• Anonym (deklarationen)

Hur har ni gjort med deklarationen?

Jag har lite problem med blankett K6. Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Hur har ni gjort med deklarationen?
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 13:45:04 följande:
    Vad är problemet?
    Kan man fylla i att man bott i huset 0% av tiden man ägt det?
  • riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 13:47:47 följande:
    Kan man fylla i att man bott i huset 0% av tiden man ägt det?
    För det första, rör det sig om en bostadsrätt? Annars är Blankett K6 fel blankett att använda sig av.

Absolut kan man fylla i att man bott 0% i huset, men då får man räkna med att det kan bli frågan om en utredning kring huruvida fastigheten är en privatbostad eller inte, vilket kan ge att du ska deklarera på en annan blankett. Har du haft fastigheten uthyrd eller är det så att det rör sig om ett dödsbo?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 13:54:36 följande:
    För det första, rör det sig om en bostadsrätt? Annars är Blankett K6 fel blankett att använda sig av.

Absolut kan man fylla i att man bott 0% i huset, men då får man räkna med att det kan bli frågan om en utredning kring huruvida fastigheten är en privatbostad eller inte, vilket kan ge att du ska deklarera på en annan blankett. Har du haft fastigheten uthyrd eller är det så att det rör sig om ett dödsbo?
    Jaha? Vilken blankett ska man ha om det inte är en bostadsrätt?
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 13:54:36 följande:

Nej inget dödsbo. Känner mig lite stressad.
  • riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 13:55:48 följande:
    Jaha? Vilken blankett ska man ha om det inte är en bostadsrätt?
    Är det ett småhus du sålt som privatbostad (eg. villa) ska det deklareras på blankett K5.

Hur kommer det sig att du deklarerar nu, är du medveten om att sista inlämningsdag var för över en vecka sen?
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 14:01:05 följande:
    Är det ett småhus du sålt som privatbostad (eg. villa) ska det deklareras på blankett K5.

Hur kommer det sig att du deklarerar nu, är du medveten om att sista inlämningsdag var för över en vecka sen?
    Ja det är ett småhus. K5 alltså? Får ringa och be dom skicka den. Brukar det ta lång tid?

Jag vet. Det är därför jag är lite stressa.
  • riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 14:08:15 följande:
    Ja det är ett småhus. K5 alltså? Får ringa och be dom skicka den. Brukar det ta lång tid?

Jag vet. Det är därför jag är lite stressa.
    Om det enligt försäljningskontraktet är en privatbostad så är det K5 som gäller, om det rör sig om en näringsfastighet så gäller blankett K7. Om du haft fastigheten uthyrd kan det vara fråga om en näringsfastighet. Om du har ägt fastigheten med syftet att du eller närstående ska använda den som privatbostad helt eller delvis så borde det röra sig om en vanlig privatbostad.

Du kan ladda ner blanketterna via skatteverkets hemsida
    www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/meny/ao/ac.4.dfe345a107ebcc9baf800015341.html
  • Anonym (deklarationen)

En yngre släkting har lånat det när dom varit på besök. Men jag själv använder det inte alls längre. Är det privatbostad då?

Tack! Jag hämtade K5 nu. Har alltid ringt till dom och bett dom skicka den på posten innan. Onödigt.

Vad ska man skriva på förbättringsutgifter? Jag har bytt ett fönster.

• riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 14:24:02 följande:
    En yngre släkting har lånat det när dom varit på besök. Men jag själv använder det inte alls längre. Är det privatbostad då?

Tack! Jag hämtade K5 nu. Har alltid ringt till dom och bett dom skicka den på posten innan. Onödigt.

Vad ska man skriva på förbättringsutgifter? Jag har bytt ett fönster.
    Då kan du absolut hävda privatbostad, en närstående har använd fastigheten delvis :)

Ett fönsterbyte kan absolut vara en förbättringsutgift, men för att få göra avdrag måste kostnaden uppgå till minst 5000 kr.

www.skatteverket.se/download/18.4a47257e143e26725ae2964/1392105701525/37920.pdf

Ta dig tiden att läsa lite i broschyren, där finns information om olika avdrag.
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 14:31:35 följande:
    Då kan du absolut hävda privatbostad, en närstående har använd fastigheten delvis :)

Ett fönsterbyte kan absolut vara en förbättringsutgift, men för att få göra avdrag måste kostnaden uppgå till minst 5000 kr.

www.skatteverket.se/download/18.4a47257e143e2...

Ta dig tiden att läsa lite i broschyren, där finns information om olika avdrag.
    5000... Jag tror det kostade ett par hundra.
  • riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 14:37:05 följande:
    5000... Jag tror det kostade ett par hundra.
    Ingen möjlighet att deklarera förbättringsutgift med andra ord...
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 14:43:25 följande:
    Ingen möjlighet att deklarera förbättringsutgift med andra ord...
    Nej.
  • Anonym (deklarationen)

Går det snabbare om man lämnar in den?

• riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 14:44:38 följande:
    Går det snabbare om man lämnar in den?
    Om du kan gå in på ett skattekontor så behöver du ju inte räkna med postens leveranstid åtminstone.
  • Anonym (deklarationen)
    riboflavin skrev 2014-05-14 14:47:32 följande:
    Om du kan gå in på ett skattekontor så behöver du ju inte räkna med postens leveranstid åtminstone.
    Bra tack. då kanske det inte märks att den kom in sent.
  • riboflavin
    Anonym (deklarationen) skrev 2014-05-14 14:52:07 följande:
    Bra tack. då kanske det inte märks att den kom in sent.
    Jodå, de kommer ta emot den och registrera inkomstdatum så tyvärr lär du få leva med en straffavgift för att du lämnat in för sent. Tyvärr.
  • slutdiskuterat

Hur räknar man ut ytan på småhuset?

Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
  • slutdiskuterat
    riboflavin skrev 2014-05-15 16:55:52 följande:
    www.byggahus.se/ekonomi/matten-pa-huset
    Tack! Jag har aldrig fattat riktigt hur man räknar under snedtak. Är på gång att sälja stuga.

Sorry att jag lånade tråden!
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
Svar på tråden Hur har ni gjort med deklarationen?