• TjockTjinona

Säga upp sig under föräldraledighet?

Jag vill bara kolla om jag uppfattat a-kasse-handläggaren rätt. Säkert nån därute som har stenkoll på det här...

Jag har vari föräldraledig sedan augusti 2011 (med 2 olika barn) och funderar nu på att säga upp mig eftersom jag inte vill pendla 10 mil när jag är ensamstående med två små. Jag har ansökt om föräldraledighet t.o.m. 31 augusti (vet inte om jag måste förlänga föräldraledigheten först om jag ska få ihop det). Om jag har fattat det rätt så kan jag ta ut föräldrapenning fram tills dess att karensen är över (om jag inte får tag i jobb innan dess). Så om jag säger upp mig idag(16 maj) skulle det bli så här:

16/5-16/6 uppsägningstid
    17/6-7/10 överhoppningsbar tid (112 kalenderdagar inkl karens på 45 arbetsdagar)
    8/10 kan jag börja stämpla

Ersättningen beräknas på vad jag tjänade innan jag blev föräldraledig.

Eller? Har jag fattat fel?

• Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledighet?
  • zika

Jag gjorde precis så för flera år sedan och då var det iaf inga problem.

• Sweet Sofia

Uppsägningen börjar väl inte gälla föören föräldraledigheten är slut..

• MajaVira
    Fel! Om man vill kan uppsägningstiden börja gälla under föräldraledigheten, men då måste man meddela arbetsgivaren det. Detta är dock frivilligt och helt på den anställdes villkor, arbetsgivaren kan inte på egen hand besluta om att uppsägningstiden påbörjas under föräldraledigheten.
  • TjockTjinona

Då har jag alltså fattat rätt?

Det kan väl inte spela någon roll att jag bara ansökt om föräldraledighet hos min arbetsgivare t.o.m. 31 augusti? Så länge som jag plockar ut hel föräldrapenning på fk räknas jag väl ändå som föräldraledig? Yngsta barnet blir 1,5 år i januari, så jag har ju rätt att vara helt föräldraledig fram tills dess.

• Fru Sveden

din SGI gäller så länge du tar ut minst 5 dagar i veckan. Förstod inte hur du menade med karensen på a-kassan, men du kan inte vara föräldraledig under karensen den börjar i så fall gälla efter du slutat vara föräldraledig. (iaf inte om du är med i Unionen. som jag fattat det) du kan välja att vara föräldraledig under uppsägningstiden. dock finns det regler som gör att AG kan neka FL efter 1,5år. kan inte reglerna men kolla upp det.

• MajaVira
    Fru Sveden skrev 2014-05-21 21:58:36 följande:
    din SGI gäller så länge du tar ut minst 5 dagar i veckan. Förstod inte hur du menade med karensen på a-kassan, men du kan inte vara föräldraledig under karensen den börjar i så fall gälla efter du slutat vara föräldraledig. (iaf inte om du är med i Unionen. som jag fattat det) du kan välja att vara föräldraledig under uppsägningstiden. dock finns det regler som gör att AG kan neka FL efter 1,5år. kan inte reglerna men kolla upp det.
    Jo, man kan vara föräldraledig under karensen. Det finns en bortre gräns på 112 dagar efter uppsägningstidens slut, därefter har man rätt till a-kassa - oavsett vad man gjort under denna tid. Så funkar t.ex. att vara föräldraledig eller studera, om man i övrigt skyddar rätten till a-kassa.
Svar på tråden Säga upp sig under föräldraledighet?