• Anonym (Släkting)

Flicka i familjehem.

Någon socionom eller annan person mer erfarenhet som vill dela med sig.

För 3 år sedan föddes en flicka. Mamman kunde inte tahand om henne och någon pappa fanns inte med i bilden. Flickan togs om hand enligt LVU bara 1månad gammal. Hon kom till en familj som inte hade några egna barn och som sedan dag 1 har älskat henne som sin egen dotter.

Nu 3 år senare dycker en pappa upp och vill ha vårdnaden!

Kan detta verkligen gå igenom? Jag tänker på flickan och hennes familj hela tiden.. Hon har en underbar mamma o pappa redan. En förskola som hon älskar med massa kompisar. Att någon vill flytta henne därifrån får mig att rysa! Stackars barn,.. Vad jag förstått så kan detta gå igenom sålänge pappan blir godkänd av utredningen!!

Borde man inte se till barnets bästa? Hur kan det bästa för henne vara att flytta från de hon alltid känt som sina föräldrar?

• Svar på tråden Flicka i familjehem.
  • Anonym (Släkting)

Det förstår jag också. Men enligt mig är förälder inget man är, det är något man blir. Och att rycka upp ett barn från de hon alltid känt som sitt hem känns inte som det bästa för barnet? Är man förälder vill man väl sitt barns bästa? Att pappan inte känt till den här flickan finner jag ytterst tveksamt.

Anonym (U) skrev 2014-05-15 21:40:22 följande:
    Alla barn har rätt till sina föräldrar och om pappan inte har vetat att han var pappa så har han inte haft möjlighet att söka vårdnad förrän han fått veta det.

• Anonym (Släkting)

Precis det här jag menar!! Och jag anser att är han nu en sån bra pappa som han själv verkar tro så borde han väl också inse att man inte bara kan ta ett barn från sin "mamma och pappa"

Jag är ganska nära biologisk släkting till denna flicka och har haft jättebra kontakt med henne och hennes familj sen hon flyttade dit. Jag känner så för hela familjen och vet inte vad man kan göra. Han flickan inga rättigheter?

Just nu köra hon hit och dit flera gånger i veckan. Dels för umgänge med biologiska mamman och dels nu för umgänge med sin nyfunna pappa och hans släktningar. Flickan är märkbart påverkad av allt detta :(

Anonym (nn) skrev 2014-05-15 21:46:41 följande:
    Att hon ska ha en möjlighet att bygga upp en bra relation till pappan, det är jag helt med på. Men hur bra är det egentligen för en treåring att tas ifrån de enda föräldrar hon någonsin känt?

• Anonym (Släkting)

Tycker du att jag som släkting ska ligga på och ringa soc. Meddela min åsikt? Kan det hjälpa?

Anonym skrev 2014-05-15 21:48:23 följande:
    Men pappan är inte barnets förälder i barnets ögon. Hennes rätt borde vara att få stanna hos sina psykologiska föräldrar. De som vaggat, tröstat och älskat henne sedan hon var alldeles ny. Bryr sig soc och rätten om barnet och dess psykiska hälsa och trygghet får det stanna där det är och ha umgänge med biopappan då och då. Tyvärr finns det dock många myndighetsidioter som inte förstår det här med BBIC och utan att blinka kan förstöra ett barns liv så det finns inga garantier.

• Anonym (Släkting)

Tyvärr skrämmer det mig ännu mer. Jag har själv en tjej på 4år. Tanken på att hon skulle behöva lämna oss känns ju ...

Korpen skrev 2014-05-15 22:03:22 följande:
    Nej, det hjälper inte att du ringer.

OM pappan får flickan så kommer det ta lång tid innan hon flyttar. De ska ju lära känna varandra först.

• Anonym (Släkting)

Håller med, barn är inga ägodelar! Förälder måste man förtjäna att få vara.

I den här situationen kunde jag köpt det hela lite mer om pappan funnits med från början, eller om flickan inte trivts i sin familj.

Pappan säger sig inte vetat om att flickan var hans. Men under alla år sen hon föddes har han fortsatt vara kompis med mamman.. Så hur det kunde ta såhär lång tid för honom att komma på att de haft sex med varandra känns väldigt konstigt.

Förövrigt bor han studentliv, endast 23år gammal i en etta. Lägenhet planerar han dock att byta.

• Anonym (Släkting)

Fast det här handlar inte om familjehemmet från min sida! Jag tänker bara på flickan. Jag tycker såklart också att hon ska få ha rätt till kontakt med sina biologiska föräldrar, men hon hör ändå hemma där hon är!

• Anonym (Släkting)

Jag har kontaktat socialen, de jobbat väldigt mycket med just detta fall.

Såklart fick de inte uttala sig så mycket men jag förstod att de försöker tolka lagen på alla möjliga sätt för att de ska bli så bra som möjligt för flickan.

Jag kommer göra vad jag kan för sht hon ska få bo kvar hos de som hon kallar för mamma och pappa.

Svar på tråden Flicka i familjehem.