• Tjolinti

Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???

För snart två veckor sedan trampade min hund på något farligt och skadade sig ordentligt. Efter ett besök hos akuten och 6500 kronor fattigare så åkte vi hem och Hugo mådde bra. Han hade bandage på sig i 24 timmar och sen skulle det av och han skulle gå utan mellan 10 till 12 dagar. Denna bild är tagen direkt efter vi tagit av bandaget och min första tanke var att det är ett stort mellanrum där mitt i mellan två stygn. Idag är de 10 dagar sedan så rent teoretiskt skulle vi kunna ta av stygnen idag men efter en liten kissrunda så ser jag hur de blöder lite och då har han slagit till det. Allt är fint läkt förutom just där mitt i som det är öppet fortfarande. Nu ska jag åka dit imorgon och jag sitter och tänker på vad jag ska säga o göra om de vill sätta ett stygn endast där och även om de anser att jag ska betala för de. Stygnborttagning skulle ingå i de första priser och jag tycker inte jag ska betala mer för att de möjligtvis inte gjort ett ordentligt jobb första gången. Har ni varit med om någon liknande och vad har er veterinär gjort? 

• Svar på tråden Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???
  • Aniiee

Ehhh..... sätt fler stygn eller avliva jycken... DUH!

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Haskel

Mitt råd är faktiskt att se dig om, efter en annan veterinär. 

6500 för lite rakning, några få stygn, och eventuellt någon spruta, är mer än hutlöst.

Det minsta man kan begära är att rätta till de första stygnen, som inte gjort vad de skulle.

• Tjolinti

Jag vet inte om jag förstår din kommentar ordentligt men den känns väldigt onödig..... Varför avliva?

• Tjolinti

Vi åkte in en söndag det är antagligen det som gör att de kostar 6500. Men jag vet inte vad man kan ha för rätt att få detta rättat och få de kostnadsfritt eftersom man kan tycka att de inte gjort sitt jobb rätt första gången 

• essii
    Tjolinti skrev 2014-05-14 20:37:37 följande:
    Vi åkte in en söndag det är antagligen det som gör att de kostar 6500. Men jag vet inte vad man kan ha för rätt att få detta rättat och få de kostnadsfritt eftersom man kan tycka att de inte gjort sitt jobb rätt första gången 
    Om det är dem som har klantat sig och inte gjort sitt jobb som dem ska så har du all rätt att begära att dem rättar till misstaget utan att du ska behöva lägga ut några extra kostnader. Så har det iallafall fungerat hos de veterinärer jag tagit mina hundar. 
  • Fanny b

Jag skulle ta fler bilder och om veterinären skulle vilja ha extra betald för att eventuell sy ett extra stygn skulle jag ifrågasätta varför, för såret i sig ser fint, stygnen också. Om  veterinären ändå inte skulle ge sig skulle jag inte låta denna sy ev extra stygn utan ta hunden till en annan veterinär, och sedan inte gå tillbaka till denna dito.

• Aniiee
    Tjolinti skrev 2014-05-14 20:36:28 följande:
    Jag vet inte om jag förstår din kommentar ordentligt men den känns väldigt onödig..... Varför avliva?
    Jag är på dåligt humör, så ta det inte för personligt. Det jag menar är att antingen så betalar man det dyra pengarna för att få hunden frisk eller så betalar man den billiga pengen att få den avlivad..... Det är liksom bara att välja hur mycket pengar du vill lägga ut.

Det är svårt att avgöra hur många stygn som behövs, eller om de kommer sitta ordentligt. Vetrinären avgjorde antagligen att det inte skulle behövas fler stygn. Han hade väl fel den här gången, men förra gången han gjorde det så hade han väl rätt, och kanske han har rätt nästa gång också. Landa hunden igen, ring och få en "inte super-akut, men ganska"-tid, om ni inte redan har en tid. Hunden kommer få ett par nya stygn, inte mer med det. MEN vetrinärvård kostar pengar...... 
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden Min hund är skadad men det vill inte läka ordentligt efter veterinärvård, vad göra???