• Aniiee

Era bästa böcker!

Anonym (Boken) skrev 2014-05-15 22:38:59 följande:
    Djungelbarn är en ungdomsbok. :P Söker tips på vuxenböcker.
    Bra böcker är bra böcker oberoende av vilka böckerna riktar sig till. Dåliga dito är dåliga oavsett. Om du ratar His dark materials, till exempel, för att det är en "ungdoms" eller rent av "barn"bok så är du bara aningens småsint....

Så....
    His Dark Materials av Phillip Pullman (även The good man Jesus and the scoundrel Christ)
    Otherland-serien av Tad Williams
    H C Andersens sagor av.....
    Vampire Chronicles av Anne Rice
    Mumin-böckerna av Tove Jansson (särskillt Sent i November....)
    Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle
    Stad-serien av PA Fogelström (Alla 8..... missa intede tre fösta, även om bok nr 2 är lite....seg....)
    Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgen
    Sofies Värld av Jostein Gaarder
    Utvandrar-eposet av Vilhelm Moberg
    De tre musketörerna av Alexandre Dumas
    The Lord of the Rings av JRR Tolkien
    Nightrunner-serien av Lynn Flewelling
    Betryal-serien av Hotaru Odagiri

Så, ett tips från varje hylla med böcker i mitt sovrum. Du får några till, nämligen böckerna jag håller på att läsa (om) för tillfället.... och ja, jag läser faktiskt så många böcker samtidigt.....

The stone Prince av Fiona Patton
    Kuroshitsuji av Yana Toboso
    Left hand of god av Paul Hoffman
    A game of thrones av GRR Martin (Är det bara jag som misstänker att han la till minst ett R för att det skulle likna JRR Tolkien? Konspirationsteori...)
    The Hammer and the blade av Paul Kemp
    Stone Spring av Stephen Baxter
    Watership down av Richard Adams
    The Stolen Throne av David Gaider
    The Last Wish av Andrzej Sapkowski
    Wild Cat Crimes av Carolyn Keene

Nu är ju jag en sån som läser på engelska, men en majoritet av böckerna finns på svenska. Som synes, en salig blandning av barn- ungdoms- och vuxenlittertur (knäppt att göra en sån åtskillnad egentligen, som sagt) i en handfull genrer.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee

Jag kom på en till:

Förtrollerskan från Florens av Salman Rushdie. (ÄR lat, så klistrar in plot outline från engelska wikisidan, men boken finns på svenska)

he central theme of The Enchantress of Florence is the visit of a European to the Mughal emperor Akbar's court and his claim that he is a long lost relative of Akbar, born of an exiled Indian princess and an Italian fromFlorence. The story moves between continents, the court of Akbar to Renaissance Florence mixing history, fantasy and fable.[2]

Part One[edit]

The tale of adventure begins in Fatehpur Sikri, the capital of Mughal emperor Akbar the Great, when a stranger arrives, having stowed away on a pirate ship captained by the Scottish Lord Hauksbank, and sets the Mughal court talking and looking back into its past.

Part Two[edit]

The stranger begins to tell Akbar the tale, going back to the boyhood of three friends in Florence, Il Machia, Ago Vespucci and Nino Argalia, the last of whom became an adventurer in the East.

Part Three[edit]

The tale returns to the mobs and clamour of Florence in the hands of the Medici dynasty.

Det var en sån där som jag inte la ifrån mig förns den var slut.

Sen kanske man ska läsa "satansverserna" av samma författare också, bara för att ha läst den.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden Era bästa böcker!