• Anonym (varannan)

Hur länge varannan vecka?

Hej! Jag har både bonusbarn och biobarn hemma, en del tonåringar och en del yngre. Och alla dessa bor fortfarande varannan vecka och verkar trivas med det.

Nu undrar jag från er andra föräldrar i bonusfamiljer (med egna barn eller bonusbarn eller både och) - hur länge har barnen i era familjer fortsatt flytta fram och tillbaka mellan föräldrarna? Vid vilken ålder har de slutat med det? Hur gamla har de varit när de har "parkerat" sig hos den ena föräldern? Har det skett tvärt eller har det blivit varannan helg först eller två veckor åt gången? Eller har de bott varannan vecka tills de fått eget boende?

Jag har ingen plan på att i närtid "tvinga" barnen i min familj att sluta med varannan vecka, jag är mest lite nyfiken på hur det har blivit för andra familjer.

• Svar på tråden Hur länge varannan vecka?
  • BioBonus

Vi har tre barn hemma, 9, 16 och 18. Och de har bott varannan vecka i princip hela tiden (lilltjejen hade 2-2-3 schema tills hon var ca 5), och ingen av dem vill ha det på något annat sätt.
    Och det tror jag nog de menar, för de stora är så pass gamla nu så de kommer och går lite som de själva vill, men håller ändå själva stenhårt på mamma- och pappaveckor. Vi pratar mycket om det att vill de bo heltid, eller längre perioder hos någon av oss så får de säga till. Så de vet att möjligheten finns.

• Anonym (varannan)
    BioBonus skrev 2014-05-16 13:15:15 följande:
    Vi har tre barn hemma, 9, 16 och 18. Och de har bott varannan vecka i princip hela tiden (lilltjejen hade 2-2-3 schema tills hon var ca 5), och ingen av dem vill ha det på något annat sätt.
    Och det tror jag nog de menar, för de stora är så pass gamla nu så de kommer och går lite som de själva vill, men håller ändå själva stenhårt på mamma- och pappaveckor. Vi pratar mycket om det att vill de bo heltid, eller längre perioder hos någon av oss så får de säga till. Så de vet att möjligheten finns.

Intressant!
    Lite samma erfarenhet som här då fast vår äldsta är bara 16 år än.
    Kanske bara något som jag har fått för mig då att tonåringar ofta vill sluta flytta fram och tillbaka?
    Jo vi pratar om det här med, att de själva får påverka hur de ska bo, även att de kan prova något annat i en period om de skulle vilja och sedan ändra sig tillbaka.
    Men de verkar än så länge "fast" (på gott och ont Glad) i varannan vecka.
  • Påven Johanna

De två som flyttat ut började bo en månad i taget när den ena var sexton och den andra fyllde sjutton. De tre som är kvar bor två veckor i taget på varje ställe och har så gjort i flera år, det önskar de fortsätta med så länge de bor hemma har de låtit meddela. 

• Påven Johanna

Kanske ska tillägga att vi har vad som populärt på Familjeliv kallas för svängdörrar, så förutom att de bor två veckor i taget så dyker de också upp lite som de vill. Det kan till exempel vara bekvämare att sova här om de varit på någon tillställning eller så kanske de vill umgås lite extra med oss eller de andra föräldrarna eller så passar det bättre att ha kompisarna här eller något annat. Anything goes. 

Vi gillart! 

• Anonym (bio/bonus)

Vi har tre barn (alla grabbar) som alla började bo på heltid hos en förälder när dom började gymnasiet, så 16 års åldern. Därefter hälsade dom på sin andra förälder, sov över, ca 1-2  dygn i månaden.

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2014-05-16 13:31:44 följande:
    Kanske ska tillägga att vi har vad som populärt på Familjeliv kallas för svängdörrar, så förutom att de bor två veckor i taget så dyker de också upp lite som de vill. Det kan till exempel vara bekvämare att sova här om de varit på någon tillställning eller så kanske de vill umgås lite extra med oss eller de andra föräldrarna eller så passar det bättre att ha kompisarna här eller något annat. Anything goes. 

Vi gillart! 
    Vi har långt ifrån svängdörrar. Däremot börjar det bli vanligare att äldste sonen, framförallt, hör av sig och kollar om det funkar att han sover hos oss istället när han varit på fest eller så eftersom vi bor inne i stan. Å andra sidan så hämtar hans pappa honom så gärna så då brukar han välja det till slut ändå :)
    Som sagt - anything goes Skrattande
  • Anonym (varannan)
    Anonym (bio/bonus) skrev 2014-05-16 14:00:28 följande:
    Vi har tre barn (alla grabbar) som alla började bo på heltid hos en förälder när dom började gymnasiet, så 16 års åldern. Därefter hälsade dom på sin andra förälder, sov över, ca 1-2  dygn i månaden.

Bara nyfiken - valde de samma förälder att bo hos, dvs var det viktigt för syskonen att bo ihop?

Eller valde de utifrån andra kriterier, hur väl de kom överens med respektive förälder t ex eller närhet till kompisar, skola, aktiviteter?
  • Anonym (varannan)
    Påven Johanna skrev 2014-05-16 13:31:44 följande:

Vi gillart! 

Jag gillar också mer tanken av att barnen när de blir tonåringar dyker upp för att de vill det, inte för att mamma och pappa har bestämt att nu är det mammas vecka och då bor jag här och måste åka hit oavsett om jag vill det eller inte. Samtidigt som det ju är skönt med en viss förutsägbarhet... lite skillnad att laga middag till oss 2 eller om alla 4 barnen är hemma och kanske har några kompisar med. Hm...
  • Anonym (3 st)

Mina tre döttrar har iofs aldrig bott varannan vecka, men varannan torsdag-söndag. Den äldsta slutade sova hos pappan när hon var 14, hon trappade först ner till en helg i månaden och sedan till en natt i månaden för att efter några månader stanna hemma helt. De andra två slutade samtidigt när den ena var 15 och den andra 13. De slutade tvärt efter en jullovsvecka hemma hos pappan.

• Currykoalan

Här är det tre som bott varannan vecka.

Den ena slutade med det när hon var 14, tror jag det var. Det var ett rätt hetsigt flängande fram och tillbaka under några månader då hon bodde lite hipp som happ, under stundom aggressiva former, tills hon insåg att det faktiskt var ok för alla inblandade, föräldrar, bonusföräldrar, helsyskon, halvsyskon på bägge sidor (fast där var det djup sorg och saknad hos de som bodde i hemmet hon inte bodde i, det var det) och bonussyskon på bägge håll att hon bodde på ett enda ställe och hälsade på hos de andra. Det tog liksom sin tid innan hon riktigt vågade bosätta sig hos ena föräldern. Ett par år senare började hon bo var fjortonde dag, vilket hon sedan gjorde tills hon flyttade hemifrån. Det var som om hon behövde ett par år där i ett hem. Hon hade bott växelvis sedan hon var dryga året.

De två andra bor varannan vecka idogt och tänker sig nog fortsätta med det. vi har även vi "svängdörrar". Det underlättar betydligt att samtliga inblandade barn kan laga sin egen middag om det kniper och inser att man kan förvarna om man har med sig kompisar hem till det hem man inte bodde i på morgonen.

Svar på tråden Hur länge varannan vecka?