• Sofiesb

Jag och bebis har inte samma blodgrupp

Hej!
    Jag fick veta för några veckor sedan att jag och min bebis inte har samma blodgrupp. Jag är negativ och han är positiv. Barnmorskan berättade så disträrt om detta och att jag skulle göra någrot blodprov samt få hormoner efter förlossning. Är de någon annan som har erfarenhet i detta? är trots allt lite orolig om vad som kan hända :(

• Svar på tråden Jag och bebis har inte samma blodgrupp
  • FruBlöjor

Du får en vaccin efter att du har fött ungen. Vaccinen hjälper vid eventuella nästa graviditeter. Inget mer med det. Annars kan nästa graviditet bli missfall, eftersom antikropparna stöter ifrån och ser fostret som en utomstående som måste "dödas".
    Annars är det väl inget att oroa sig över.

• En glad tjej

Min mamma är negativ, både jag och syrran är positiva. Min mamma fick någon spruta efter att jag var född, detta var nog för att hon inte skulle bilda antikroppar mot nästa barn.

• Annelie 76

Din kropp kan bilda antikroppar som kan skada fostret vid nästa graviditet. Efter förlossningen får du en spruta som motverkar detta och nästa gång du blir gravid tar de lite extra blod för att kolla hur det står till. Inget farligt och inte mer obehagligt än nån annan spruta.

• Sofiesb

men dom pratade om något som jag skulle få i nu i v25 och behöver åka till förlossningskliniken för att göra detta? ska man både få de innan och efter? vad händer om bebis inte reagerar på vaccinet? jag vill bara att han är frisk och ingen komplikation uppstår... :\

• Whitetrash86
    Sofiesb skrev 2014-05-17 21:29:17 följande:
    men dom pratade om något som jag skulle få i nu i v25 och behöver åka till förlossningskliniken för att göra detta? ska man både få de innan och efter? vad händer om bebis inte reagerar på vaccinet? jag vill bara att han är frisk och ingen komplikation uppstår... :\
    Nytt är att det görs runt v25, efter som vaccinet bara är aktivt i 6 månader.
    Vaccinet hjälper barnet från att få bilirubin under förlossningen om det skulle vara så att barnet råkar svälja ditt blod. Gått igenom detta 5ggr.
  • Sofiesb

Whitetrash86 skrev 2014-05-17 21:57:16 följande:
    Nytt är att det görs runt v25, efter som vaccinet bara är aktivt i 6 månader.
    Vaccinet hjälper barnet från att få bilirubin under förlossningen om det skulle vara så att barnet råkar svälja ditt blod. Gått igenom detta 5ggr.
    tack! nu förstår jag lite bättre i denna situation.
    Har de gått bra för dig alla 5 ggr?
  • Whitetrash86
    Sofiesb skrev 2014-05-17 22:05:21 följande:
    tack! nu förstår jag lite bättre i denna situation.
    Har de gått bra för dig alla 5 ggr?
    3 av gångerna sluta i tidiga missfall (inte pga rh) dom andra 2 gångerna gick det bra ändå, dotter fick bilirubin, satt på neo i 5 dagar eftersom jag hade fått sprutan efter senaste graviditeten (så den hjälpte ju inte) Andra gången gick det som förväntat, hade fått sprutan i v27 och sonen fick ingen som helst bilirubin trots att han svalt mitt blod och vi åkte hem 10 timmar senare Glad
  • Sofiesb
    Whitetrash86 skrev 2014-05-17 22:11:35 följande:
    3 av gångerna sluta i tidiga missfall (inte pga rh) dom andra 2 gångerna gick det bra ändå, dotter fick bilirubin, satt på neo i 5 dagar eftersom jag hade fått sprutan efter senaste graviditeten (så den hjälpte ju inte) Andra gången gick det som förväntat, hade fått sprutan i v27 och sonen fick ingen som helst bilirubin trots att han svalt mitt blod och vi åkte hem 10 timmar senare Glad
    skönt att höra!
    då kanske jag bara har oroat mig helt i onödan :P
  • Whitetrash86
    Sofiesb skrev 2014-05-17 23:02:50 följande:
    skönt att höra!
    då kanske jag bara har oroat mig helt i onödan :P
    Precis, får du sprutan, speciellt nu under graviditeten så ska du inte ha något att oroa dig för.
Svar på tråden Jag och bebis har inte samma blodgrupp