• Malejn

Hur länge har ni mens?

Hej! 
    Kanske inte världens roligaste tråd, men jag måste få fråga. Hur länge pågår er mens? Hur lång är er menscykel?

Min mens är lite oregelbunden, men de känns ändå som att den kommer 1 gång i månaden, men ibland dröjer de längre , o ibland mindre innan den kommer. Så vet inte riktigt hur lång min menscykel är.
    Men de jobbiga är för mig, är att jag kan ha mens i ungefär 7-10 dagar. Nu är jag inne på min 9onde dag med mens, dock är den typ slut. Men är de verkligen normalt att ha så lång mens? 
    Det är jätte jobbigt att ha den så pass länge, känner de som har mens i 2 dagar.

Jag kan tillägga att jag inte går på några preventivmedel.
    Finns det något sätt, förutom preventivmedel, som gör att mensen inte blir så långvarig? :)

• Svar på tråden Hur länge har ni mens?
  • whydoyoucare

Vad jag vet så är det preventivmedel som kan hjälpa dig. Är nog svårt att påverka din kropps naturliga cykel. Jag använder p-ring, hoppar över mensen men när jag väl har den så är den i 5-7 dagar cirka, har haft en regelbunden menstrutation men hur min naturliga cykel är har jag faktiskt ingen aning om

• Anonym (Blä)

Jag har oxå lång mens, först smygläser jag i två dagar innan jag störtblöder i två dagar för att sen småskvätta 3-5 dagar... Blä!!! Jag tar cyklo-f de två värsta dagarna så jag slipper blöda igenom allt men den minskar bara blodmängden inte hur länge man blöder. Jag tar inga hormoner och vågar absolut inte mig på kopparspiral så här hemma kör vi gummi med goda resultat de senaste 5 åren:)

• Anonym (Blä)

Smygblöder ska det stå;)

• Anonym (Natasha)

De två första dagarna går jag upp 2-3 ggr och byter binda trots att jag har dubblar nattbindor. Dag 3-4 riklig mens och fram till 7:e dagen är det lätta, blödningar där en vanlig binda räcker. Nämnde jag att jag har problem med järndepåerna

• Anonym (Natasha)

All text kom inte med! 

Iaf, gyn har sagt att jag kanske borde ta bort livmodern! :S Vilket man inte är riktigt redo för vid 34...

• Malejn

Tack för svar! 
    Samma sak här, småblöder lite de första två dagarna, sen "forsar" de ut i 3 dagar typ, sen blir de mindre o mindre... Måste ha nattbinda på mig dygnet runt bara för att ja blöder så mycket. Sjukt jobbigt. Känner att jag inte kan ha tampong bara för att de kommer läcka igenom. är grymt trött på detta..

Jag är också bara 19 år, fyller 20 snart, så att ta bort livmodern är inget jag vill! :o haha :)

• goggles
    Malejn skrev 2014-05-15 23:07:52 följande:
    Tack för svar! 
    Samma sak här, småblöder lite de första två dagarna, sen "forsar" de ut i 3 dagar typ, sen blir de mindre o mindre... Måste ha nattbinda på mig dygnet runt bara för att ja blöder så mycket. Sjukt jobbigt. Känner att jag inte kan ha tampong bara för att de kommer läcka igenom. är grymt trött på detta..

Jag är också bara 19 år, fyller 20 snart, så att ta bort livmodern är inget jag vill! :o haha :)
    Tänk på att preparat som cyklo-f kan ge blodproppar då denna gör att blodet koagulerar. Tro mig, jag vet. Det är inte kul med stroke när man är 25... (Det var inte pga cyklo-f men hade jag tagit det regelbundet kanske jag inte hade kunnat svara här)
  • Malejn
    goggles skrev 2014-05-15 23:15:42 följande:
    Tänk på att preparat som cyklo-f kan ge blodproppar då denna gör att blodet koagulerar. Tro mig, jag vet. Det är inte kul med stroke när man är 25... (Det var inte pga cyklo-f men hade jag tagit det regelbundet kanske jag inte hade kunnat svara här)

Menar du att man kan ta de preparatet om man ex har för mycket/lång mens? 

Om de finns såna risker så vill man ju inte ta de. Då kan jag leva med lång mens! 

Och beklagar de som hänt dig =/

• goggles
    Malejn skrev 2014-05-15 23:24:36 följande:

Menar du att man kan ta de preparatet om man ex har för mycket/lång mens? 

Om de finns såna risker så vill man ju inte ta de. Då kan jag leva med lång mens! 

Och beklagar de som hänt dig =/

Om man har riklig mens så kan man ta preparatet (jag testade när jag var ~15 år) Det gjorde faktiskt lite skillnad men om man har riklig mens så kan man prova menskopp (minskar inte mängden men du slipper byta så ofta) eller hormonspiral (ger så liten mängd hormon till kroppen att man inte ansåg att jag löpte så stor risk för en ny propp)

Slutligen och med extremt mkt glimt i ögat kan du bli extremt fet, anorektisk eller träna dig till att mensen slutar helt men det kräver nästintill att man har en tendens att ha ett extremt kontrollbehov

Svar på tråden Hur länge har ni mens?