Moltivia skrev 2014-05-13 20:10:40 följande:
Idag var vi hos barnläkaren på BVC. Hon gjorde en undersökning och började prata om vattenbråck och att genomlysa pungen. Men grabbens bråck sitter ju ovanför ljumsken... Hon sa i alla fall att om bråcket inte blir inklämt så opererar man inte. Har det inte försvunnit av sig självt vid dryga ett års ålder så planerar man en operation. Men i dagsläget görs alltså inget.
Dock så är han en ovanligt gnällig grabb, åtminstone sedan några dagar och vi föräldrar ser ett samband med att han fick bråcket. Han skriker högt, ofta, länge både natt och dag men mest natt. Nu har han precis haft ett timslångt smärtskrik och bråcket putar ut... För tillfället har han tystnat men han är väl utmattad. Vi kan inte se att det skulle vara inklämt men pojken har ju uppenbarligen ont.
Pratade hon om att genomlysa pungen, eller gjorde hon det? Det är skillnad på vattenbråck (hydrocele) och ljumskbråck, och det är helt rätt att man inte brukar operera vattenbråck. Utan att undersöka honom kan jag naturligtvis inte säga något om vilket det rör sig om, men om man är osäker på om det är tarm i bråcket eller bara vätska så brukar man beställa ett ultraljud.
Går det att trycka tillbaka bråcket helt? Om det försvinner helt och hållet när man trycker och han inte skriker så låter det ändå mest som ljumskbråck.
Ljumskbråck på så små barn operereas även utan inklämning.
Som sagt, jag kan ju inte veta mer än de läkare som faktiskt undersökt honom, och kanske rör det sig om ett vattenbråck. Om du verkligen tycker han verkar ha ont av det och om det går att putta in helt och hållet så skulle jag nog personligen i ditt läge åka till akuten för en second (third) opinion och be om ett ultraljud.
Om man då konstaterar att det är ett ljumskbråck och även nästa läkare säger att det inte opereras pga att det inte varit inklämt skulle jag ändå be att läkaren dubbelkollar med en kollega.
Det låter väldigt märkligt att de helt plötsligt slutat operera ljumskbråck. Jag har inte jobbat där sedan 2012, men så mycket kan väl inte ha ändrats!?