Anonym (bipolär) skrev 2014-05-16 20:59:52 följande:
Vad bör man vara uppmärksam på? Hur visade det sig för dig?
Det vet jag faktiskt inte, men om något som tidigare känts okej/normalt plötsligt börjar kännas lite underligt eller annorlunda så är det ju ett tecken. Även om du märker att du är mer rädd än annars. För mig visade det sig så att jag plötsligt tyckte att det kändes helt onaturligt att äta/dricka, dvs svälja saker. Ta in främmande föremål i kroppen typ! Superläskigt. Så jag slutade helt äta och drack pyttelite vatten efter mycket tjat och tårar och kunde inte ens svälja saliv. Väldigt obehagligt. Minns också att jag var typ rädd för allt möjligt annat också.
Hittade detta på en websida:
Innan en person blir psykotisk brukar den långsamt förändras, det kan pågå några veckor innan psykosen bryter ut. Till exempel kan personen börja vända på dygnet, bli arg för ingenting och börja dra sig undan folk. För de som har haft flera psykoser brukar det vara samma förändringar varje gång.
Den som lever ihop med personen brukar bli bra på att se de här förändringarna. När man ser förändringarna behöver man snabbt få hjälp från psykiatrin