• Maija N

Är Mc donalds nya smoothies och sallader nyttiga?

tiiii skrev 2015-05-06 09:29:42 följande:
    Varför skulle det vara nyttigare än en Big Mac?
    Den har 510kcal och proteiner och mättar ordentligt. 

Hamburgare i sig är egentligen inte dåligt, framförallt om man gör den själv.

Kollar man på Big Mac så innehåller den dock (räknat på ett dagsbehov på 2000 kcal) 41% av hösta rekommenderade saltintag per dag och 45% av rdi av mättat fett. Håller man igen på det resten av dagen så är det inga större problem, men det många äter generellt för mkt just mättat fett och salt. Kcal-mässigt är det som sagt inga problem (om man inte tar plusmeny till) och visst innehåller den mycket protein. Energifördelningen är ca 46% (större delen "fel") Fett, 34% kolhydrater och 20% protein. Om det är bra eller dåligt beror väl lite på vilken skola man går efter..

• Maija N
    Bateman skrev 2015-05-07 14:19:14 följande:
    Köttet är inte ens värdigt protein.
    Ljuger Mc Donalds när det står 100% nötkött?
  • Maija N
    Maija N skrev 2015-05-07 14:23:16 följande:
    Ljuger Mc Donalds när det står 100% nötkött?
    Kanske ska förtydliga att jag inte menar att hamburgaren består av 100% kött, utan att dom påstår att köttet som är i består av 100% nötkött - vilket i så fall borde betyda att proteinet kommer från en bra källa.
  • Maija N
    Solidaritet skrev 2015-05-07 14:38:44 följande:
    De har säkerligen gjort burgarna av 100% nötkött, problemet är hur köttet är behandlat, och vilket nötkött de använt. Det framgår i en av artiklarna länkade till här i tråden, att burgarna består av de köttrester som tvättats i ammoniumhydroxid, alltså kemiskt behandlade restdelar. Smaskigt?
    Jag ser inga svenska länkar. Alla länder har olika krav och vi har väldigt höga krav här i Sverige, gäller det där ens här? Vad jag vet så har dom ett samarbete med scan så det vore ju väldigt dåligt för dom om det skulle vara på det viset. 
  • Maija N
    Mandel skrev 2015-05-07 14:42:55 följande:

Det handlar inte enbart om kalorier. Du måste kolla vad du får för de kalorier du stoppar i dig.
    Är det bara socker - en massa kolhydrater eller finns det fett och protein som mättar?

Det är inte riktigt så lätt heller... Nu är det 20% protein och 46% fett i en Big Mac, däremot är det mycket salt och mättat fett. 
  • Maija N
    Solidaritet skrev 2015-05-07 14:49:40 följande:
    Det var helt riktigt utomlands detta uppdagades. Inga motsvarande granskningar verkar ha gjorts i Sverige, så vi har ingen aning om de använder samma processer i Sverige eller inte. 

Kanske, kanske inte. 
    Jag ska erkänna att jag har dålig koll på mcdonalds (har googlat lite snabbt nu bara) så jag vet inte vad det gjorts för kontroller specifikt på det här, men i och med deras samarbeten (scan tex) så känns det som att det borde göras regelbundna kontroller, det görs ju på alla företag här hela tiden. Jag tror det är svårt att komma undan med sådant i sverige med tanke på våra hygienkrav och regler. Jag har dessutom ätit på McDonalds utomlands och det har verkligen varit varierande kvalitet så jag tror inte man riktigt kan jämföra rakt av sådär..
    Mkt tror och egna spekulationer här:)
  • Maija N
    Bateman skrev 2015-05-07 14:54:39 följande:
    Snälla rara. Det här gäller för samtliga mcdonaldsrestauranger...
    Läs istället artiklarna.
    Snälla rara?
    Jag har läst artiklarna och i någon av dom första så poängterade dom t.o.m att dom inte gjorde så i UK och på Irland (och antagligen inte här i sverige heller) Var i artiklarna står det att det gäller alla och inte bara USA som dom verkar fokusera på? USA har tex långt ifrån våra krav på både djurhantering och kvalitet...
  • Maija N
    Mandel skrev 2015-05-07 16:33:03 följande:
    Senaste tidens forskning pekar på att det inte är så farligt med salt som man tidigare har trott och mättat fett är inte farligt.
    www.uu.se/press/nyheter/artikel/&area=2,10,16&typ=artikel&na=&lang=sv

Man kan hitta den informationen man vill hitta.

Nej, mättat fett är inte så farligt. Vi behöver en viss mängd mättat fett.
    (Fettfördelning enligt dom allmänna rekommendationerna: upp till 10 E% mättat, 10-20E% enkelomättat, 5-10E% fleromättat.)
    En anledning till att det är bra att dra ner på det mättade, även om man inte tror på att mättat fett ökar ldl)  är för att det finns väldigt mycket fett som är bättre (vi äter tex för lite omega-3) och om vi inte ska föräta oss på fett så måste man ju byta ut något i förmån för något annat.
    När det kommer till stekning i hög temperatur tex så tycker jag man ska använda smör eftersom olja i för hög temperatur blir till transfett, oavsett hur bra oljan var innan..
Svar på tråden Är Mc donalds nya smoothies och sallader nyttiga?