• Gabban

Känner inte bebis i magen...

Hej! Är i vecka 18 och var hos BM förra veckan och testade att lyssna på hjärtat men hörde inget :( känner inte heller bebisen i magen,ska på UL den 26/5 är så orolig att det hänt något... Väntar mitt andra barn så dom säger ju att man ska känna bebis tidigare men det gör inte jag :( Andra i samma situation??

• Svar på tråden Känner inte bebis i magen...
  • slapback

Förstår din oro. Jag kände inte min andra förrän i v 24 och nu i v 26 är det lite till och från. Jag har moderkakan i framvägg vilket tydligen gör att det dämpas mycket. På mina ul har hon sparkat och rört sig massor trots att jag inte kände något. Min bm lyssnar inte på hjärtljudet så rosor för att hon sa att det kan hända att man inte hör något. Men prata med din bm om din oro så kanske ni kan prova igen snart!

• E2012smamma

Min barnmorska ville inte heller lyssna förän v 20 för att jag har moderkakan fram.

Kände inga sparkar förän 19+0 och då var jag inte säker på att det ens va en spark.

Försök få ett ultraljud tidigare. Eller åk till gynakuten. Jag skulle inte stå ut med att inte veta.

• Gabban

Jag gjorde ett tidigt UL i vecka 13 och du var allt ok :) så jag hoppas det har med moderkakan att göra,tack för svaren :)

• tomsfru

min bm sa att hon aldrig lyssnar på hjärtljudet innan ul. minns att jag blev besviken då eftersom jag ville lyssna redan i vecka 15 då jag hört att vissa fått de, men hon berättade hur väldigt litet fostret var då och sedan att hitta det lilla hjärtat var väldigt svårt. tror hon sa att fostret skulle vara runt en dm och sedan kan man ju föreställa sig hur litet hjärtat var o då ändrade jag inställning. du ska se att det går finfint på ul, bara lite drygt en vecka kvar ju o de e först i vecka 25 man beräknas kunna känna bebisen ordentligt.

• Gabban

Dom brukar inte göra det jag bytte BM så hon frågade om jag ville lyssna innan jag skulle få en ny BM men sa att det inte alltid går att hitta,att inte bli orolig men man blir ju det :( får hålla tummarna och räkna ner dagarna som du säger inte långt kvar :)

• Idddaa

Jag är gravid med mitt tredje barn och är gravid i vecka 22+3 och känner inte alls mycket ! Va på ultraljudet i april allt såg bra ute ! Blir lite orolig !

• Gabban
    Idddaa skrev 2014-05-16 10:07:40 följande:

Jag är gravid med mitt tredje barn och är gravid i vecka 22+3 och känner inte alls mycket ! Va på ultraljudet i april allt såg bra ute ! Blir lite orolig !

Man blir lätt orolig :( önskar man kunde göra UL varje dag så man kunde se att bebisen mår bra :)
  • FrökenCarlsson

Gravid i v 19 med mitt andra barn o känner heller ingenting.. Inget fisksprattel eller bubblor i magen, däremot har jag känt nånting som känns som riktiga o ganska hårda sparkar, men jag har så svårt att tro att det är bebis som får till när man inte känner nåt annat.. UL nästa torsdag, såå nervös!

• Gabban
    FrökenCarlsson skrev 2014-05-16 18:27:19 följande:

Gravid i v 19 med mitt andra barn o känner heller ingenting.. Inget fisksprattel eller bubblor i magen, däremot har jag känt nånting som känns som riktiga o ganska hårda sparkar, men jag har så svårt att tro att det är bebis som får till när man inte känner nåt annat.. UL nästa torsdag, såå nervös!

Jag kan också känna som en hård spark ibland men tror inte att det är det,känns som en stöt.. Skönt att veta att det inte bara är jag som är nervös och orolig. Det verkar bara ganska vanligt att inte känna något såhär tidigt tydligen ???? fast vissa säger att man kan det när det är andra barnet... Vi får vara lite oroliga till UL
  • Krusmatta

Jag är gravid i vecka 22 och barnmorskan ville ännu inte lyssna på hjärtljuden. Hon sa att det inte rekommenderas förrän kring vecka 24 just för att risken finns att man inte hittar hjärtljuden och då är det dumt att oroa i onödan.
    Och att inte känna rörelser i vecka 18 är väl ganska vanligt. Jag kunde känna något smått då om jag låg helt stilla på kvällen och verkligen koncentrerade mig, men det är först de senaste två veckorna som jag känt mer rörelser.
    Hoppas att det inte är någon fara med din lilla bebis!

• Gabban
    Krusmatta skrev 2014-05-16 21:19:34 följande:

Jag är gravid i vecka 22 och barnmorskan ville ännu inte lyssna på hjärtljuden. Hon sa att det inte rekommenderas förrän kring vecka 24 just för att risken finns att man inte hittar hjärtljuden och då är det dumt att oroa i onödan.
    Och att inte känna rörelser i vecka 18 är väl ganska vanligt. Jag kunde känna något smått då om jag låg helt stilla på kvällen och verkligen koncentrerade mig, men det är först de senaste två veckorna som jag känt mer rörelser.
    Hoppas att det inte är någon fara med din lilla bebis!

Tack så mycket :) på tidiga UL så var allt ok så jag hoppas att jag oroar mig i onödan... Tycker också det är lite för tidigt för att känns något om man tänker på hur liten bebisen är. Man ska nog inte tro på allt man läser.
  • Krusmatta
    Gabban skrev 2014-05-16 21:28:47 följande:
    Tack så mycket :) på tidiga UL så var allt ok så jag hoppas att jag oroar mig i onödan... Tycker också det är lite för tidigt för att känns något om man tänker på hur liten bebisen är. Man ska nog inte tro på allt man läser.
    Det är ju alltid olika från graviditet till graviditet.
    För mig var det som sagt först små, små rörelser som jag kunde ana om jag koncentrerade mig riktigt mycket. en dag kände jag plötsligt en ganska ordentlig "bump" och sedan dess har jag känt rörelser vid flera tillfällen under dagen och inte bara när jag ligger ner. Det kanske är så att din moderkaka ligger så att du inte känner de små rörelserna, men så plötsligt kanske du känner en rejäl spark istället. =)
Svar på tråden Känner inte bebis i magen...