ljumskbråck på en 5 veckors pojk
Vår gosse var 2 månader när jag upptäckte ljumskbråck, ett par dagar därpå var vi på 2-månaderskontrollen där läkaren bekräftade att det var ljumskbråck. Remiss skickades till kirurgen, och nu nästan 1½ månad senare har vi varit på bedömning (var där igår). Bråcket syntes inte, men efter min förklaring så förstod han att det var ljumskbråck. Det syns inte alls lika ofta längre, det syns när han skriker eller kryster, men det är inte alltid då heller. Läkaren rekommenderade starkt operation, och ville göra den inom några veckor. Idag fick vi preliminär op-tid 3/6.
Jag frågade honom om det var nödvändigt med op, om inte bråcket kunde gå tillbaka av sig själv. Min storebror hade nämligen också det när han var liten (för 32 år sedan), men det opererades aldrig utan mamma tryckte tillbaka det och tillslut försvann det. Enligt läkaren jag träffade kan det gå tillbaka av sig själv, men endast hos få barn och riskerna att chansa är för stora, och det kan bli besvär när han blir äldre.
Förstår inte att den läkaren vågar säga att man inte opererar förrän den blir inklämt, då är de ju riktigt akut med operation! Bättre att åtgärda innan det händer!! Hoppas att du får riktig bedömning av din pojkes bråck! Till oss har de inte nämnt något om vattenbråck, om det skulle vara någon skillnad på åtgärd.
Nu väntar vi på operation och det kommer vara en orolig tid fram till dess, själva ingreppet är jag inte orolig över, det är ett litet enkelt ingrepp, det är narkosen som oroar, usch!!!