• lilmissredhotts

Bäst-före-datum på pulversås

Hej!
    Håller på att rensa skafferiet hos en väninna och hittade MASSOR med pulversås i oöppnade förpackningar där bäst-före-datum var mellan oktober 2013 och april 2014. Kan hon använda dom, eller är det bara hiva iväg?

• Svar på tråden Bäst-före-datum på pulversås
  • LillaNovaK

Jag hade använt dem!! Bäst före är bara en rekommendation, värre är det med sista förbrukningsdag.

• Aniiee

Använd de du. Torrvaror går aldrig ut, det är bara en "försäkran". De kanske kan tappa i smak efter ett antal år....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Radhuspinglan

Precis som föregående skribenter skrivit; det är "bäst före" inte "dödligt efter". Och det enda som kan hända med torrvaror som är i förslutna förpackningar, är att de inte smakar lika mycket som de skulle gjort om "bäst före" inte passerat.

• La Lola

Hade använt de utan att fundera.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • boundforglory
    Radhuspinglan skrev 2014-05-17 19:31:37 följande:
    Precis som föregående skribenter skrivit; det är "bäst före" inte "dödligt efter". Och det enda som kan hända med torrvaror som är i förslutna förpackningar, är att de inte smakar lika mycket som de skulle gjort om "bäst före" inte passerat.
    Och de kan även få en annan färg, men sjuk blir man aldrig av det.
  • Radhuspinglan
    boundforglory skrev 2014-05-17 19:59:10 följande:
    Och de kan även få en annan färg, men sjuk blir man aldrig av det.

Jag kan tänka mig att typ currysåsen kan anta en mer vitaktig färg?
  • boundforglory
    Radhuspinglan skrev 2014-05-17 20:13:41 följande:

Jag kan tänka mig att typ currysåsen kan anta en mer vitaktig färg?
    Ja precis, brunsås blir mer ljusbrunt och såna saker. Inte så allvarligt för pulversåser eftersom pulvret inte utsätts för ljus men det händer, brukar heller inte smaka så mycket heller när det har gått så långt.
  • Carnitas
    lilmissredhotts skrev 2014-05-17 19:20:10 följande:
    Hej! Håller på att rensa skafferiet hos en väninna och hittade MASSOR med pulversås i oöppnade förpackningar där bäst-före-datum var mellan oktober 2013 och april 2014. Kan hon använda dom, eller är det bara hiva iväg?

De blir aldrig dåliga, så länge man förvarar dom torrt.

Bäst före datum är den störta scammen som livsmedelsindustrin har skapat.

Folk går på den precis hela tiden, där dom slänger råvaror som det inga som helst fel på.

• boundforglory
    Carnitas skrev 2014-05-20 15:53:04 följande:

De blir aldrig dåliga, så länge man förvarar dom torrt.

Bäst före datum är den störta scammen som livsmedelsindustrin har skapat.

Folk går på den precis hela tiden, där dom slänger råvaror som det inga som helst fel på.

Fast det är inte livsmedelsindustrin som har skapat den, det är livsmedelsverket som kräver att allt ska ha ett sådant datum.
  • Carnitas
    boundforglory skrev 2014-05-20 15:56:35 följande:
    Fast det är inte livsmedelsindustrin som har skapat den, det är livsmedelsverket som kräver att allt ska ha ett sådant datum.

Säger inget om vad SLV kräver.

Men SLV kräver ABSOLUT INTE att man måste ha ett bäst före datum.

• Carnitas

www.aftonbladet.se/nyheter/article18974370.ab
    "Bäst före-datum är livsmedelsproducentens egna ''garanti'' för att maten ska smaka så bra som möjligt. Men, som sagt, det är ingen raketforskning som ligger bakom utan företagen höftar med sina datum."

Summerar upp det bra, hoppas det blir ändring här.

• Arbetsvegan

Haha, det var inte länge sedan jag gjorde sås på pulver märkt 2009 eller om det var 2007. Smakade precis som vanligt och jag lever och har hälsan än idag.

Man ska inte ha massor av saker i skafferiet eller så ska man inventera typ en gång om året. Glad

Svar på tråden Bäst-före-datum på pulversås