Inlägg från: Helenisen |Visa alla inlägg
  • Helenisen

810grams pojke

Hoppas det går fortsatt bra för din lille pojk! :) (Skriver på padda, så texten blir kompakt -sorry) Nu är det väääääldigt länge sedan, jag vet, men ville ändå berätta...jag själv föddes i v.31 - dock var detta 1974, alltså för snart 40 år sedan. Vägde ca 1680g, 36cm. Vet inte exakt varför eller hur det kom sig att jag föddes så tidigt. men fick iaf ligga i kuvös i 3 veckor, sondmatad osv, så mycket vet jag av vad mamma har berättat. Fick åka hem när jag kunde hålla värmen och hade kraft att suga på bröst/nappflaska, samt vägde minst 2100g. Kan ju säga att idag, snart 40 år fyllda, så är jag (kvinna) 179 cm lång, vikten behöver vi inte bry oss om tycker jag ;) , inga problem med synen eller något annat. Har ju hänt ofantligt mycket inom sjukvården sedan dess, så givetvis är förutsättningarna idag oerhört mycket bättre. Måhända inte relevant för dig idag, men ville dela med mig :)

• Helenisen
    Naniismamma skrev 2014-05-18 21:55:00 följande:
    tack så mycket :)... på ett sätt är det skönt att höra hur det gick för flera år sedan eftersom man vet att sjukvården blivit bättre och det puffar nog lite på än så man känner sig säkrare.. kunde man göra det bra då så borde man kunna det idag hehe.. jätte härligt att du berättar detta :) vet du om du var "sen" med saker? tack så jätte mycket för att du delar med dig :)

Det är milsvid skillnad nu mot då, även om jag inte är helt insatt i det hela, men då fick inte mamma ens vara kvar på sjukhuset med mig, utan fick lov att komma på besök en timme (!) om dagen för att lämna mjölk...snällt va? Det tyckte hon var det värsta, att vara tvungen att lämna kvar mig. Vad gäller utvecklingen var jag nog snarare tidig/normal än sen, vad jag har förstått på mamma. Prata, gå, osv precis som jämnåriga, läste från 4 års ålder, samt lärde mig cykla på en äldre kompis tvåhjuling när jag var 3 ;) Tror att man IOM att man fått kämpa för sin överlevnad i starten blir lite "ettrigare" och tuffare än vanligt, det är min personliga teori. Även om man inte minns något av det så ligger det "lagrat" inom en, tror jag. Lycka till med din lille guldklimp! Håller tummarna för honom! :)
Svar på tråden 810grams pojke