810grams pojke
Jag fick min dotter 30/5-11. Hon föddes i vecka 34+5, 1428g och 41cm lång :)
Hade problem under hela graviditeten med sammandragningar, minskade livmodertapp osv. Vi satt och åkte till Uppsala (spec. mvc) 2ggr varje vecka från v16 till v27. Det är ca 17 mil enkel resa. Det gjordes flödesmätningar till höger och vänster, fvp, mrt osv.
På morsdag 2011 så började jag få värkar, tog bricanyl, som jag hade hemma, som inte hjälpte. Ringde förlossningen i vår hemkommun som tyckte att jag skulle ta alvedon och ett bad pga att jg var förstföderska och skulle då gå över tiden (?!) Försökte förklara mellan värkarna att jag hade vart inne och stoppat flera ggr innan.. Men vi fick inte komma in. Dottern låg dessutom i säte och var tillväxthämmad.
Ringde till Eskilstuna som bad oss komma in (ca 10 mil). När vi väl kom in så hade jag regelbundna värkar och var väldigt smärtpåverkad. Jag var öppen 4 cm (skulle planera snitt veckan efter att hon föddes eg. pga vikten och sätesbjudningen) och fick bricanyl (tror jag?) intravenöst som hämmade värkarna lite. Det bestämdes att d skulle akutsnitta mig samma kväll/natt.
Och kl 01.39 var hon född :) Värödens finaste tjej.
Vi låg på neo i ca 3 veckor, hon fick blod 2ggr, hon fick sola och sondmatades samt ammades så gott hon kunde. Är oerhört glad att vi slapp cpap och så..
Nu fyller hon snart 3 år, är mindre än sina kompisar på dagis men det tar hon igen med både humör och vilja ;)
I dagsläget väger hon ca 10kg och är 89 cm lång :)