Timanställd, pass-krångel, hjälp?
Hej hej.
Det är så att jag ska ta allting i ordning.
Jag fick mitt sommarschema för ca 2-3 veckor sedan. Strax efter detta så fick jag påminnelse av min kära släkt att vi ska åka bort (kan inte tacka nej utan att bli hackad på i all oändlighet) på ett av de datumen jag ska jobba. Midsommar för att vara mer exakt.
Jag frågade några sist jag jobbade om de ville byta.
Då sa den första att:
"Jag har redan jobbat flera midsommar i rad och har redan bytt bort denna"
Den andra sa att:
"Ja, jag har redan bytt med 'den första', men så kunde jag inte sen men 'den första' sa att du kunde".
Jag har alltså fått ett pass på mitt schema som någon annan bytt bort först, och sedan bytt med mig utan att jag blivit tillfrågad.
Är detta OK eftersom jag fick det på mitt schema?
Eller är det inte OK eftersom detta passet egentligen är ett bytt pass - vilket jag isåfall måste tacka JA till för att jobba. (Eftersom jag bara jobbar när jag blir tillfrågad och tackar ja).
Chefen för detta företag sa att det här får jag lösa själv, en medarbetare säger att det är chefens skyldighet att fixa personal.
Min chef på ett annat företag säger att eftersom jag är timanställd så ska jag bli tillfrågad först eftersom två stycken innan mig tydligen bytt bort detta pass.
Vad ska jag göra? och vad gäller?
Jag kan som sagt inte jobba, och har försökt byta med alla på företaget utom två, som jag väntar på svar från.