• Anonym (Jobbigt)

Jätte ont ett helt dygn efter cellprovtagning + blödning.

Hejsan

Jag var på cellprovtagning igår och fick lite små ont när hon tog skrapan framför livmodern.
    Sedan när hon tog borsten så gjorde det JÄTTE ont. Det va så tårarna sved till i ögonen.
    Efter hade jag som en väldigt kraftig mensvärk och jag började blöda direkt efter.

1Dygn senare och jag blöder fortfarande och har fortfarande ont :( Det svider i hela livmodern och sen som en kraftig mensvärk mot vänster sida.

Vad kan detta vara? Vad ska jag göra? Har svårt att röra mig pga att det gör så ont :(

• Svar på tråden Jätte ont ett helt dygn efter cellprovtagning + blödning.
  • Anonym (SSK)

Jaaa, va ska du göra? Ringa och fråga nån kanske? Tex din barnmorska som tog provet när dom öppnar imorgon. Tills det kan du väl kolla en temp och ta Alvedon och Ipren? Samt lägga nåt varmt på magen!

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (SSK) skrev 2014-05-13 18:11:37 följande:
    Jaaa, va ska du göra? Ringa och fråga nån kanske? Tex din barnmorska som tog provet när dom öppnar imorgon. Tills det kan du väl kolla en temp och ta Alvedon och Ipren? Samt lägga nåt varmt på magen!
    Självklart kommer jag att ringa dom i morgon. Men det känns inte okej att åka till akuten/ jour läkaren för att jag har ont efter cellprovtagning.
    Men ska kolla temp och se så jag inte har någon feber. Det hade jag inte tänkt på. Tack så mycket!
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-05-13 18:21:41 följande:
    Självklart kommer jag att ringa dom i morgon. Men det känns inte okej att åka till akuten/ jour läkaren för att jag har ont efter cellprovtagning.
    Men ska kolla temp och se så jag inte har någon feber. Det hade jag inte tänkt på. Tack så mycket!
    Nää, jag tycker inte heller det är ok att åka till akuten för en sån här sak, iom att du trots allt haft hela dagen på dig att rådfråga din BM eller VC. Får du feber, akut ökande blödning i kombination med kraftigare smärta så visst. Men inte i nuläget. Och ring innan!
  • Helly

Idioterna på kvinnohälsan talar sällan om i förväg att det kan göra ont och att man kan få en blödning. Det får man höra efteråt. "Det är normaaaaaaalt att blöda och såååååå ont gjorde det väl inte!". 

Ta er i arslet, vårdpersonal. Om det är så jävla normalt att det gör ont att ta prover och att man får en blödning
    efteråt, då kan ni väl skriva det i kallelsen eller åtminstone informera om det innan ni tar proverna? Eller är ni rädda för att kvinnor ska neka att ta proverna om de får reda på sanningen - att det GÖR ont och att man ofta faktiskt får en blödning? 

Det är samma sak oavsett vad det gäller när det handlar om kvinnans unika kroppsdelar. Då är det normaaaaaalt att det gör ont och eventuella risker och komplikationer får man upptäcka själv. 

• Anonym (Jobbigt)
    Helly skrev 2014-05-13 18:41:48 följande:
    Idioterna på kvinnohälsan talar sällan om i förväg att det kan göra ont och att man kan få en blödning. Det får man höra efteråt. "Det är normaaaaaaalt att blöda och såååååå ont gjorde det väl inte!". 

Ta er i arslet, vårdpersonal. Om det är så jävla normalt att det gör ont att ta prover och att man får en blödning
    efteråt, då kan ni väl skriva det i kallelsen eller åtminstone informera om det innan ni tar proverna? Eller är ni rädda för att kvinnor ska neka att ta proverna om de får reda på sanningen - att det GÖR ont och att man ofta faktiskt får en blödning? 

Det är samma sak oavsett vad det gäller när det handlar om kvinnans unika kroppsdelar. Då är det normaaaaaalt att det gör ont och eventuella risker och komplikationer får man upptäcka själv. 

word Helly.. Word!

Fick bara veta att det kunde komma "en strimma blod" i vissa fall och att det inte var något obehagligt. 

Nu är det 29 timmar sen provtagningen och har fortfarande jätte ont :(

Fast tjejen som var med och tog prov samtidigt som mig kände ingenting alls. varken under eller efter och inget blod heller. så jag kanske är extrem fall av den andra sorten,, hm

• Anonym (-)

Får man fråga hur det gick för dig ts?

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (-) skrev 2014-05-15 17:18:11 följande:
    Får man fråga hur det gick för dig ts?

Jag fick ringa gyn och komma dit. Dom hittade en liten reva i livmoderhalsen. Har fortfarande lite ont (väldigt vag mensvärk) Hon sa att jag hade en himla otur och att det antagligen måste varit en liten vass kant på borsten, vilket är EXTREMT ovanligt att någonting sådant händer.
    Fick en gel att trycka upp i slidan så långt in jag bara kom och efter den så känns det mycket bättre :)

Jag tycker absolut att man ska gå och ta cellprov och inte skrämmas av mitt inlägg, för det är som sagt nästan omöjligt att det ska gå såhär.

Mina kompisar som också gjorde cellprov samtidigt kände inget obehag och fick varken blödningar eller ont.

Så gå och testa er alla!

• Anonym (Gå iväg när du blir kallad)

Man ska absolut gå iväg och ta cellprovet när man blir kallad.
    Det kan rädda liv!
    Men räkna med att det KAN göra ont både under när provet tas, beroende på hur provet tas och av vem. Och hur känslig man är. Jag är överkänslig. Jag fick mitt cellprov taget för tre dagar sedan och jag har fortfarande en dov skarp menssmärta i livmodertappen. Men, dom tar ju ett ordentligt prov och borstar ordentligt (vilket ju är bra!) så så länge man inte får feber eller märkliga flytningar efteråt så ska vi ändå vara tacksamma över att den här provtagningen finns. Så gå iväg och få det gjort!!!!

Svar på tråden Jätte ont ett helt dygn efter cellprovtagning + blödning.