• MysMamman87

    Är den här sängen bra: FLAXA Sängstomme m förvaring+ribbotten?

    Hej.

    Jag är nyfiken på om nån har den här sängen från ikea: FLAXA Sängstomme m förvaring+ribbotten. Tycker den verkar bra, men är det nån som har en sån som kan säga nåt om den? :)

    Jag hade tänkt att köpa den till min dotter som är 5,5 år :)

  • Svar på tråden Är den här sängen bra: FLAXA Sängstomme m förvaring+ribbotten?
  • Alexi

    Vi har en sån till vår 5,5-åring och är helt nöjda med den. Dock så är ett problem att dottern upplever den som för hård. Hon har nämligen fram till hon fick den här i vintras sovit på en oerhört mjuk resårbotten som stod direkt på golvet så jag vet inte om ribbotten är hård eller bara den hon jämför med gör att den upplevs som så hård. Vi valde bort att ha resårbotten i Flaxa för att den blir så hög men det kanske var dumt val med facit i hand.

  • MysMamman87
    Alexi skrev 2014-05-14 21:16:52 följande:
    Vi har en sån till vår 5,5-åring och är helt nöjda med den. Dock så är ett problem att dottern upplever den som för hård. Hon har nämligen fram till hon fick den här i vintras sovit på en oerhört mjuk resårbotten som stod direkt på golvet så jag vet inte om ribbotten är hård eller bara den hon jämför med gör att den upplevs som så hård. Vi valde bort att ha resårbotten i Flaxa för att den blir så hög men det kanske var dumt val med facit i hand.
    Min dotter har en växasäng nu och hon har börjat klaga på att den inte är skön och att den är hård. Den är ju inte så rak heller och rör på sig så fort hon rör på sig.

    Jag kollade nu och det finns ingen resårbotten i Flaxa. Det enda som står att det ska köpas till är skummadrassen.
    Är det så ni har nu? Bara en skummadrass?
  • MysMamman87
    Masken84 skrev 2014-05-14 21:35:41 följande:
    Våran 2 åriga son fick en förra veckan och han har aldrig sovit bättre :)
    Har ni då bara den här skummadrassen till eller har ni en resårbotten?
  • MysMamman87
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-14 21:37:42 följande:
    En bäddmadrass ovanpå kan ju göra det lite mjukare
    Jag är urdålig på sånt här.

    Menar du då skummadrassen och en bäddmadrass på den?
  • MysMamman87
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-14 21:43:10 följande:
    Fråga på ikea, de borde veta. Finns ju olika slags skummadrasser också
    Ja, jag ska göra det :)
  • vi och pyret

    Hej,

    Vi funderade också på den kombon men det var faktiskt Ikea som avrådde oss och tyckte att vi skulle köpa en resårmadrass på en gång då 5,5 åringen troligen inte skulle vilka sova allt för många år på en skummadrass. Det går att ha en resårmadrass i flaxa men den blir jättehög då och det ser lite halvknäppt ut.

  • Alexi

    Vi och pyret: avråddes ni pga hårdheten då med skummadrass?

    Vi var på ikea flera gånger och ältade alternativen och det här verkade bra. Vi gillar ju lådorna under som är snygga och bra. Men inte kul om dottern tycker sängen är för hård.

  • MysMamman87
    vi och pyret skrev 2014-05-15 07:19:12 följande:
    Hej,

    Vi funderade också på den kombon men det var faktiskt Ikea som avrådde oss och tyckte att vi skulle köpa en resårmadrass på en gång då 5,5 åringen troligen inte skulle vilka sova allt för många år på en skummadrass. Det går att ha en resårmadrass i flaxa men den blir jättehög då och det ser lite halvknäppt ut.



    Åh det här va verkligen till bra hjälp. Tack.

    Det gör väl inget om det ser halvknäppt ut? Snygg säng och bra resårmadrass så får det väl se halvknäppt ut då.. Hehe.
  • vi och pyret
    Alexi skrev 2014-05-15 08:12:24 följande:
    Vi och pyret: avråddes ni pga hårdheten då med skummadrass?

    Vi var på ikea flera gånger och ältade alternativen och det här verkade bra. Vi gillar ju lådorna under som är snygga och bra. Men inte kul om dottern tycker sängen är för hård.



    Ja, kvinnan som jobbade på sängavdelning tyckte absolut att vi skulle skippa skummadrassen pga att vi annars skulle behöva byta inom ngt/ngr år pga att barnen behöver en annan typ av säng när de blir lite större. Så vi köpte resårmadrass direkt på ben för att inte behöva köpa ytterligare en säng inom kort. Har köpt två stora lådor att ha under sängen i stället för flaxa.
    MysMamman87 skrev 2014-05-15 09:40:26 följande:
    Åh det här va verkligen till bra hjälp. Tack.

    Det gör väl inget om det ser halvknäppt ut? Snygg säng och bra resårmadrass så får det väl se halvknäppt ut då.. Hehe.



    Nix, det får ser precis så halvknäppt som man själv tycker:) tyckte bara att flaxa inte kom till sin rätt med resårmadrass+bäddmadrass.
  • MysMamman87
    Masken84 skrev 2014-05-15 21:17:31 följande:
    Vi har ribbor och sen skummadras och bäddmadrass !
    Jag har funderat på om man kan ha så. Alltså funkar det. Hur gammalt är ditt barn? 
  • MysMamman87
    Masken84 skrev 2014-05-16 11:59:44 följande:
    2 år är våran son. Både jag och sambon har oxå sovit där och vi sover jätte skönt alla 3 :)
    Åh, det låter jätte bra :D
  • MysMamman87
    Masken84 skrev 2014-05-19 21:54:41 följande:
    Kan tillägga att min son är ca 1 m och väger 16 kg så han är stor för att vara en 2 åring! :)
    Tack, det kan va bra att veta :)
  • Hjälphjälp124

    Hjälp!! Efter jag köpte flaxa sängstomme gick en av sängs delarna sönder när jag skulle bygga ihop den. Vet inte vad jag ska göra nu kan ni ge mig några tips vad jag skulle kunna göra. Om jag ringer IKea undrar om man skulle kunna köp endast säng delen som gick sönder.


    Hjälp
Svar på tråden Är den här sängen bra: FLAXA Sängstomme m förvaring+ribbotten?