• lövet2

Näsblod?

2 enkla frågor:

*Hur ofta ska man blöda näsblod för att det ska bli aktuellt med läkarbehandling?

*Hur mycket ska man vid ett tillfälle blöda näsblod för att man ska söka akut hjälp?

• Svar på tråden Näsblod?
  • Långbenopluto

*Hur ofta ska man blöda näsblod för att det ska bli aktuellt med läkarbehandling? Jag anser att om man blöder varje dag eller flera gånger i veckan bör man söka hjälp.

*Hur mycket ska man vid ett tillfälle blöda näsblod för att man ska söka akut hjälp? Har du inte fått stopp på flödet inom 15 min ska man ringa och rådfråga sjukvården.

• Amb112

Det är restrektivt men har man följt egenvårdsråd och hållt sin slemhinna i form och ändå blöder näsblod på basis så det stör ens vardag, då ringer man och rådfrågar sjukvården. Ett läkarbesök är ju initierat när ens vardag påverkas. Finns det en bakgrund med medicinska problem, AK behandling osv  behöver man ju söka tidigare. 

Min upplevelse är att många inte riktigt vet hur man stoppar en näsblödning. Men om man trots rejält konstant tryck över näsan, sitter framåtlutad och har kyla i nacke och på panna, samt har stoppat upp bomull med ex nässpray/olja och det ändå inte ger sig, rinner koagler bak i halsen, då är det läge att dra sig mot vårdcentralen efter kanske 30 min. Har man blodförtunnande behandling bör man söka ganska så omgående, spec om det rinner bak i halsen. Det är ju skillnad på främre och bakre blödningar.

• lövet2

Tack för utförliga svar! Ungefär som jag tänkte då. Ska föra råden vidare till berörd person!

Svar på tråden Näsblod?