Inlägg från: Anonym (Rätt att veta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätt att veta)

Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.

Det går att ordna faderskapet före födseln. 
    Men du kan aldrig adoptera bort barnet om inte pappan vill. 
    Då kan antingen han ha ensam vårdnad (men då kan du bli tvingad att betala underhåll) eller så har ni gemensam vårdnad men i praktiken har han hand om barnet (fast isåfall kan du ändå bli tvungen att betala underhåll.)
    Barnet har rätt att få veta vem som är biologisk far och familjerätten kommer göra allt för att se till att det blir så också. 
    Vet han om att han är pappan så är det bara att han ringer famrätten och säger det så kommer de att utreda om det stämmer och är det så blir han far på papper oxå.
    Om du har anledning att misstänka att han inte är kapabel att ta hand om barnet (själv) så säg det till familjerätten så får de utreda detta också. 
    Du behöver inte ha vårdnad om barnet men avsäga dig föräldraskapet kan du bara göra om pappan gifter sig/ingår partnerskap med någon som avser att vara barnets förälder istället eller om biopappan också vill avsäga sig föräldraskapet.

• Anonym (Rätt att veta)
    Lålly skrev 2014-05-17 18:58:54 följande:
    De vill inte insidan av kindemderskapet innan födsel då ett test krävs.
    Var visst ganska riskfyllt att ta prov på ungen, iofs inte mig emot...

Men detta kommer sluta med domstol om inte jag får medhåll av myndigheterna. Jag hoppas att han säger samma sak till dem som han sagt till mig innan jag avslutade kontakten med honom. Då finns det inte en chans i världen att han får bli vårdnadshavare.

Menar du dna-test?
    Det är bara om du är osäker på vem som är biologisk far eller om den du säger är det inte tror det eller vill vara det som man använder sig av dna-prov. 
    Om ni båda anser att han är fadern så är det bara att ni skriver på papper att han är det. 
    Det bör ni kunna göra nu.
    Dna tar man bara ett salivprov med en bomullstopp från insidan av kinden på barnet och den ev pappan. 

Självklart ska du berätta för familjerätten att du inte har förtroende för mannen som förälder om du inte har det och anledningen till det.
    Sen får man se vad de kommer fram till är det bästa för barnet. 
    Om du inte vill vara förälder och han anses inte klara av att ta hand om barnet (iaf inte själv kanske) så kommer de antagligen försöka ordna med en stödfamilj/avlastningsfamilj/stödperson på något vis till pappan om han vill försöka ta hand om barnet. 
    Iaf i början. 
  • Anonym (Rätt att veta)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-05-20 18:09:39 följande:
    Varför tar du inte själv hand om ditt barn?
    Varför frågar du?
    Är väl inte din sak att lägga dig i?
    Nu frågar hon hur hon ska göra - inte om hon ska göra. 
    Antagligen har hon sina skäl! 
Svar på tråden Stoppa Ensamvårdnad till Fadern.