• Anonym (K7)

Självständig kvinna; varför skaffa pojkvän/man?

Självständig kvinna, varför skaffar du en pojkvän/man?

Finns det någon självständig kvinna där som kan hjälpa mig med min fråga, någon som har skaffat en så kallad pojkvän eller man, efter en ungdom som kännetecknats av självständighet och ensamstående? Kan du hjälpa mig förstå?

En ökande trend i tex asien, är att kvinnor väljer bort äktenskap till fördel för livet. En man anses endast hämma kvinnan, i karriären, fritiden etc.  och avsaknaden av en man/pojkvän är inget hinder för den som önskar skaffa barn heller .  Motivet bakom den ökade trenden, är åsikter såsom att en man inte tillför kvinnan mycket mer än ”ytterligare en mun att mätta”. Den självständiga kvinnan idag, behöver ju faktiskt inte en man vid sin sida. Den manliga förebilden i livet kan mycket väl ersättas av vänner och andra manliga bekanta.

Vad tillför en pojkvän/man då… en person som träder in i ens liv, som man ska anpassa sig till, ta hänsyn till, göra uppoffringar för, avse tid för och dela livet med, men varför?

Relationen (relationer) beskrivs ofta som en dröm om livslång lycka, förståelse emellan två själsfränder, en dröm om harmoni och trygghet i livet– är det inte just precis en illusion och bara en dröm? Det logiska vore att skilja drömmar från verklighet, och inse att med en relation följer ingen som helst livslång lycka eller trygghet utan snarare ökad risk för tryggheten, som visas när man blir sårad av sin partner – för det blir man i en relation, förr eller senare, i olika grader, och tex forum som familjeliv fylls med trådar om relationsproblem. Varför sätta sig i en sits där man blir sårbar och sårad, inte nödvändigtvis med uppsåt – men tex av obetänksamhet, något som verkar prägla (eller vara ursäkt för)  mannen och hans misstag i relationer.

Relationen och vidare familjebildningen medför inte enbart en känslomässig risk för dig som kvinna, utan även en ekonomisk sådan. Svensk familjepolitik lyfts ofta fram som en framgångsstrategi för att minska ojämnställdhet samt skillnader mellan män och kvinnor på tex arbetsmarknaden.  Men tittar vi på arbetsmarknaden ser vi löneskillnader mellan män och kvinnor och en underrepresentation av kvinnor på chefsnivåer.

Forsknings resultat visar att akademikerkvinnors inkomster faller och ligger kvar på en låg nivå flera år efter man skaffar barn, medan männens inkomster ökar. (källa Debattartikel på DN Debatt 2008)

Kvinnor bestraffas och män belönas vid familjebildningen – alltså inte enbart i asien.

Så, som rubriken lyder, du som är kvinna, en sådan som klarar dig själv, självständig

-          Varför skulle du skaffa en pojkvän eller man?

-          Vad ska det vara bra för?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 12:56
    Finns det någon självständig kvinna där som kan hjälpa mig med min fråga, någon som har skaffat en så kallad pojkvän eller man, efter en ungdom som kännetecknats av självständighet och ensamstående? Kan du hjälpa mig förstå?

En ökande trend i tex asien, är att kvinnor väljer bort äktenskap till fördel för livet. En man anses endast hämma kvinnan, i karriären, fritiden etc. och avsaknaden av en man/pojkvän är inget hinder för den som önskar skaffa barn heller . Motivet bakom den ökade trenden, är åsikter såsom att en man inte tillför kvinnan mycket mer än ytterligare en mun att mätta. Den självständiga kvinnan idag, behöver ju faktiskt inte en man vid sin sida. Den manliga förebilden i livet kan mycket väl ersättas av vänner och andra manliga bekanta.

Vad tillför en pojkvän/man då en person som träder in i ens liv, som man ska anpassa sig till, ta hänsyn till, göra uppoffringar för, avse tid för och dela livet med, men varför?

Relationen (relationer) beskrivs ofta som en dröm om livslång lycka, förståelse emellan två själsfränder, en dröm om harmoni och trygghet i livet är det inte just precis en illusion och bara en dröm? Det logiska vore att skilja drömmar från verklighet, och inse att med en relation följer ingen som helst livslång lycka eller trygghet utan snarare ökad risk för tryggheten, som visas när man blir sårad av sin partner för det blir man i en relation, förr eller senare, i olika grader, och tex forum som familjeliv fylls med trådar om relationsproblem. Varför sätta sig i en sits där man blir sårbar och sårad, inte nödvändigtvis med uppsåt men tex av obetänksamhet, något som verkar prägla (eller vara ursäkt för) mannen och hans misstag i relationer.

Relationen och vidare familjebildningen medför inte enbart en känslomässig risk för dig som kvinna, utan även en ekonomisk sådan. Svensk familjepolitik lyfts ofta fram som en framgångsstrategi för att minska ojämnställdhet samt skillnader mellan män och kvinnor på tex arbetsmarknaden. Men tittar vi på arbetsmarknaden ser vi löneskillnader mellan män och kvinnor och en underrepresentation av kvinnor på chefsnivåer.

Forsknings resultat visar att akademikerkvinnors inkomster faller och ligger kvar på en låg nivå flera år efter man skaffar barn, medan männens inkomster ökar. (källa Debattartikel på DN Debatt 2008)

Kvinnor bestraffas och män belönas vid familjebildningen alltså inte enbart i asien.

Så, som rubriken lyder, du som är kvinna, en sådan som klarar dig själv, självständig

- Varför skulle du skaffa en pojkvän eller man?

- Vad ska det vara bra för?

(en uppdatering i ett försök att få in radbrytningar)
  • Svar på tråden Självständig kvinna; varför skaffa pojkvän/man?
  • Anonym (självständig)

Har jag också frågat mig. För mig är en karl en black om foten. Jodå, jag har haft män. Har t o m varit gift ett antal år. Men insett att det inte har gett mig något. Den dagen jag träffar rätt man så ska vi kunna prata. Om allt. Han skall ha massor av humor. Och han ska vara min jämlike. Inget annat duger. Så jag har levt singel i över tio år. För den mannen har jag inte hittat. Än. Han skall även ha ett eget liv - ingen orkar med att vara solen allt kretsar kring.

• Challe

Jag skulle lugnt kunna försörja mig själv och ser mig som självständig. Jag skulle lugnt "klara mig" utan man på alla livets felar. Men så blev jag kär. Men jag tycker inte det är min man som fäller mig i karriären, mer mina barn och samhället. Min man puschar mig och vi försöker dela lika på det mesta

• Stårschan

Eh, för att livet blir roligare att leva när man har en själsfrände vid sin sida.Varför överhuvudtaget ens ägna sig åt att leva och göra karriär om man inte har en livskamrat att dela sina glädjestunder, drömmar och motgångar med?

• Tristan69

Måste en man, pojkvän eller vad du nu väljer att kalla det per automatik även medföra att man skapar sig en växande familj?

Hur otroligt det än kan tänkas låta för dig finns det självständiga män där ute som inte vill ha någon som försörjer dem, inte vill skaffa barn och som vill ha en livspartner att uppleva livet tillsammans med.

Med dubbla inkomster och halverade standardutgifter blir det mer över till att faktiskt leva livet.

Ensam må vara stark men man har roligare på två eller fler. : )

• Anonym (lycklig)

Jag hade inte inställningen att "nu ska jag skaffa en man". Tvärtemot var jag inställd på att vara singel ett tag, men så träffade jag en man jag trivdes väldigt bra med. Då var det inte aktuellt att debattera för- och nackdelar med att ha en partner - jag ville helt enkelt vara med honom. Sedan flyttade vi ihop relativt snabbt, främst för att det blev jobbigt att ha så mycket att behöva planera in (jobb, vänner, partner, fritidsintressen). Genom att flytta ihop fick jag ju umgänget med honom automatiskt och jag kände att jag fick mer tid över till annat. 

• Anonym (Lotta)

Jag bor själv och klarar mig ekonomiskt, jag fixar allt underhåll på huset själv , hanterar en motorsåg och vedkap utan problem, har ett socialt nät så jag behöver absolut inte vara ensam om jag inte vill, har ett bra jobb jag trivs med men saknar ändå en man i mitt liv.
    Inte för att hjälpa mig utan för känna mig uppskattad, för att dela vardagen med, för att få överraska och bli överraskad av, sex och närhet, kunna fåna sig med, känna det ljuvliga pirret i magen mm.

• sextiotalist

Jag är självständig, jag kan försörja mig själv, jag är tillräckligt händig för att kunna sköta ett hus.
    Varför jag är sambo, för att jag träffade en man som jag blev kär i och han blev kär i mig, vi trivdes ihop och har levt ihop i många år.
    Han föll för mig bla för att jag självständig
    Mitt tidigare förhållande var med en man som inte kunde hantera en självständig kvinna

• Juronjaure

Har du aldrig varit kär, TS? På riktigt? Det är väl av samma skäl som att man som vuxen håller kontakt med sina föräldrar och syskon. De bidrar inte ekonomiskt i mitt liv längre, men jag älskar dem och trivs i deras sällskap. Vi har kul ihop. Samma sak med pojkvännen. Vi delar vardagen, lyfter varandra, har kul ihop, tar hand om varandra... Det har ingenting med ekonomi att göra. Eller osjälvständighet. Man kan vara en självständig människa utan att vara ENSAM.

• Drottningen70

Jag har inget svar. Jag har de senaste 3 åren levt ensam för första gången i mitt liv en längre period. Jag har sinnesfrid, ingen att reta mig på och tanken på en karl drällande härhemma känns bara jobbig. Dock är det lite trångt ekonomiskt så jag börjar fundera på att skaffa mig en... Nån som jobbar myckey borta. På typ oljeplattform eller nåt.

• Painandfriendlyadvice

Jag skulle väl gissa att det har blivit vanligt i asien just för att de fortfarande har en ganska stark tradition av att kvinnor som gifter sig ska sluta jobba och bli hemmafruar. I Sverige och större delen av Europa är det mycket lättare och vanligare att kombinera giftermål och familj med karriär så länge din man hjälper till med hushållet också.

Svar på tråden Självständig kvinna; varför skaffa pojkvän/man?