Inlägg från: LitenMommy |Visa alla inlägg
  • LitenMommy

Är du rädd för att dö?

Jag har alltid varit rädd/otrygg när jag tänkt på döden. Men sedan min son föddes i våras är jag bokstavligen talat livrädd. Ångesten for över mig på kvällarna så jag knappt kan sova vissa dagar. Det kommer i perioder, så det är inte alltid jag tänker på döden. Men jag har det ofta i tanken.

Vad jag är rädd för? Allt... Hur det kommer kännas, vad är det som väntar mig, tanken att mitt/mina barn och andra anhöriga kommer att sakna mig, att jag kanske aldrig mer får träffa mina nära och kära. Är rädd för att andra ska dö, att jag kanske aldrig mer får se mina föräldrar, eller att jag helt enkelt inte mer kommer att existera.

Jag tror på gud, är kristen, men jag tror inte på gud utefter Bibeln. Därför tror jag inte på himlen eller på helvetet. Jag ÖNSKAR att jag trodde på himmelen, att jag kommer återförenas med mina nära och kära, att jag kan vaka över mina barn, eller andra jag lämnar på jorden uppifrån himmelen. Men tyvärr tror jag inte på det, hur mycket jag än vill!!!

Jag tror mer på att jag bara slutar finnas, och det gör mig så osäker och otrygg, rädd och skapar en massa ångest. Vill verkligen leva för evigt. Det känns som den tid på jorden vi får under vårt liv inte är tillräcklig. Fastän jag bara är 23 så känns det som livet snart tar slut. Nu har jag barn, utbildning, hus, bil, vi reser osv. Nu ska jag alltså "leva" bara för att "snart" dö.

Svar på tråden Är du rädd för att dö?