• Snigelkott

Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.

Det går inte att ordna så att du behåller vårdnaden men att barnet får en uppväxtplacering och att adoption kan komma på tal på sikt? För då får ju inte pappan vårdnaden, tänker jag, om du har den kvar. Jag kan väldigt lite om detta men kanske kan du prata med familjerätten och soc. Så att ni tillsammans kan komma fram till hur ni ska göra för att försäkra er om barnets bästa. Hoppas att det löser sig för dig, du kan inboxa mig om du vill ventilera eller vill ha hjälp med nåt.

• Snigelkott
    Anonym (nej) skrev 2014-05-18 23:15:18 följande:
    Det där kommer inte att fungera som ts vill, om inte ts vill ta hand om barnet så kommer man främst att se till att fadern ska göra det om han vill.

Då får vi hoppas att soc inser hur olämplig fadern är som vårdnadshavare (förutsatt att ta uppfattning stämmer vilket jag tänker utgå ifrån då det är hennes tråd) och hittar en bra uppväxtplacering. Men steg ett är väl ändå att ts kontaktar berörda myndigheter och förklarar läget samt vädrar sin oro. Tio veckor är ingenting när de byråkratiska hjulen ska börja snurra. Allt jag önskar, precis som ts, är att barnet får en trygg och bra uppväxt hos människor som är kapabla att uppfylla dess behov. För jag blir så himla ledsen av det ts beskriver om faderns sätt att se på/vilja hantera barnet.
  • Snigelkott

Har du pratat med berörda myndigheter om hans inställning? Vad säger de om det? Det känns ju väldigt orealistiskt att han alls kommer få familjehemsplacering "några år" som han vill, är han beredd att ta barnet ändå? Har nån från tex soc förklarat för honom att det inte funkar så, att man inte kan göra så? Han är ju i gravt behov av att sättas i föräldraskola om han ens ska ha en chans.. Tror du att han skulle kunna bluffa sig till vårdnaden genom att agera mer ansvarsfull än han är?

• Snigelkott
    flambards skrev 2014-05-19 09:45:50 följande:
    Vilket fruktansvärt egoistiskt resonemang från pappans sida, jag lider med dig. Han ska ha barnet för sakens skulle liksom, inte för att han egentligen vill eller är intresserad. Så hemskt att det ska vara så svårt att få igenom en adoption i Sverige. Det är väldigt intressant när man tänker på alla idioter som vill förbjuda abort, alternativen för oss kvinnor är ju tammefanken helt begränsade. Nu ska du alltså tvingas in i något slags föräldraskap eftersom du vill göra det rätta och låta det här barnet gå till en trygg familj med en stabil uppväxt. Som att du straffas eller något. Det du får göra är att försöka få myndigheterna att förstå vilken typ av person pappan är. Försök samla bevis mot honom, håll all kontakt via e-post eller sms eller spela in samtalen. Prova och se om hans rätta jag kan komma fram den vägen. 

Jättebra råd! Se till att få hans dumheter dokumenterade så att han inte kan manipulera och spela ansvarsfull de korta stunder ham måste imponera på och övertyga berörd myndighetsperson.

Jag har verkligen svårt att tro att en person som uttrycker sig så faktsikt skulle orka med att ta hand om ett barn med allt vad det innebär.

Jag har ett ex som skulle kunna säga sådana där saker som han har sagt utan att mena dem, utan bara för att provocera (det var inte ett bra förhållande). Du som känner honom (?), menar han allvar?
Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.