• Anonym (Släkting)

Flicka i familjehem.

Någon socionom eller annan person mer erfarenhet som vill dela med sig.

För 3 år sedan föddes en flicka. Mamman kunde inte tahand om henne och någon pappa fanns inte med i bilden. Flickan togs om hand enligt LVU bara 1månad gammal. Hon kom till en familj som inte hade några egna barn och som sedan dag 1 har älskat henne som sin egen dotter.

Nu 3 år senare dycker en pappa upp och vill ha vårdnaden!

Kan detta verkligen gå igenom? Jag tänker på flickan och hennes familj hela tiden.. Hon har en underbar mamma o pappa redan. En förskola som hon älskar med massa kompisar. Att någon vill flytta henne därifrån får mig att rysa! Stackars barn,.. Vad jag förstått så kan detta gå igenom sålänge pappan blir godkänd av utredningen!!

Borde man inte se till barnets bästa? Hur kan det bästa för henne vara att flytta från de hon alltid känt som sina föräldrar?

• Svar på tråden Flicka i familjehem.
  • Anonym (Släkting)

Håller med, barn är inga ägodelar! Förälder måste man förtjäna att få vara.

I den här situationen kunde jag köpt det hela lite mer om pappan funnits med från början, eller om flickan inte trivts i sin familj.

Pappan säger sig inte vetat om att flickan var hans. Men under alla år sen hon föddes har han fortsatt vara kompis med mamman.. Så hur det kunde ta såhär lång tid för honom att komma på att de haft sex med varandra känns väldigt konstigt.

Förövrigt bor han studentliv, endast 23år gammal i en etta. Lägenhet planerar han dock att byta.

• Anonym (hh)

Det är en bra ide om du ringer soc och säger att flickan är påverkad av umgängena.
    För det ska soc ta hänsyn till.
    Och det är inte alltid dom lyssnar på familjehemmet.
    Och jag håller med dig om att on bör stanna hos "sin" mamma och pappa för det är vad dom är.

• Lilje
    Anonym (Släkting) skrev 2014-05-15 21:43:37 följande:

Det förstår jag också. Men enligt mig är förälder inget man är, det är något man blir. Och att rycka upp ett barn från de hon alltid känt som sitt hem känns inte som det bästa för barnet? Är man förälder vill man väl sitt barns bästa? Att pappan inte känt till den här flickan finner jag ytterst tveksamt.

Det är ju just vad dom gör när dom placerar barn i familjehem? Tror hon kommer vinna på det i längden när hon får en chans att lära känna sin riktiga familj.
  • Anonym (ag)

Blir lite trött på folk som är familjehem men inte riktigt förstått grejen med just familjehem.

Meningen är ju faktiskt att barnet ska i slutändan tillbaka till sina biologiska föräldrar. Klarar man inte den tanken, bli inte familjehem då!

• Anonym (Släkting)

Fast det här handlar inte om familjehemmet från min sida! Jag tänker bara på flickan. Jag tycker såklart också att hon ska få ha rätt till kontakt med sina biologiska föräldrar, men hon hör ändå hemma där hon är!

• Anonym (R)
    Anonym (Släkting) skrev 2014-05-16 07:55:33 följande:
    Fast det här handlar inte om familjehemmet från min sida! Jag tänker bara på flickan. Jag tycker såklart också att hon ska få ha rätt till kontakt med sina biologiska föräldrar, men hon hör ändå hemma där hon är!
    Nej, det gör hon inte. Syftet med familjehem är att man aktivt arbetar för att barnet ska kunna bo hos sina bioföräldrar.  Pappan har därför en god chans att få vårdnaden. Om han tilldöms den kommer barnet får lära känna sin pappa i lugn och ro och under lång tid och till slut bli trygg nog att flytta till honom, det kommer inte att ske över en natt, så det innebär inte att barnet kommer att "ryckas bort från sitt hem och sina föräldrar"
  • Anonym
    Anonym (ag) skrev 2014-05-16 07:42:00 följande:

Blir lite trött på folk som är familjehem men inte riktigt förstått grejen med just familjehem.

Meningen är ju faktiskt att barnet ska i slutändan tillbaka till sina biologiska föräldrar. Klarar man inte den tanken, bli inte familjehem då!

Barnet har aldrig varit hos pappan så tillbaka vadå? I hennes värld är familjehemmet hennes familj och barns livslånga anknytning sker mellan ca 0-4 års ålder. Den kan aldrig göras om och för flickan skapas ett livslångt trauma om man rycker upp henne nu. Lagen som den ser ut i dag är skriven för äldre barn som lvu:as vilka har sin primäranknytning hos bioföräldrarna, att situationen är annan för barn som saknar anknytning till biohemmet tas ingen hänsyn till. Förhoppningsvis kommer dock en lagändring. Soc har också blivit bättre på BBIC sen Markfallet, men bra är det inte. Så det är bara att hoppas på att man ser barnets bästa här och det är att få bo med SINA föräldrar och träffa biosarna ibland. För barn har rätt att om det inte finns brister få vara hos sina psykologiska föräldrar, att få vara dör de känner sig trygga.
  • Anonym
    Anonym (R) skrev 2014-05-16 08:42:50 följande:
    Nej, det gör hon inte. Syftet med familjehem är att man aktivt arbetar för att barnet ska kunna bo hos sina bioföräldrar.  Pappan har därför en god chans att få vårdnaden. Om han tilldöms den kommer barnet får lära känna sin pappa i lugn och ro och under lång tid och till slut bli trygg nog att flytta till honom, det kommer inte att ske över en natt, så det innebär inte att barnet kommer att "ryckas bort från sitt hem och sina föräldrar"
    Känner du till Markfallet? Det har gått 5 år. Barnen vill fortfarande hem till sina föräldrar dvs familjehemmet. Uppenbarligen vet du inget alls om anknytning. Jag tycker för övrigt att det ringer 1000 varningsklockor här....pappan är vän med biomamman och har aldrig tidigare ställt frågan om barnet? Är detta ett sätt för mamman att ta hem barnet i smyg?
  • Anonym (R)
    Anonym skrev 2014-05-16 08:45:20 följande:
    Barnet har aldrig varit hos pappan så tillbaka vadå? I hennes värld är familjehemmet hennes familj och barns livslånga anknytning sker mellan ca 0-4 års ålder. Den kan aldrig göras om och för flickan skapas ett livslångt trauma om man rycker upp henne nu. Lagen som den ser ut i dag är skriven för äldre barn som lvu:as vilka har sin primäranknytning hos bioföräldrarna, att situationen är annan för barn som saknar anknytning till biohemmet tas ingen hänsyn till. Förhoppningsvis kommer dock en lagändring. Soc har också blivit bättre på BBIC sen Markfallet, men bra är det inte. Så det är bara att hoppas på att man ser barnets bästa här och det är att få bo med SINA föräldrar och träffa biosarna ibland. För barn har rätt att om det inte finns brister få vara hos sina psykologiska föräldrar, att få vara dör de känner sig trygga.
    Så ett barn som adopterats vid 4 års ålder blir utsatt för ett livslångt trauma och kan aldrig få någon anknytning till sina adoptivföräldrar? Det är bättre för dem att stanna på barnhemmet där de känner sig trygga?
  • Anonym (R)
    Anonym skrev 2014-05-16 08:48:51 följande:
    Känner du till Markfallet? Det har gått 5 år. Barnen vill fortfarande hem till sina föräldrar dvs familjehemmet. Uppenbarligen vet du inget alls om anknytning. Jag tycker för övrigt att det ringer 1000 varningsklockor här....pappan är vän med biomamman och har aldrig tidigare ställt frågan om barnet? Är detta ett sätt för mamman att ta hem barnet i smyg?
    Ja, jag känner till Markfallet. Barnen tog väldigt snabbt från familjen helt utan förvarning. Det skiljer sig en hel del från hur det går till i andra fall, att man aktivt under lång tid jobbar tillsammans för att barnet ska känna sig tryggt nog att bo hos sin förälder. 
Svar på tråden Flicka i familjehem.