Inlägg från: AstridH |Visa alla inlägg
  • AstridH

Försäkra katt?

nemo1 skrev 2014-05-14 13:14:10 följande:
    Det är nog bara för att de som inte har sin katt försäkrad inte söker vård i samma utsträckning.  De kastar ut katten eller ber någon skjuta den då avlivning också kostar pengar, vilket en katt i mångas ögon inte får göra.
    Mina föräldrar har aldrig försäkrat sina katter, men alltid sökt vård när det behövts. De har helt enkelt haft så mycket besparingar och så stor inkomst att när katterna väl blivit sjuka så har de pungat ut de tusenlappar som det kostat. Med tanke på att katterna nästan aldrig varit sjuka så har de troligtvis sparat mycket pengar på det. Avlivning har också skett hos en veterinär och inte "hemma på gården".

Men visst, det ska sägas, att skulle någon av katterna behövt typ en ny höft eller något annat större ingrepp så skulle de troligtvis ha avlivat kätta.
  • AstridH

Jag har min katt försäkrad. Hon är mitt allt och om hon blir sjuk/skadad så slipper jag helst sälja mig själv för att hålla henne vid liv. För tillfället har jag dessutom mindre inkomst än vanligt och då är det guld värt att inte plötsligt sitta med veterinärräkning på flertalet tusenlappar utan någonting som "dämpar fallet".

• AstridH
    Kors skrev 2014-05-14 13:57:43 följande:

Ger man katter ny höft? Täcker försäkring en sådan sak? Har aldrig hört talas om höftopererad katt. Specialkost mot förslitningar och värk är det enda jag stött på i den vägen. Vi skulle nog också ha avlivat om något sådant krävts, att slänga iväg några tusenlappar på vård har dock aldrig känts som ett hinder.
    Jodå, det gör man om någon är villig att betala för det. ;) Jag tror katten får en liten rullanordning för bakbenen så den inte lägger någon tyngd på det opererade benet. Det är komplicerat och tar ett tag att läka, men gillar man sin katt så gör man. Jag tror att försäkringen täcker en del av det, men såklart inte allt.
  • AstridH
    lövet2 skrev 2014-05-14 17:27:48 följande:
    Du har aldrig haft en riktig utekatt, va´? Obestämd
    En "riktig" utekatt kan väl fortfarande vara försäkrad och få vård? Eller är den mindre riktig om man bryr sig om den? Jag tror att vi är ganska många som anser att man inte bör ha katt om man ser den som en mindre värd förbrukningsvara.
  • AstridH
    EnGladPingvin skrev 2014-05-14 16:24:49 följande:
    Absolut, är man beredd att betala det vården kostar och klarar av det är inte försäkring nödvändig, men att chansa och tro att det lönar sig att inte ha försäkring skulle jag inte rekommendera. Vi betalar 70 kr/mån för försäkringen = 840 kr/år. Utöver det är det en självrisk på runt 1700 kr har jag för mig. De pengarna tjänade vi snabbt in redan första året när ena katten 10 månader gammal blev inlagd med dropp och en massa tester i 3 dagar pg av en fästingrelaterad sjukdom. Kommer inte ihåg hur mycket det kostade, men det var ett antal tusenlappar. Ett år senare var vi tvungna att operera bort två klor på katten och det var minsann inte billigt det heller. Bara första undersökningen kostade 1600 kr eftersom det var akut på helg och självklart åkte vi in akut eftersom katten hade ont. På det kom sen kostnader för operationen. Sen dess har katten hållit sig frisk och skadefri, men vi är glada för försäkringen.
    Ja, alltså, jag har min egen katt försäkrad just av den anledningen. Jag skulle ändå se till att betala vården för henne om hon hade varit oförsäkrad, men för min egen del vill jag gärna ha en försäkring som håller kostnaderna i schack.
Svar på tråden Försäkra katt?