Orosanmälan från Bup....
Känner mig så jävla förtvivlad just nu... Kontaktade Bup i samband med att uppdatering av vårdbidraget.
Då mycket förändrats sen sist så ville jag nu försöka höja vårdbidraget och var ärlig med sköterskan på Bup i hur krävande sonen faktiskt är.
14 år med asperger & add och ett specialintresse som innebär att han inte kan lämnas ensam hemma.
Till saken hör att jag själv är sjukskriven, eller har varit. I nuläget går jag på rehabiliterings ers. för att pröva i vilken grad jag kan klara av att arbeta (har ingen arbetsträningsplats i dagsläget).
Efter att i många år kämpat för sonen, dels för hans rätt till skola (vilket har fungerat sen 2 år tillbaka då han efter mycket bråk från min sida äntligen fick plats i särskola), dels med FK angående vårdbidrag (fick överklaga till högsta instans vilket tog 2 år utan hjälp fr Bup el Hab) osv så fick jag till slut utmattningssyndrom med sjukskrivning som följd.
Nu krävde jag ett ordentligt läkarintyg från Bup, där det ska framgå att sonens diagnos med tillhörande problematik faktiskt kräver ständig tillsyn från min sida och därmed extra arbete.
Jag förklarade för hans sköterska hur situationen ser ut: att den möjlighet jag har till vila & återhämtning är den tiden när han är i skolan, samt att jag (då jag själv är sjuk) faktiskt ligger till sängs då.
Detta under förutsättning att jag inte har andra saker att utföra som jag behöver få gjort under tiden han är i skolan, såsom handling, tvätt, städning osv.
Nu fick jag samtal från sköterskan igår där hon meddelade att dom pga situationens allvar har gjort en orosanmälan till socialen....
Känner mig så jävla förtvivlad, ifrågasatt, utsatt, knäckt och kränkt!
Jag gör ALLT för min son!
Jag ifrågasatte också lämpligheten i att orosanmäla föräldrar som faktiskt söker hjälp för sina barn.
Vi har varit på Bup Akuten för att sonen mått dåligt (JAG har kontaktat dom) och dom i sin tur skulle undersöka möjligheten till en Kontaktperson åt sonen och även ordna så sonen skulle få komma till en psykolog på "vanliga" Bup.
Jag ifrågasatte vad som hänt med det och det lämpliga i att göra en orosanmälan på saker som faktiskt ligger i rullning. Det visade sig att hon hade ingen aaaaaaning om vad som hänt med det.
Nähä. Kanske vore bra om dom själva skötte sina åtaganden innan dom börjar peka finger åt föräldrar som kämpar sig blå för sina barn.
Under tiden som Bup låtit veckorna gå utan att varken kontakta kommunen för att se om sonens ansökan om kontaktperson fortfarande var aktuell (han blev beviljad det för många år sen men vi utnyttjade aldrig det då) och sätta upp tid hos psykolog (allt detta bestämdes på mötet med Bup Akuten) - så har sonen haft regelbunden kontakt med kuratorn på sin skola.
Jag och kuratorn har däremot haft bra kontakt med löpande uppdatering osv.
Det är ju knappast jag som förälder som ska sitta och (utöver allt merarbete med sonen) se till att Bup sköter sitt jobb...
Jag blir så jävla trött.
Som jag sa till sköterskan på Bup nu; jag hade fattat om skolan el någon utomstående slagit larm om sonens beteende, mående osv - att dom gjort en orosanmälan - men att göra det när en förälder faktiskt SÖKER hjälp för sitt barn?
Att bli bedömd och bemött på det sättet gör ju att jag kommer ALDRIG (när den här vändan är klar) att vara öppen & ärlig emot Bup igen.
Sköterskan hade vänt och vridit på det jag sagt till henne och sen tagit upp det på mötet med läkare osv.
Det hade bland annat låtit att jag "var sängliggande pga jag inte orkade med sonen".
I helvetet att jag är! Jag kan lägga mig och vila när sonen inte är hemma, just FÖR ATT orka med.
Pust...långt blev det.
Behövde bara skriva av mig.