Vad skulle du gjort om du fick 2000 kr insatta på ditt bankkonto av misstag?
Om du loggar in på din internetbank och ser en insättning på 2000 kr från ett kontonummer du inte känner igen vad gör du då?
Om du loggar in på din internetbank och ser en insättning på 2000 kr från ett kontonummer du inte känner igen vad gör du då?
Kontaktar banken.
Jag har inte internetbank. Jag brukar inte ta ut pengar så jag ser inte saldobesked och de saldobesked jag får kommer ca 2 gånger om året med posten. så frågan är egentligen om jag ens skulle märka att jag har råkat få 2000 kr.
Kontaktar banken. Inte så mycket för dåligt samvete som för att inte riskera att använda upp pengarna och sedan få återbetalningskrav om några månader. DET skulle suga... Man vet ju aldrig liksom...
lägger förmodligen inte märke till det och blir kontaktad av banken när de upptäcker felet.
Jag hade inte märkt det om ingen ringer från banken, möjligen hade jag sett det några månader senare när jag pallar gå igenom transaktioner för årsbudgetens skull.
Antagligen hade jag inte reagerat alls utan trott att det var jag själv som fört över dem (jag gör alla överföringar en gång per år och sedan går allt automatiskt).
Kontaktat banken om jag reagerat. Jag hade inte kunnat leva med det på mitt samvete och målat upp hemska bilder om hur jag låter någons barn svälta eller något Men så befinner jag mig inte heller i ekonomisk knipa nu heller, det är lätt att säga så då.
Ringer banken.....
Hade inre ens lagt märke till det.