• Anonym (Linda)

    Hur räkna ur SGI, sjukersättning, hur göra?

    Hej.
    Jag har varit deltidssjukskriven i snart ett år och jag några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

    Min handläggare sa att jag kan söka sjukersättning på deltid eftersom läkaren bedömer att jag inte kommer kunna jobba heltid igen, men i faktabladet hon skickade hem står det att det är 4 mån handläggningtid. Ska jag därför söka förlängd sjukpenning samtidigt som jag söker sjukersättning? Ändrar försäkringskassan den förlängda sjukpenningen till sjukersättning om den godkänns?

    Den SGI jag har är baserad på att jag jobbade heltid och dessutom hade kontinueligt inplanerade jourpass under somrarna. Kommer SGI:n att minska eftersom jag inte längre har jour (man får ju inte ha det när man är sjukskriven) och dessutom endast jobbar deltid pga jag är deltid sjukskriven? När jag får löneförhöjning och räknar ut ny SGI ska jag då även räkna med att jag skulle haft jour om jag varit frisk? Om inte så minskar min SGI fast jag fått löneförhöjning.

    Mvh Linda

  • Svar på tråden Hur räkna ur SGI, sjukersättning, hur göra?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Har man en personlig handläggare är det alltid den man ska vända sig till i första hand med sina frågor.
    Här kan vi bara svara på generella frågor och inte enskilda ärenden.

    Om du ansöker om sjukersättning ska du komma in med ett läkarutlåtande och en ansökningsblankett. Man kan vara fortsatt sjukskriven under utredningstiden för sjukersättning.

    När det gäller SGI tittar vi på vilken aktuell inkomst man skulle ha haft om man inte varit sjuk. Får man en löneförhöjning ska man anmäla detta till oss när man har ett pågående ärende.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Anonym (Linda)

    Hej tack för svar, men det var inte helt tydligt för mig.

    Så svaret är att man kan söka förlängd sjukpenning och sjukersättning samtidigt? Eller?

    Och man ska räkna ut sin SGI under sjukskrivningen som att man jobbade heltid och jobbade jour? Stämmer det?

    mvh Linda

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Man kan vara sjukskriven under tiden man väntar på att ett beslut om sjukersättning ska bli färdigt. Får man en löneförhöjning under ett pågående ärende meddelar man detta till Försäkringskassan, som då kan fastställa en ny SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

    Det är aktuell inkomst man lämnar uppgift om, och har man en fast månadslön tar  man denna x 12 för att få fram en beräknad årsinkomst ett år framåt. Har man återkommande tillägg som till exempel ob-tillägg eller andra tillägg så får man lämna uppgift om det, så får den handläggare som fastsäller din SGI ta ställning till om det kan ingå.

    I detta forum kan vi endast svara generellt och inte i enskilda ärenden som tidigare handläggare svarat, du är välkommen att kontakta oss på 0771-524 524 om du har mer frågor eller vill att vi förmedlar en kontakt till din handläggare som då kan ringa upp dig.

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

  • Anonym (Linda)

    Hej igen!
    Jag vet exakt hur jag ska räkna ut sgi när jag är helt arbetsför. Frågan är hur man räknar den när man är deltidssjukskriven.
    De OB-tillägg/jourersättning jag brukade ha när jag jobbade heltid, har ingått i min SGI, (det har jag fått bekräftat/uträknat av försäkringskassan förut). Frågan är om jag fortfarande få räkna med det i min sgi nu när jag pga sjukskrivning inte längre har ob/jour när jag jobbar deltid pga deltids sjukskriven? 
    Hade jag inte varit deltidssjukskriven utan jobbat heltid skulle jag fortfarande haft Ob/jour.

    Mvh:linda

  • Försäkringskassan

    Hej!

    I detta forum kan vi bara svara på generella frågor om sjukförsäkringen. Som tidigare handläggare svarat får man lämna uppgifter om sin inkomst, sedan får den handläggare som fastställer SGI:n ta ställning till om det kan ingå.
    Har du fler frågor om vad som gäller för just dig är du välkommen att ringa till oss på kundcenter, på tel 0771-524 524 vi har öppet mån-fre 08-21 lör 08-15 sön 15-21. Om du önskar kan vi förmedla en kontakt vidare till din handläggare som sedan ringer upp dig.

    Hälsningar
    Jonna, handläggare

Svar på tråden Hur räkna ur SGI, sjukersättning, hur göra?