alls lika ofta längre, det syns när han skriker eller kryster, men det är inte alltid då heller. Läkaren rekommenderade starkt operation, och ville göra den inom några veckor. Idag fick vi preliminär op-tid 3/6.
    Jag frågade honom om det var nödvändigt med op, om inte bråcket kunde gå tillbaka av sig själv. Min storebror hade nämligen också det när han var liten (för 32 år sedan), men det opererades aldrig utan mamma tryckte tillbaka det och tillslut försvann det. Enligt läkaren jag träffade kan det gå tillbaka av sig själv, men endast hos få barn och riskerna att chansa är för stora, och det kan bli besvär när han blir äldre.
    Förstår inte att den läkaren vågar säga att man inte opererar förrän den blir inklämt, då är de ju riktigt akut med operation! Bättre att åtgärda innan det händer!! Hoppas att du får riktig bedömning av din pojkes bråck! Till oss har de inte nämnt något om vattenbråck, om det skulle vara någon skillnad på åtgärd.
    Nu väntar vi på operation och det kommer vara en orolig tid fram till dess, själva ingreppet är jag inte orolig över, det är ett litet enkelt ingrepp, det är narkosen som oroar, usch!!!

• Ellie
    emsa86 skrev 2014-05-14 22:25:19 följande:
    Vår gosse var 2 månader när jag upptäckte ljumskbråck, ett par dagar därpå var vi på 2-månaderskontrollen där läkaren bekräftade att det var ljumskbråck. Remiss skickades till kirurgen, och nu nästan 1½ månad senare har vi varit på bedömning (var där igår). Bråcket syntes inte, men efter min förklaring så förstod han att det var ljumskbråck. Det syns inte alls lika ofta längre, det syns när han skriker eller kryster, men det är inte alltid då heller. Läkaren rekommenderade starkt operation, och ville göra den inom några veckor. Idag fick vi preliminär op-tid 3/6.
    Jag frågade honom om det var nödvändigt med op, om inte bråcket kunde gå tillbaka av sig själv. Min storebror hade nämligen också det när han var liten (för 32 år sedan), men det opererades aldrig utan mamma tryckte tillbaka det och tillslut försvann det. Enligt läkaren jag träffade kan det gå tillbaka av sig själv, men endast hos få barn och riskerna att chansa är för stora, och det kan bli besvär när han blir äldre.
    Förstår inte att den läkaren vågar säga att man inte opererar förrän den blir inklämt, då är de ju riktigt akut med operation! Bättre att åtgärda innan det händer!! Hoppas att du får riktig bedömning av din pojkes bråck! Till oss har de inte nämnt något om vattenbråck, om det skulle vara någon skillnad på åtgärd.
    Nu väntar vi på operation och det kommer vara en orolig tid fram till dess, själva ingreppet är jag inte orolig över, det är ett litet enkelt ingrepp, det är narkosen som oroar, usch!!!
    Låter mer som den sortens handläggning jag är van vid.
    Nu vet jag inte var din son skall opereras, men vad gäller narkosen kan du tänka på att de är oerhört vana att söva svårt sjuka barn. De söver ju även prematurer, tex hjärtsjuka barn födda v 26 som väger kanske 7-800 gram. Under de 2,5 år som jag jobbade på barnkirurgen hörde jag aldrig talas om någon komplikation av narkosen på ett i övrigt friskt barn (inte på de sjuka barnen heller).
    Man får vara med fram tills barnet somnar, och är där när det vaknar efteråt. Det som kan vara lite jobbigt för de minsta är att man skall fasta 4 timmar innan och får då inte amma eller ta ersättning (6 timmar när man ätit riktig mat).
  • emsa86
    Ellie skrev 2014-05-14 22:55:37 följande:
    Låter mer som den sortens handläggning jag är van vid.
    Nu vet jag inte var din son skall opereras, men vad gäller narkosen kan du tänka på att de är oerhört vana att söva svårt sjuka barn. De söver ju även prematurer, tex hjärtsjuka barn födda v 26 som väger kanske 7-800 gram. Under de 2,5 år som jag jobbade på barnkirurgen hörde jag aldrig talas om någon komplikation av narkosen på ett i övrigt friskt barn (inte på de sjuka barnen heller).
    Man får vara med fram tills barnet somnar, och är där när det vaknar efteråt. Det som kan vara lite jobbigt för de minsta är att man skall fasta 4 timmar innan och får då inte amma eller ta ersättning (6 timmar när man ätit riktig mat).
    Ja, det är den handläggningen vi läst om och förväntade oss.
    Han ska opereras i Karlskrona (Blekinge landsting). Ja, jag brukar tänka att de är vana vid detta och att de allra minsta bebisarna opereras med större och komplicerade ingrepp (vet dock inte hur många sådana de gör i Kna, men det är klart att de kan sin sak, annars hade de inte fått utföra operationen). Kändes lite lättare när det är rutinerade och erfarna narkosläkare som söver de små, även om narkossyrrorna är superduktiga så känns det bättre med läkare. Men det är alltid oroligt när det ens eget, såklart. Vet du om narkosen administreras genom inhalation eller intravenös på de små skruttarna?
  • Ellie
    emsa86 skrev 2014-05-15 10:54:39 följande:
    Ja, det är den handläggningen vi läst om och förväntade oss.
    Han ska opereras i Karlskrona (Blekinge landsting). Ja, jag brukar tänka att de är vana vid detta och att de allra minsta bebisarna opereras med större och komplicerade ingrepp (vet dock inte hur många sådana de gör i Kna, men det är klart att de kan sin sak, annars hade de inte fått utföra operationen). Kändes lite lättare när det är rutinerade och erfarna narkosläkare som söver de små, även om narkossyrrorna är superduktiga så känns det bättre med läkare. Men det är alltid oroligt när det ens eget, såklart. Vet du om narkosen administreras genom inhalation eller intravenös på de små skruttarna?
    Nej, tyvärr vet jag inte standardprocessen för narkosen. Jag har varit med om både intravenös och inhalation, men vet inte hur de gör när de väljer. Den informationen kan du säkert få från sjukhuset innan. Lycka till! Det kommer gå jättebra.
  • emsa86
    Ellie skrev 2014-05-15 10:58:53 följande:
    Nej, tyvärr vet jag inte standardprocessen för narkosen. Jag har varit med om både intravenös och inhalation, men vet inte hur de gör när de väljer. Den informationen kan du säkert få från sjukhuset innan. Lycka till! Det kommer gå jättebra.
    Jo, såklart kommer vi att få all information innan det är dags :) Tänkte bara om man gör antingen eller när de är så små!
Svar på tråden ljumskbråck på en 5 veckors pojk