• guinevere

Skällig valp, vilken metod är bäst???

Har en 3 mån gammal tik som skäller mer och mer. Hon skäller främst på katterna för att hon vill få dem att leka. Har läst om olika metoder (tex belöna när hunden inte skäller, lära hunden skälla på kommando, få hunden att komma när det skäller) och känner mig bara rådvill och snurrig i huvudet.

Hur får jag bäst hunden att skälla mindre? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Skällig valp, vilken metod är bäst???
  • Aniiee

Skvallerträning. Det går absolut att tillämpa hemma. Även när hon vill skälla på katterna.

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • realisten
    guinevere skrev 2014-05-13 16:43:36 följande:
    Har en 3 mån gammal tik som skäller mer och mer. Hon skäller främst på katterna för att hon vill få dem att leka. Har läst om olika metoder (tex belöna när hunden inte skäller, lära hunden skälla på kommando, få hunden att komma när det skäller) och känner mig bara rådvill och snurrig i huvudet.

Hur får jag bäst hunden att skälla mindre? Hur har ni andra gjort?

Att belöna när hin ibte skäller det fungerar inte hundar rationaliserar inte och man kan inte belöna ett icke beteende. Jag tror istället på att avleda uppmärksamheten och rikta den på något annat tillexempel dig själv så tränar ni på eran kontakt. Gör detta innan hon börjar skälla.
  • guinevere
    Aniiee skrev 2014-05-13 16:55:23 följande:
    Skvallerträning. Det går absolut att tillämpa hemma. Även när hon vill skälla på katterna.
    Klicka och belöna så fort hon får syn på katterna då? Och sedan, när det sitter, klicka och belöna när hon tittar på mig efter att ha fått syn på dem?

Du råkar inte veta hur man får en extremt svårdresserad man att börja tillämpa detta? Är jättesvårt att vara konsekvent med valpen när det tar ca två veckor att tjata in en "övning" i huvudet på maken.
  • Aniiee
    guinevere skrev 2014-05-13 17:13:28 följande:
    Klicka och belöna så fort hon får syn på katterna då? Och sedan, när det sitter, klicka och belöna när hon tittar på mig efter att ha fått syn på dem?

Du råkar inte veta hur man får en extremt svårdresserad man att börja tillämpa detta? Är jättesvårt att vara konsekvent med valpen när det tar ca två veckor att tjata in en "övning" i huvudet på maken.
    Ja. (det var ungefär samma som realisten sa, avled innan...)

Ja, det är bara att sätta igång. Det brukar vara svårt i början, och är man två som inte är på samma planhalva blir det ännu svårare. Men det får man ta!
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • guinevere

Fast vi hinner ju sällan märka när katterna smyger in. Å hemma går man ju inte runt och fokuserar på valpen hela tiden.

Kanske måste börja med skvallerträningen ute först?

Hur mycket olika träningar ska man köra med en valp?

Har haft STORA problem med rumsrenhets-träningen (hon kissade och bajsade konsekvent, sedan dag ett direkt när man kom in trots alla försök till "tråkigare" promenader, gå in och snabbt ut igen eller att vi var ute i 5-6 timmar i trädgården). Nu är det bättre, nu händer det ibland ute iaf och inte direkt när vi kommer in.

Har även jobbat med kontaktövningar (typ generalen).

Hur mycket orkar en valp med?

• guinevere
    realisten skrev 2014-05-13 17:10:42 följande:

Att belöna när hin ibte skäller det fungerar inte hundar rationaliserar inte och man kan inte belöna ett icke beteende. Jag tror istället på att avleda uppmärksamheten och rikta den på något annat tillexempel dig själv så tränar ni på eran kontakt. Gör detta innan hon börjar skälla.
    hmmm, nu när du säger det så var det nog så det menades. Är bara jag som inte är den vassaste indianen i hamsterhjulet… 
  • Hallonbåt02

Var alltid konsekvent i din träning oavsett metod, många gånger så snurrar  många till det genom att använda olika metoder  på kort tid.
    Ta en metod (hellst positiv) och gör alltid likadant, din valp lär sig mycket saker väldigt fort.
    Avleda valpen hade jag också gjort och kanske haft koppel om jag  verkligen hade tyckt att det är jobbigt att hon skäller på katterna, då är hon med  dig hela tiden den första tiden och du kan avleda henne snabbt vilket gör att hon lär sig vad du vill och du lär dig även att tyda hennes signaler.

• realisten

Viktigaste är att träningen fungerar somsagt välj en metod kör detta konsekvent en period funkar det så är det perfekt ser du inget resultat så byt metod så du inte fastnar i en metod som inte fungerar. Om du bestämt dig för att belöna tänk så här.

Hunden skäller på katterna för att den vill ha aktivitet om hunden efter lite träning tar kontakt med dig istället för att skälla bör du också belöna med aktivitet och lek med hunden.

Om du istället belönar med godis när hunden vill ha igång lek så kommer troligtvis inte hunden göra det du önskar nästa gång.

Rätt belöning vid rätt tillfälle är viktigt om man ska belöna.

• realisten

Ursäkta mig men om man stör sig så mycket på hundskall kanske man skulle satsa på ett annat djur. Visst kan de gå till överdrift också men då får man väl lägga mera energi på att uppfostra hunden och dämpa stressen. Att välja att istället gå och köpa ett anti-skall halsband tycker jag är ren lathet. Finns enormt många hundkunniga i detta land man kan få hjälp av om man behöver när det gäller hund. Och det är absolut inget fel i att be om hjälp. Sorry om någon tog illa upp men det är min åsikt.

• Dexter dot com
    mittlivmedvovve skrev 2014-05-21 14:30:46 följande:

Jag använder denna till min hund. Hon har helt slutat skälla!!! Helt underbart!

www.zoozoo.com/sv/ecom/product/petsafe-little... 

Men hur kan du rekommendera ett antiskallhalsband till en valp?
    Dessa typer av halsband straffar bort hundens kommunication och många hundar blir osäkra och stressade av bestraffningen dom inte förstår. Risken är stor att valpen kommer koppla ihop det obehagliga med katterna och beteendet eskalerar till utfall osv.
    Antiskallhalsband är höjden av lathet och okunskap!!
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-05-21 18:18:36 följande:
    Men hur kan du rekommendera ett antiskallhalsband till en valp?

Dessa typer av halsband straffar bort hundens kommunication och många hundar blir osäkra och stressade av bestraffningen dom inte förstår. Risken är stor att valpen kommer koppla ihop det obehagliga med katterna och beteendet eskalerar till utfall osv.

Antiskallhalsband är höjden av lathet och okunskap!!

Svar på tråden Skällig valp, vilken metod är bäst???