• Rafael90

Hur noga är du med din tandhygien?

Som det står i rubriken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur noga är du med din tandhygien?
  • whydoyoucare

Borstar tänderna 2 ggr om dagen, är slarvig med mellanrumsborste och tandtråd. Är inte duktig med munskölj heller... Skötte min munhygien riktigt dåligt förra året så det har resulterat i ett flertal komplikationer

• guinevere

Borstar och fluorsköljer 2 ggr per dag. Använder tandtråd 1-2 ggr per vecka. Har begynnande hål på massor av tänder pga slarv tidigare så fluor är jätteviktigt för mig.

• Rafael90

Själv gör jag allt, plus att jag tar flourtabletter. Tar medicin som gör mig torr i munnen och hade fått ett hål sist trots noggrann rengöring Foten i munnen dock hade det gått 4 år sedan sista tandläkarbesöket och för 3-4 år sedan var jag inte lika noga.

• BinaBurner

Inget alternativ stämde in på mig. Jag borstar tänderna en gång om dagen, i vissa fall två, är noga med tandtråd (dagligen) och använder aldrig flourskölj. Innan jag började med tandtråd hade jag ofta hål som satt mellan tänderna, nu har jag inte några hål längre trots att jag bara borstar en gång per dag..

• volvo142

borstar tänderna varje dag på vardagar om ja inte ska göra nått speciellt en helg/lov så skiter ja i borstningen och har ja tuggummi borstar ja inte alls..:P

• annca

Tandbostning morgon och kväll är självklart och inget som ens koms på tanken att hoppa över.

Flourskölj, tja nån gång har vi väl haft en flaska hemma...

Tandtråd och tandsticka när det känns att det behövs...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • whydoyoucare
    volvo142 skrev 2014-05-14 21:14:30 följande:
    borstar tänderna varje dag på vardagar om ja inte ska göra nått speciellt en helg/lov så skiter ja i borstningen och har ja tuggummi borstar ja inte alls..:P
    får du inte problem med tänderna? Förvånad
  • michimichi

Jag har alltid varit slarvig med tandborstningen tyvärr! Ibland har det gått någon dag :P Men jag borstar oftast 1-2 ggr om dagen nu. Har aldrig haft ett hål.

• volvo142
    whydoyoucare skrev 2014-05-15 10:51:37 följande:
    får du inte problem med tänderna? Förvånad
    nej alldrig haft några problem vet dock inte vad de beror på tuggummi kanske Flört
  • youarefools

Då jag borstande tänderna två ggr om dan, och åt flour och sockerfritt tuggummi ofta, för jag åt samhällets mat, godis och läsk och alkohol också, hade jag hål varje år.

Nu då jag använder Flourfri tandkräm och avstår från allt artificiellt flour får jag inte hål i tänderna. Men jag äter inte heller skit/människogjord mat, som munkar osv.

Såklart tandläkarna råder er att äta flour, det försvagar tandemaljen= de får ett jobb att utföra...

• MySecret

Jag borstar tänderna minst två ggr om dagen. Använder inte tandtråd eller mellanrumsborste då jag har för trångt mellan tänderna. Sällan jag använder munskölj heller. Har frisktandvård o är i första gruppen = alltså alldeles utmärkt munhygien.

• LängtansMirakel

Jag borstar tänderna en eller två gånger om dagen, med hemmagjord fluorfri tandkräm. Skulle aldrig få för mig att använda fluor med tanke på vad det gör mot både kropp och tänder? :-s

Tidigare (när jag var i tonåren typ) slarvade jag med både mat och tandborstning (kunde gå dagar utan att jag borstade) och jag kunde mer eller mindre leva på godis och annat onyttigt.

Jag har aldrig haft några hål eller andra problem med mins tänder/ min mun.

• Batmamba

Borstar oftast två ggr/dag. Borstar länge och noggrannt. Men ibland hoppar jag över kvällsborstningen. Har inte haft karies på över 20 år, men brukar ha lite tandsten när jag går till tandis varannat år. Borde nog tandtråda en gång i veckan iaf...

• Batmamba
    youarefools skrev 2014-05-15 23:12:54 följande:
    Då jag borstande tänderna två ggr om dan, och åt flour och sockerfritt tuggummi ofta, för jag åt samhällets mat, godis och läsk och alkohol också, hade jag hål varje år. Nu då jag använder Flourfri tandkräm och avstår från allt artificiellt flour får jag inte hål i tänderna. Men jag äter inte heller skit/människogjord mat, som munkar osv. Såklart tandläkarna råder er att äta flour, det försvagar tandemaljen= de får ett jobb att utföra...

Vad är "samhällets mat"? Vad äter du för mat om den inte är gjord av människor? Eller har autokorrekt varit framme?
  • Aspie

Borstning morgon och kväll varje dag, tandtråd kanske var tredje. Fluorskölj får jag inte riktigt in. Jag tar sugtabletter som ska hålla igång salivproduktionen och de innehåller lite fluor.

Jag har lite problem med att tandtråda eftersom jag ä l s k a r den där kliande känslan när tandköttet börjar blöda. Jag måste liksom hejda mig själv från att inte tandtråda så det blir blod i hela käften...

• Aspie
    Aspie skrev 2014-05-17 20:29:19 följande:
    Borstning morgon och kväll varje dag, tandtråd kanske var tredje. Fluorskölj får jag inte riktigt in. Jag tar sugtabletter som ska hålla igång salivproduktionen och de innehåller lite fluor.

Jag har lite problem med att tandtråda eftersom jag ä l s k a r den där kliande känslan när tandköttet börjar blöda. Jag måste liksom hejda mig själv från att inte tandtråda så det blir blod i hela käften...
    Vill tillägga att jag de senaste månaderna haft problem med missfärgningar liksom "mellan" tänderna. De har blivit lite gulaktiga på kanterna mot varandra. Är det jag som är slarvig med borstningen kanske? Någon som har upplevt samma problem? Jag har slutat dricka kaffe (det blir kanske 1 kopp/månad) och läsk dricker jag ett glas varannan helg kanske. Obestämd
Svar på tråden Hur noga är du med din tandhygien?