• Rainbow gg

Timanställd, pass-krångel, hjälp?

Hej hej.
    Det är så att jag ska ta allting i ordning.
    Jag fick mitt sommarschema för ca 2-3 veckor sedan. Strax efter detta så fick jag påminnelse av min kära släkt att vi ska åka bort (kan inte tacka nej utan att bli hackad på i all oändlighet) på ett av de datumen jag ska jobba. Midsommar för att vara mer exakt.
    Jag frågade några sist jag jobbade om de ville byta.
    Då sa den första att:
    "Jag har redan jobbat flera midsommar i rad och har redan bytt bort denna"
    Den andra sa att:
    "Ja, jag har redan bytt med 'den första', men så kunde jag inte sen men 'den första' sa att du kunde".

Jag har alltså fått ett pass på mitt schema som någon annan bytt bort först, och sedan bytt med mig utan att jag blivit tillfrågad.

Är detta OK eftersom jag fick det på mitt schema?
    Eller är det inte OK eftersom detta passet egentligen är ett bytt pass - vilket jag isåfall måste tacka JA till för att jobba. (Eftersom jag bara jobbar när jag blir tillfrågad och tackar ja).

Chefen för detta företag sa att det här får jag lösa själv, en medarbetare säger att det är chefens skyldighet att fixa personal.
    Min chef på ett annat företag säger att eftersom jag är timanställd så ska jag bli tillfrågad först eftersom två stycken innan mig tydligen bytt bort detta pass.

Vad ska jag göra? och vad gäller?
    Jag kan som sagt inte jobba, och har försökt byta med alla på företaget utom två, som jag väntar på svar från.

• Svar på tråden Timanställd, pass-krångel, hjälp?
  • Rainbow gg

Det syns även på schemat i personalrummet att dessa två blivit strukna från sina turer. Det syns ju givetvis inte på mitt schema eftersom det bara är mina tider på det.

Behöver hjälp här nu :O

• Styrox

Jag skulle "bita i det sura äpplet" och jobba på det passet.
    Det är väl inte mer att du säger till släkten att du gjort allt du kunnat för att byta bort passet, men det går inte.

• Rainbow gg

Jojo, men frågan är vad som gäller egentligen.

Att inte åka när det är mat, boende och dricka beställt och betalt är inte tänkbart. Jag har frågat min mormor om jag kan stå och hon blev skitsur. Det är tydligen någon megagrej det här med konfirmation i Danmark, så stort att min morbror är beredd att betala för inkomstbortfall för alla oss som åker från Sverige, bara vi kommer dit.

• Sweet Sofia
    Rainbow gg skrev 2014-05-13 14:17:28 följande:
    Jojo, men frågan är vad som gäller egentligen.

Att inte åka när det är mat, boende och dricka beställt och betalt är inte tänkbart. Jag har frågat min mormor om jag kan stå och hon blev skitsur. Det är tydligen någon megagrej det här med konfirmation i Danmark, så stort att min morbror är beredd att betala för inkomstbortfall för alla oss som åker från Sverige, bara vi kommer dit.

Eftersom du har passet på ditt schema och det inte ttillkommit i efterhand så är det ok. Du har ju tackat ja till ditt sommarchema. Kan du inte byta bort det så kan du inte åka. Fast konfirmation i Danmark på midsommar är väl ovanligt.... men ja, konfirmation i Norge och Danmark är stort, lika stort som studenten i Sverige.
  • Sweet Sofia

Du verkar ju ha vetat om att du ska bort på Midsommar rätt länge så varför sa du inte till på jobber att du inte kan jobba midsommar innan du fick ditt schema?

• Rainbow gg
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 14:21:38 följande:

Eftersom du har passet på ditt schema och det inte ttillkommit i efterhand så är det ok. Du har ju tackat ja till ditt sommarchema. Kan du inte byta bort det så kan du inte åka. Fast konfirmation i Danmark på midsommar är väl ovanligt.... men ja, konfirmation i Norge och Danmark är stort, lika stort som studenten i Sverige.
    Fast det har ju egentligen tillkommit i efterhand. Eftersom jag uppenbarligen fick mitt efter de andra. På schemat i personalrummet är de andra överstrukna, de var alltså satta där först.
  • Rainbow gg
    Sweet Sofia skrev 2014-05-13 14:23:50 följande:
    Du verkar ju ha vetat om att du ska bort på Midsommar rätt länge så varför sa du inte till på jobber att du inte kan jobba midsommar innan du fick ditt schema?
    Hur skulle jag veta att jag skulle få midsommar på mitt schema innan jag fick schemat?
  • Styrox
    Rainbow gg skrev 2014-05-13 14:25:03 följande:
    Fast det har ju egentligen tillkommit i efterhand. Eftersom jag uppenbarligen fick mitt efter de andra. På schemat i personalrummet är de andra överstrukna, de var alltså satta där först.
    Är du provanställd eller tillsvidareanställd?
  • Dexter dot com

Finns midsommar med på ditt arbetsschema som du accepterat så har du godkänt schemat och måste jobba. Vems pass det var från början har ingen betydelse.

• Sweet Sofia
    Rainbow gg skrev 2014-05-13 14:26:12 följande:
    Hur skulle jag veta att jag skulle få midsommar på mitt schema innan jag fick schemat?

Du visste att du skulle vara borta på midsommar. Varför sa du inte till innan att du måste vara ledig på midsommar?
Svar på tråden Timanställd, pass-krångel, hjälp?