• Missy40

Merkostnader i VB, hur har ni formulerat?

Puffar på lite från mitt tidigare inlägg angående merkostnader till 14-årig Aspergare. =)

Min fundering är hur Ni har gjort när ni sökt merkostnader - har ni förklarat dessa merkostnader eller har ni bara "staplat upp" dom?

Jag tar mig själv som exempel här, när det gäller en utav våra merkostnader som gäller täcken, kuddar, lakan.

Nu tar jag en rent hypotetisk summa i exemplet (har inte räknat ut exakt än), men sonen här hemma har en tendens att ha sönder extremt mycket påslakan. 
    Han drar sönder dom och ibland skär han sönder dom med kniv och då följer oftast täcket med på köpet och det är täck-fyllning etc överallt.

I mitt tycke så är lakan sådant som brukar hålla i några år, men så är inte fallet här hemma, utan byter jag sonens lakan 1 gång i månaden så får jag oftast kasta bort det då det är mer eller mindre strimlat.

Det tycker jag är en merkostnad, men hur hade ni gjort?
    Hade ni skrivit ex "Merkostnad extra täcke, påslakan, underlakan    ca 1000:-/år" (hypotetisk summa),
    eller hade ni skrivit med en förklaring till allt under just den "Merkostnads-posten"?

Hoppas ni förstår hur jag menar =)
    Sitter med ansökan nu och skriver lite varje dag och varefter man kommer på.
    Jag känner lite att en del saker som är merkostnader här hemma är så absurda att en närmare, grundlig förklaring nästan kan vara på sin plats....*s*

• Svar på tråden Merkostnader i VB, hur har ni formulerat?
  • Jenita659

Du spaltar upp merkostnader efter varandra i en tabell, ta med extra tvätt, extra kläder, ev mediciner, resa till sjukvård etc. Och så har du en beskrivande text innan som förklarar kostnaderna, men du får inte ersättning för dem rakt upp och ner. Du ska komma upp i merkostnader på ca 8000kr / 16000kr / 24000kr (18% av prisbasbelopp / 36% osv) sen kan du få en eller flera merkostnadsdelar i vårdbidraget. För varje beviljad merkostnadsdel får du 666kr skattefritt / månad. Så har du 1/4 VB och en merkostnadsdel så får du 1647 kr VB som ska beskattas och 666kr som är skattefri. Mitt råd är att satsa mer på att beskriva merarbetet du har än merkostnaderna. FK stryker oerhört mkt av det man spaltar upp som merkostnader.

• Missy40
    Jenita659 skrev 2014-05-13 20:01:01 följande:
    Du spaltar upp merkostnader efter varandra i en tabell, ta med extra tvätt, extra kläder, ev mediciner, resa till sjukvård etc. Och så har du en beskrivande text innan som förklarar kostnaderna, men du får inte ersättning för dem rakt upp och ner. Du ska komma upp i merkostnader på ca 8000kr / 16000kr / 24000kr (18% av prisbasbelopp / 36% osv) sen kan du få en eller flera merkostnadsdelar i vårdbidraget. För varje beviljad merkostnadsdel får du 666kr skattefritt / månad. Så har du 1/4 VB och en merkostnadsdel så får du 1647 kr VB som ska beskattas och 666kr som är skattefri. Mitt råd är att satsa mer på att beskriva merarbetet du har än merkostnaderna. FK stryker oerhört mkt av det man spaltar upp som merkostnader.
    Åh toppen att du skrev upp ungefärliga summorna på dom olika procenterna, dom var jag nämligen osäker på!
    Jo då det är "uppdatering" av mitt vårdbidrag nu så vet jag ju att dom stryker bort massor av dom merkostnader man har, det var därför jag undrade om någon hade tips på upplägget. =)

Idag har jag ju 18% merkostnader och 1/2 vb, men läget har ju försämrats kraftigt så nu söker jag högre.
    Siktar mot stjärnorna och kanske når till trädtoppen....lite så...*s*
  • Jenita659

Ja så är det med både VB och merkostnader man måste skriva mkt och spalta upp allt. Både i tid och i pengar. Sök på "föräldrakraft vårdbidrag belopp" så kommer du till en artikel ang de olika beloppen och vad besluten ger i plånboken.

Svar på tråden Merkostnader i VB, hur har ni formulerat?