• MedlemFV

Kvarg nyttigt eller inte?

Jag har lite problem att läsa innehåll texterna. Men kan lyckats med det ibland, men inte alltid. Så därför önskar jag om att visa mig barmhärtighet och svara på min fråga, och skriv gärna inte att jag skall läsa innehåll texterna. Jag hörde av en bekant att kvart skall vara bra för när man tränar. Sant? Den innehåller absolut ingen form av socker. Sant? Köp den istället för fil. För fil innehåller socker. Det gör inte kvarg, den är lika bra som fil, och kanske bättre. Sant? Tack på förhand! Är den nyttigt? Är den bra för träning, när man har målet att inte ha fett men ha muskler. Tack på förhand!!

• Svar på tråden Kvarg nyttigt eller inte?
  • MedlemFV

PS: Min bekant sa också att det stavades med Q alltså Qvarg, men den enda som jag hitta i butiken var med K. Alltså Kvarg. Har jag köpt fel? Eller var det kanske bara min bekant som hade fel med stavningen? Tack!

• Iphoneflickan

Kvarg är jätte bra alternativ till dom flesta mejeriprodukter då den är rik på protein och kalorisnål. Många vill ha just mer protein när dom tränar för att bygga muskler.

Jag brukar köpa 0,3 % fett och hälla i egna bär. Då blir det gott och mycket mycket nyttigare.

Hoppas du fortsätter med kvarg för qvarg har jag tyvärr aldrig hört eller sett :).

• Madmoiselle

Det stavas med k. Kvarg är något man äter till efterrätter inte istället för fil. Kvarg innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier mot för vad fil gör. (Fil innehåller 60 kcal/dl och kvarg 140 kcal/dl) Naturell fil innehåller inget socker heller, men din vän kanske syftade på de smaksatta filerna? Det finns ju svartvinbärsfil tex och den innehåller socker.

• Emmut
    Madmoiselle skrev 2014-05-14 06:14:55 följande:

Det stavas med k. Kvarg är något man äter till efterrätter inte istället för fil. Kvarg innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier mot för vad fil gör. (Fil innehåller 60 kcal/dl och kvarg 140 kcal/dl) Naturell fil innehåller inget socker heller, men din vän kanske syftade på de smaksatta filerna? Det finns ju svartvinbärsfil tex och den innehåller socker.

Min kvarg innehåller ca 60 kcal/100 g och det är ett bra livsmedel med mycket protein. Nu finns även smaksatta varianter UTAN tillsatt socker (57 kcal/100g) och de är både efterrätt och substitut till fil/yoghurt likväl som mellanmål.
Svar på tråden Kvarg nyttigt eller inte?