Inlägg från: guinevere |Visa alla inlägg
  • guinevere

Skällig valp, vilken metod är bäst???

Har en 3 mån gammal tik som skäller mer och mer. Hon skäller främst på katterna för att hon vill få dem att leka. Har läst om olika metoder (tex belöna när hunden inte skäller, lära hunden skälla på kommando, få hunden att komma när det skäller) och känner mig bara rådvill och snurrig i huvudet.

Hur får jag bäst hunden att skälla mindre? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Skällig valp, vilken metod är bäst???
  • guinevere
    Aniiee skrev 2014-05-13 16:55:23 följande:
    Skvallerträning. Det går absolut att tillämpa hemma. Även när hon vill skälla på katterna.
    Klicka och belöna så fort hon får syn på katterna då? Och sedan, när det sitter, klicka och belöna när hon tittar på mig efter att ha fått syn på dem?

Du råkar inte veta hur man får en extremt svårdresserad man att börja tillämpa detta? Är jättesvårt att vara konsekvent med valpen när det tar ca två veckor att tjata in en "övning" i huvudet på maken.
  • guinevere

Fast vi hinner ju sällan märka när katterna smyger in. Å hemma går man ju inte runt och fokuserar på valpen hela tiden.

Kanske måste börja med skvallerträningen ute först?

Hur mycket olika träningar ska man köra med en valp?

Har haft STORA problem med rumsrenhets-träningen (hon kissade och bajsade konsekvent, sedan dag ett direkt när man kom in trots alla försök till "tråkigare" promenader, gå in och snabbt ut igen eller att vi var ute i 5-6 timmar i trädgården). Nu är det bättre, nu händer det ibland ute iaf och inte direkt när vi kommer in.

Har även jobbat med kontaktövningar (typ generalen).

Hur mycket orkar en valp med?

• guinevere
    realisten skrev 2014-05-13 17:10:42 följande:

Att belöna när hin ibte skäller det fungerar inte hundar rationaliserar inte och man kan inte belöna ett icke beteende. Jag tror istället på att avleda uppmärksamheten och rikta den på något annat tillexempel dig själv så tränar ni på eran kontakt. Gör detta innan hon börjar skälla.
    hmmm, nu när du säger det så var det nog så det menades. Är bara jag som inte är den vassaste indianen i hamsterhjulet… 
Svar på tråden Skällig valp, vilken metod är bäst???