• Anonym (Lärare)

Nyexaminerad lärare- flirtiga elever

Hej! 

Jag blir nyexaminerad lärare om en månad och har praktiserat på flera skolor i grundskolan och får hela tiden utstå flirtiga elever. Då speciellt på skolor där det är mycket elever som har annan etnicitet än svensk. 

Jag var på en arbetsintervju för två veckor sedan och det var otroligt pinsamt då killarna skrev att de skulle anställa mig och flirtade öppet med mig. 

Jag har inte förstått varför det blir på detta sätt. Jag klär mig inte utmanande på något sätt och jag är ingen ungdom, jag är 35 år. 

Det är nästan så jag har ångrat min utbildning. Hur bemöter man sånt här? 

• Svar på tråden Nyexaminerad lärare- flirtiga elever
  • whydoyoucare

Förmodligen fiskar dom högre betyg. Vilka åldrar är eleverna i? ignorera deras flirtande och bemöt dom som vilken elev som helst. Uppmuntra inte flirtandet utan säg ifrån om du tycker att dom går över  gränsen. 

• Anonym (m)

det bästa brukar vara att bara ignorera, behandla det som sägs som luft. Vare sig du reagerar positivt eller negativt så ger det mer med på elden så att säga. Därför oftast bäst med ingen reaktion alls.

Däremot, om det är grova övertramp ska man göra en anmälan till sin chef som då får ta ett snack med eleverna. 
    Jag var tex med om en grabb som gärna ville ha fysisk kontakt med mig när jag var helt ny lärare. Om jag satt bredvid honom gned han sitt ben mot mitt tex. Om jag stod bredvid hans bänk kunde han se till att hans arm nuddade min. jag ignorerade men inget hände så till slut fick jag ta det till rektor. 

• Anonym (mia)

Dom tycker att det är roligt att hålla på sådär, det är bara att vänja sig. De kan vara rätt grova faktiskt, men det fungerar att ignorera dom. Det värsta du kan göra är att börja bli osäker och visa det.

• Anonym (Lärare)

Eleverna går i åk 7-9. Jag brukar inte bli osäker men jag blev faktiskt riktigt osäker på anställningsintervjun för det var så opassande. Intervjun gick jättebra så jag kommer såklart att fundera på om det berodde på att jag inte kunde bemöta situationen  på ett "bra" sätt om jag inte får jobbet. 

• PrinsessanLeia

Men det är ju bara att markera att det inte accepteras. Du måste ju kunna skilja på din yrkesroll och hur du bemöter smicker privat. Det är jätteviktigt när man arbetar med äldre elever att man faktiskt visar att man är den vuxne för din roll är ju varken att bli deras polare eller käresta.

• Anonym (m)
    Anonym (Lärare) skrev 2014-05-15 12:20:25 följande:
    Eleverna går i åk 7-9. Jag brukar inte bli osäker men jag blev faktiskt riktigt osäker på anställningsintervjun för det var så opassande. Intervjun gick jättebra så jag kommer såklart att fundera på om det berodde på att jag inte kunde bemöta situationen  på ett "bra" sätt om jag inte får jobbet. 
    menar du att det var elever med på intervjun?
  • PrinsessanLeia

Som någon skrev ovan så ska givetvis grova övertramp av elever tas vidare, det är viktigt för eleverna att lära sig hur man beter sig och att man inte kan anvönda utseende, kropp och smicker som påverkan.

• Anonym (mia)
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-15 12:22:48 följande:
    Som någon skrev ovan så ska givetvis grova övertramp av elever tas vidare, det är viktigt för eleverna att lära sig hur man beter sig och att man inte kan anvönda utseende, kropp och smicker som påverkan.
    Jag tycker inte att det är lönt att ta upp det, är ju bara jargong. Jag tycker det är bättre att ignorera och fortsätta med det som ska göras bara.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (m) skrev 2014-05-15 12:21:18 följande:
    menar du att det var elever med på intervjun?
    Nej Vi gick ut i korridoren tillsammans jag och rektorn där det var en massa elever.

PrinsessanLeia skrev 2014-05-15 12:21:11 följande:
    Men det är ju bara att markera att det inte accepteras. Du måste ju kunna skilja på din yrkesroll och hur du bemöter smicker privat. Det är jätteviktigt när man arbetar med äldre elever att man faktiskt visar att man är den vuxne för din roll är ju varken att bli deras polare eller käresta.
    Men konkret hur tänker du? Många skriver här att man ska ignorera.
  • Anonym (m)
    Anonym (Lärare) skrev 2014-05-15 12:24:30 följande:
    Nej smile1.gif Vi gick ut i korridoren tillsammans jag och rektorn där det var en massa elever.

.
    reagerade rektorn något på elevernas beteende i korridoren då?
Svar på tråden Nyexaminerad lärare- flirtiga elever