• Maja10

Sgi

Hej! Jag har en fråga som jag funderat på länge. Vi funderar på att skaffa barn och jag undrar hur min föräldrapenning kommer grunda sig. Jag har en heltidstjänst tillsvidare i botten. Eftersom jag har studerat har jag en nedsättning om 25 procent. Om jag inte går upp i tid kommer jag att få en föräldrapenning som grundar sig på mina 75procent. Jag är inte gravid så därför vill jag har klarhet så jag vet. Jag studerar fortfarande men eftersom jag snart ska lämna in ny förlängning om nedsättning måste jag veta hur landet ligger. Om jag går upp till heltid hur länge måste jag arbeta 100 procent innan bf. Det är inte det att jag är lat men det finns en risk att jag inte orkar om jag kommer att må dåligt men att jag inte blir så sjuk att jag inte kan bli sjukskriven. Tack för svar

• Svar på tråden Sgi
  • Försäkringskassan

Hej! Om du studerar med studiemedel från CSN under hela studietiden så kan föräldrapenningen eventuellt beräknas efter den lön du hade innan du började studera. Om du studerar utan CSN så är det din faktiska inkomst som grundar din föräldrapenning. För att få din SGI fastställd på heltidstjänst så behöver du arbeta 100 % i minst 6 månader eller kunna styrka avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader. Skulle du bli sjuk när du har gått upp i tid så har du SGI-skydd så länge du är sjukskriven. Hälsningar My, handläggare

• Maja10

Jag har en tjänst tillsvidare på 100 procent Så om jag arbetat 75procent de senaste fem åren kommer min sgi beräknas på den omfattningen? Eller Om jag går upp till 100 procent som är min tillsvidaretjänst sedan januari 2013 blir min sgi beräknad efter den om det finns papper på att jag kommer att återvända till 100 procent när jag inte är föräldraledig. Så om Jagger upp i tid från juni vad innebär detta. Vad menar försäkringskassan att antingen arbeta heltid i minst 6 månader eller kunna styrka avsikt att arbeta heltid minst sex månader. Kan du förtydliga?

• Försäkringskassan

Hej Maja!

För att få räkna upp din sjukpenninggrundande årsinkomst till heltid så måste du hinna arbeta heltid I 6 månader. Skulle du bli sjukskriven och på grund av det inte hinner arbeta heltid I 6 månader, så måste du kunna styrka att din avsikt var att fortsätta arbeta heltid. Du kan styrka det genom att visa ett avtal mellan dig och arbetsgivaren om att du gått upp till heltid.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Sgi