• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!

Välkomna till Familjelivs träningsutmaning vecka 4!
    Den här veckan tränar vi armarna. Alla är välkomna - och du behöver inte ha varit med från vecka 1, det är bara att hoppa in och börja träna.

Varje vecka fram till sommaren under totalt sju veckor kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga. Du väljer alltså själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att du uppnår totalsumman.

Dips
    Välj mellan tre olika svårighetsgrader

Variant 1

Ha i båda händerna i en bänk/stol med armbågarna pekandes bakåt. Håll axlarna sänkta under hela övningen. Sänk sätet nära bänken/stolen. Gör övningen tuffare genom att ha raka ben (flytta fram dem)

Variant 2
    Ha endast ett ben i underlaget under hela övningen.

Variant 3
    I det övre läget lyfter du höger arm och vänster fot, gör en dips och höj sedan vänster hand och höger fot.

Dag 1 : 10 dips
    Dag 2: 15 dips
    Dag 3: 20 dips
    Dag 4: 25 dips
    Dag 5: 30 dips
    Dag 6: 35 dips
    Dag 7: 40 dips

=175 dips

VARIANT 1

VARIANT 2

VARIANT 3

Elminas träningskläder kommer från Stadium
    Träningsutmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Lycka till!
    Nu kör vi!
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!
  • MissKaos

Aha. Nä gamla godingar.

Jag har serösa gångsvårigheter idag. Gick en 90 min promenad det kändes ömt. Så då borde ju en löprunda vara rätt va?

Wilowa skrev 2014-05-16 16:49:34 följande:
    Jag tror inte att nån av övningarna är nån nyhet för dig...det är pulsbaserad styrketräning med övningar sammansatta i olika pass, där man antingen ska göra så många varv på en bestämd tid eller ett bestämt antal varv. Pass 1 är t ex 7 in and outs (stå i armhävningsposition och hoppa in till armarna och ut igen) + 7 prison squats (benböj) med så många varv som möjligt under tio minuter.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-16 17:02:01 följande:
    Aha. Nä gamla godingar.
    Jag har serösa gångsvårigheter idag. Gick en 90 min promenad det kändes ömt. Så då borde ju en löprunda vara rätt va?

Boken är fylld med olika övningar, men jag kan ju inte rabbla upp alla. Tungan ute

Pass 2: 15 minuter med 7 airbourne 180, 5 v-ups och 10 mountain climbers.
    Du får hänga kvar i utmaningen så kanske du vinner boken.
  • MissKaos

Börjar ju hopoas!!

4km i spåret. 24:22 nu gäller det att inte bli för ivrig här utan bromsa. Ska göra dipsen efter middagen. Före duschen...

Wilowa skrev 2014-05-16 18:03:35 följande:
    Boken är fylld med olika övningar, men jag kan ju inte rabbla upp alla.

Pass 2: 15 minuter med 7 airbourne 180, 5 v-ups och 10 mountain climbers.

Du får hänga kvar i utmaningen så kanske du vinner boken.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

3x15dips idag. Tot 90 gjorda då.Försökte göra variant 4. Pissesur! Klarade det inte. Bara en per sida Gneek! Jaja. Bebisen är bara 4 1/2månad... kan man skylla på det? Tror det föll på bålstabilitet. Tycker ändå jag har jobbat hårt på den. Bara att fortsätta. All styrka kommer ur/kräver stark kärna.

• ferroflare

Låter som en kul grej. 

Men efter man har tränat en muskel så ska man låta den vila och återupphämta sig ett par dagar innan man tränar den igen. För att det ska ge resultat. Muskler får man inte när man tränar, utan när man vilar. 

Detta är bara tips från coachen, gör vad ni vill. 

Vem är jag som säger dessa tokigheter? Jo, har hållit på med bodybuilding i 7 år, är idag PT.

• Wilowa
    ferroflare skrev 2014-05-16 23:59:00 följande:

Låter som en kul grej. 

Men efter man har tränat en muskel så ska man låta den vila och återupphämta sig ett par dagar innan man tränar den igen. För att det ska ge resultat. Muskler får man inte när man tränar, utan när man vilar. 

Detta är bara tips från coachen, gör vad ni vill. 

Vem är jag som säger dessa tokigheter? Jo, har hållit på med bodybuilding i 7 år, är idag PT.

Det står i ts att man får lägga upp det som man vill, bara man gör 175 dips på en vecka. Solig
  • Wilowa

Att jag har tränat idag, men glömde dipsen...på dem! {#emotions_dlg.djavulsk}

...så där ja, 145 gjorda totalt.

• MissKaos

3x15gjorda idag.

total 3x45. Så 135 gjorda!

Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 4 - Häng på!