Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Försäkra katt?

lövet2 skrev 2014-05-14 12:36:37 följande:
    Nej, våra katter har inte varit försäkrade. De har varit utekatter, och vid sjukdom/skador har de helt enkelt gömt sig inne i skogen någonstans tills de mått bra igen. Lite onödigt med en försäkring då.
    Vilken fruktansvärd inställning, blir fan i mig illamående. Skaffa inte fler djur.
  • nemo1
    Harvester skrev 2014-05-14 12:16:54 följande:
    Vem är "man"? Jobbar som veterinär i Stockholm och upplever att som tur är de flesta är försäkrade. Tror inte de som inte försäkrar har en aning om hur dyrt det är med vård. Har hört statistik på 40% katter och 80% hundar. Upplever som sagt större andel men tror det är lägre på landet med jakthundar och bondkatter. De skjuter man väl när de blir sjuka istället...
    Det är nog bara för att de som inte har sin katt försäkrad inte söker vård i samma utsträckning.  De kastar ut katten eller ber någon skjuta den då avlivning också kostar pengar, vilket en katt i mångas ögon inte får göra.
  • nemo1
    lövet2 skrev 2014-05-14 15:08:58 följande:
    Vi kommer antagligen att skaffa en ny katt så småningom, jo, eftersom det är rätt mycket möss och sorkar här omkring. Ser inget problem med min inställning.
    Enligt lag måste man dessutom söka vård om katten är sjuk. Och du borde söka vård för din sjuka inställning!
  • nemo1

Vad tragiskt det är att se att nästan 20% inte har sina katter försäkrade. Kan inte tänka mig att någon när det väl gäller och vad ni än säger här pungar ut med 30-40.000:- utan då avlivas katten.

Svar på tråden Försäkra katt?