hur använder man ricinolja i håret?
kan man ta lite då och då som en kur i håret? 1 gång i veckan tex, eller måste man göra det varje dag för att få längre hår?
biverkningar?? finns det?
kan man ta lite då och då som en kur i håret? 1 gång i veckan tex, eller måste man göra det varje dag för att få längre hår?
biverkningar?? finns det?
Hej! Vet inte om det är bevisat att ricinolja faktiskt kan ge hår som växer snabbare, men de som hävdar detta verkar köra med det var tredje dag. Själv använder jag ricinolja en gång i veckan som en inpackning, och tycker det har gett mitt hår otroligt mycket mer glans, styrka och luftighet. Jag blandar det med kokosolja (eftersom ricinolja är lite svårhanterligt), och penslar det på håret, bit efter bit, som vid en hårfärgning, och masserar in det ordentligt. När allt hår är indränkt så virar jag ihop håret, tar en bit plastfolie på det, och sedan en handduk. Jag gör detta på kvällen, och sedan sover jag med det. På morgonen så fuktar jag bara håret lite och masserar sedan in vanliga schampot. Sköljer ur och tar sedan en till runda med schampot, och balsam på det som vanligt. Handdukstorkar lite lätt, men låter sen håret självtorka (går mkt snabbare än vanligt med denna behandling). Har kört med detta i 3-4 månader nu och är jättenöjd med resultatet. Använder även OCM med ricinolja för rengöring av ansiktet med gott resultat. Har inte hört talas om att det skulle finnas biverkningar.
Jag brukade använda förut med bra resultat, men just nu orkar jag inte. Det är väldigt kladdigt och svårt att tvätta bort. Men jag blandade 50/50 med olivolja, värmde 10 sekunder i micron och masserade in, endast i hårbotten. Och lät sitta minst en timme. Sen får jag tvätta med schampoo minst två ggr. Detta gör jag då 3 ggr/veckan. Håret kändes friskare och tjockare och nog växte det lite snabbare i alla fall.
Ricinolja är, som de skrev ovan, ganska tjockt och svårarbetat. Testa därför att blanda ricinoljan med någon annan olja, helst ekologiskt, för att sedan massera in i hårbotten och/eller ut i håret.
Jag använder själv en oljeblandning ibland eftersom mitt hår blir jäkligt torrt och trassligt fort (har långt hår). Blir jättehärligt efteråt och väldigt glansigt och "levande". Ser alltså mycket friskare ut!
Jag använder även en schampokaka som innehåller ricinolja så numera behöver jag inget balsam då schampokakan i sig är tillräcklig! :D