• filten

Si-leden? Ont skinkan, höften, benet

Hej!

Jag har tidigare skrivit här om problem med skinkan, men provar igen och ser om jag kan hitta någon med erfarenhet. Jag har otroliga problem med ont i längdryggen eller korsryggen (osäker på vad som är vad), samt ont på en punkt i skinkan/höften/rumpan nära ryggraden. Det strålar ibland ner i benet. Det sitter verkligen på en punkt, men vandrar ibland upp mot höften mer än rumpan. Det liksom skär. Jag känner ingenting på natten när jag sover, bara på dagtid.

Smärtan kan vara nästan borta ett tag, för att några dagar senare komma tillbaka med full kraft. Jag bär min 2-åring mycket och tänkte att det kanske kan bero på det. Jag har varit hos naprapat och kiropraktor, de nämner båda att det kan vara en led (har googlat mig till att det kan vara si-leden)? Jag har snett bäcken. Men det blir inte bättre av deras behandlingar. 

Nu undrar jag om någon mer har samma eller liknande problem och har en bra lösning åt mig . Det är ju  otroligt påfrestande att gå med ryggont . Hoppas på någon med samma erfarenhet .

• Svar på tråden Si-leden? Ont skinkan, höften, benet
  • Kasperina

Jag har haft liknande och går hos naprapat varannan vecka för att hålla det i schack. Efter första förlossningen hade jag snett bäcken och det tog några månader att rätta till det eftersom jag gått med det i över ett år innan jag sökte hjälp.

• filten

Tack för era svar! Jo, jag borde nog sluta bära ja.

Kasperina, tack! Som sagt, mina naprapatbesök har hittills inte hjälpt men jag får kanske traggla på. Knäcker de bäckenet på något sätt, eller hur hjälper dem dig? Gör du några övningar?

• Kasperina
    filten skrev 2014-05-14 11:21:18 följande:
    Tack för era svar! Jo, jag borde nog sluta bära ja.

Kasperina, tack! Som sagt, mina naprapatbesök har hittills inte hjälpt men jag får kanske traggla på. Knäcker de bäckenet på något sätt, eller hur hjälper dem dig? Gör du några övningar?
    I början var det lite knäckande men nu när bäckenet inte längre är snett så är det massage och ström för att fixa musklerna (som är "fel" eftersom jag kompenserat för att undvika smärtan) och så har jag ett antal övningar.Jag har slarvat en del med övningarna pga trötthet, sjukdom och lathet, men när jag gör dem är jag helt smärtfri och kan gå till naprapaten mer sällan. Något som jag upptäckt hjälper är att ha ett stödbälte, sånt som jag hade när jag hade foglossning som gravid. Det har jag när jag ska gå lång eller lyfta tungt.
  • filten

Okej tack! Detta är guld värt, att kunna höra med någon mer! Får jag också fråga en sak till, hur kändes din smärta när du hade ont? Jag har en punkt strax över rumpan precis där skinkan börjar kan man säga, nära ryggraden, som skär och gör väldigt ont.

• Kasperina

Hade du foglossning under graviditeten? Jag hade det i bakre vänster foge och det känns likadant. Det värker och ibland är det mer skärande och strålar ner i benet. Men jag "fastnar" inte som man gör vid ischias utan jag kan röra mig normalt

• filten

Nej ingen foglossning alls. Känns ju konstigt om den kommer nu

• saraemma4

Jag har ont på precis samma ställe, en punkt som är jätteöm och gör skitont! Värker ut i höften, i skinkan, i ljumsken och ner i benet... Har haft detta i fyra år nu, började när min pojk var 10 mån, då slutade jag nästan helt bära på honom. Jag hade inte foglossning men tror ändå dert beror på graviditeten. Är du nåt bättre än?

• filten

Det har blivit bättre i omgångar. Jag har varit hos en bra kiropraktor som tipsade om lite övningar, jag kan skicka dem så fort jag kommer till en dator om du vill? (Enklare att skriva långt därifrån, eller skicka länkar).

Men har fortfarande ont. Fyra år, det var länge. Jag tror också att det kom från förlossningen och allt snett bärande.

• filten

Mina övningar var:

1. Ligga på rygg och lyfta rumpan, och sträcka ut ena benet. Se till att spänna magen.

2. Ligga på rygg och bara spänna inre magmusklerna, slappna av, och spänn igen, etc

3. Stå på alla fyra och sträck ut ett ben och motsatt arm.

4. Ligga på sidan och lyfta ena benet.

5. Stå på ena benet i en trappa på ett trappsteg och sänka och höja höften

6. Stretcha höftböjarna som tydligen var jättekorta.

Allt detta för att stärka bäcken och core-muskler. Men faktiskt är min rygg helt bra nu. Har gått på friskis-pass varannan dag på semestern och det har verkligen hjälpt. Tillsammans med övningarna.

Hur gick det för dig?

• saraemma4

Jag ska röntga rygg, bäcken och höft, bra att de kollar ordentligt! Tack för övningarna

• Tessou
    filten skrev 2014-05-14 11:11:05 följande:

Hej!

Jag har tidigare skrivit här om problem med skinkan, men provar igen och ser om jag kan hitta någon med erfarenhet. Jag har otroliga problem med ont i längdryggen eller korsryggen (osäker på vad som är vad), samt ont på en punkt i skinkan/höften/rumpan nära ryggraden. Det strålar ibland ner i benet. Det sitter verkligen på en punkt, men vandrar ibland upp mot höften mer än rumpan. Det liksom skär. Jag känner ingenting på natten när jag sover, bara på dagtid.

Smärtan kan vara nästan borta ett tag, för att några dagar senare komma tillbaka med full kraft. Jag bär min 2-åring mycket och tänkte att det kanske kan bero på det. Jag har varit hos naprapat och kiropraktor, de nämner båda att det kan vara en led (har googlat mig till att det kan vara si-leden)? Jag har snett bäcken. Men det blir inte bättre av deras behandlingar. 

Nu undrar jag om någon mer har samma eller liknande problem och har en bra lösning åt mig . Det är ju  otroligt påfrestande att gå med ryggont . Hoppas på någon med samma erfarenhet .

Gammal tråd.. Men vad hände sen? Vad visade röntgen?
    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
Svar på tråden Si-leden? Ont skinkan, höften, benet