• Anonym (TS)

Ta betalt för 30- årsfest?

Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag lägger den här. Med inspiration om tråden som handlar om bröllop och kuvertavgift blev jag nyfiken på vad ni tycker om att ta betalt för andra typer av fester/tillställningar

Jag var för ett tag sedan bjuden på en väns 30- årsfirande. Först kom ett sms med info om att boka datum xx då hon skulle fira sin födelsedag, och att mer info och detaljer skulle komma.

Nästa sms kom nån vecka senare där det stod att hon bokat restaurang/bord där hon skulle fira sig och att detta kostade 500 kr per person och att man då fick mat, 1 glas dryck och kaffe. Själv tyckte jag att det kändes olustigt och har aldrig tidigare varit på någon liknande "fest".

Hur hade ni reagerat? Jag hade inte svarat på hennes första sms så kunde tacka nej efter hennes andra sms. Så om jag och min man skulle gått hade det kostar oss 1000 kr för maten (plus present?) och ev andra kostnader för dryck under kvällen. Det är en relativt nära vän men vi bor inte i samma stad så hade antingen behövt bo på hotell eller åka ca 10 mil enkel väg.

Jag hade hellre druckit vin och ätit snacks hemma hos dem, än att gå på restaurang, där man inte ens hade möjlighet att själv välja vilken prisklass på mat man ville ha (3-rätters vs sallad/annat enkelt). Med detta upplägget behövde de ju inte betala en krona själva för sitt firande då gästerna fick stå för allt själva.

Jag tycker att kuvert på bröllop är fel, men då brukar det iaf ingå mat, dryck, tårta, vickning mm och vara en heldag/kväll. I detta fall var det "bara" en middag och inget mer, den skulle firas på en vanlig restaurang.

Är det jag som är snål eller är detta ett udda upplägg? För vi hade haft råd, men tyckte att upplägget kändes fel. Denna middag hade ju blivit dyrare än ett bröllop, då kuvertavgift är istället för present, vilket jag inte är säker på att det var i min inbjudan..

• Svar på tråden Ta betalt för 30- årsfest?
  • Anonym
    Anonym (Nope) skrev 2014-05-18 06:20:12 följande:

Fel! Man tappar ju listen helt. Håller med anonym (helst inte) i väldigt mycket.

Blev bjuden på en sv mina bästa vänners 30-års fest ute på landet (ca 200kr i taxi dit och sen hem) och de ville ha 300kr i kuvertavgift OCH sedan sa de att hon gärna ville ha pengar till en resa och föreslog 500kr per person. Plus att det var maskerad som ju kostar en del att fixa.

Jag hade gärna gett henne 1000kr till resan, men när man gör så så får det va. Gick inte på festen och bidrog inte till resan.

Men alltså vilka människor det finns, och din kompis maskerad hade ju blivit dyrare än att närvara vid ett bröllop.

Jag är så nyfiken på hur dessa människor tänker, först dyrt kuvert/mat och sedan present plus kläder (finkläder/maskerad) och skjuts/taxi dit. Vet du vad din kompis skulle bjuda på? 300 per person är ändå rätt mkt.

Kanske ska tillägga att min kompis inte har dålig ekonomi, kanske är det som gör det ännu mer lustigt. Både hon och hennes man jobbar och reser väldigt mycket, unnar sig saker i största allmänhet. Så om de hade velat fira på annat sätt hade de utan problem kunnat finansiera det
  • Anonym (Nope)
    Anonym skrev 2014-05-18 10:13:54 följande:
    Men alltså vilka människor det finns, och din kompis maskerad hade ju blivit dyrare än att närvara vid ett bröllop.

Jag är så nyfiken på hur dessa människor tänker, först dyrt kuvert/mat och sedan present plus kläder (finkläder/maskerad) och skjuts/taxi dit. Vet du vad din kompis skulle bjuda på? 300 per person är ändå rätt mkt.

Kanske ska tillägga att min kompis inte har dålig ekonomi, kanske är det som gör det ännu mer lustigt. Både hon och hennes man jobbar och reser väldigt mycket, unnar sig saker i största allmänhet. Så om de hade velat fira på annat sätt hade de utan problem kunnat finansiera det

De hade någon slags grillbuffe, men inget fancy utan mer burgare osv.

Så trist!

Jag skulle aldrig ha mage att be om betalt för att folk ska fira MIG! Helt sjukt.
  • Anonym (-.-)

Haha. Det är kutym hos rika grenen Wallenberg att ta betalt för sina fester. :-P

Jag tycker inte att det är ok, speciellt inte när man är rik som ett troll men ogin som fan.

• MachoCulture

DEEET finns rika som tar  betalt för fester

DÅÅÅ BJUDER SOM JÄVLIGT FLOTT

OCH ALLA PENGARNA SOM FOLK BETALAR GÅR 100% TILL NÅGON
    FORM AV VÄLGÖRENHET SOM ÄR BESTÄMD FRÅN BÖRJAN - INTE
    TILL DOM SJÄLVA - KALLAS FÖR FUNDRAISING o är väl en rätt ny
    företeelse från USA i vanlig ordning

• joydivision

Jag har varit med om en variant att man i ett kompisgäng går ut med födelsedagsbarnet på restaurang och bjuder denne på mat och dryck (som en present) och att alla betalar sitt eget. Det vanligaste är väl ändå att den som fyller bjuder på festen hemmavid eller på lokal. Man får ju anpassa sin fest efter sin plånbok. Så jag tycker nog det här upplägget som TS nämner verkar sniket och trist. 

Jag har haft olika typer av bjudningar beroende på hur bra eller mindre bra min ekonomi har varit vid just det tillfället och lite också hur stort eller litet jag vill fira. 

• Anonym (Avstå)

Jag hade valt att avstå från festen om man ska betala den själv. särskilt med tanke på att ni har en bit att åka.

Hellre att jag hade åkt på något mindre festligt än att stå för kalaset själv.

Tycker inte att man tar betalt för att fira sig själv då kan man ha något enklare hemma, i trädgården eller annat om man inte vill hyra lokal eller restaurang men att låta gästerna betala sin egen mat är för  mig oacceptabelt.

Hellre att de bara bjuder på fika och säger att de som har lust kan hänga med ut och käka senare på kvällen och att man då har möjlighet att själv välja om man vill med och prisklass på maten. men helst inte det heller.

har man inte råd så har man inte då får man anpassa efter den ekonomi man för tillfället har. Kan inte komma som en överraskning att personen snart ska fylla jämnt

Sen kan det såklart finnas olika orsaker till att ekonomin inte är den bästa eller så kan det va så att personen i fråga har råd men är snål eller har ett annat tankesätt än vad jag har.

TS gör det som du själv tycker känns rätt. Blir ett dyrt kalas för er om man ska räkna in alla kostnader.

• Chester Copperpot

Det beror ju på hur det ser ut i olika bekantskapskretsar. Jag har ett rätt tätt kompisgäng, och där brukar festerna gå runt. Nån fixar midsommar, nån annan kräftskiva, nån tredje nyår, osv. Några av dom brukar ha födelsedagsfester, andra inte. Men då bjuder födelsedagsbarnet, ofta på både mat och dryck. Det hela går runt, eftersom alla bjuder på nånting nångång.

Däremot brukade det fixas betalmiddagar ett tag, men det var för en tio-femton år sen då folk inte hade lika mycket pengar. Nån gjorde iordning en fin middag, och pengarna var istort sett kostnader för inköp och inget mer, det kunde handla om en hundralapp eller hundrafemtio spänn per person. Idag gör vi väl likadant, men vi går ut och äter istället, och då hamnar ju notan betydligt högre, kanske 500 spänn per person. Men det kan ju också vara ett bekvämt sätt att slippa stress och stök och bara gå ut och ha trevligt tillsammans.

En gång när vi gick ut så snodde jag faktiskt åt mig hela notan och betalade den innan mina vänner hann fatta vad jag hade gjort. Det var faktiskt ganska kul att se hur glada dom blev över att jag faktiskt bjöd dom på kostnaden för hela middagen, fast alla hade räknat med att betala sin egen del redan från början. Ibland kan man överraska, och ibland kan man bjuda bara för att man visar att man gillar sina vänner.

Den senaste betalmiddagen jag var på var en möhippa för en vän till mig. Och hennes lillasyster anordnade lite kalas hemma hos sig. Hon bjöd på en enkel soppa och snacks och tilltugg och vin. Vi var inte så många, mindre än tio stycken, och hon ville ha 150 spänn för det. Och jag tyckte det var okej. Hon hade köpt ett par baginbox som gick åt, och det hade varit lite förberedelser och så. Hade jag anordnat det hela vettefan om jag hade haft hjärta att ta betalt, men 150 spänn är ju heller inte så mycket att bråka om, jag tyckte det var okej. Och vi hade väldigt trevligt.

Men jag säger det igen, om nån "bjöd" mig på fest, och jag förväntades betala för det, så skulle jag bara tycka att  dom var dumma i huvudet. Vad är det i begreppet "att bjuda på något" som folk inte förstår?

• Anonym
    joydivision skrev 2014-05-18 11:05:42 följande:

Jag har varit med om en variant att man i ett kompisgäng går ut med födelsedagsbarnet på restaurang och bjuder denne på mat och dryck (som en present) och att alla betalar sitt eget. Det vanligaste är väl ändå att den som fyller bjuder på festen hemmavid eller på lokal. Man får ju anpassa sin fest efter sin plånbok. Så jag tycker nog det här upplägget som TS nämner verkar sniket och trist. 

Jag har haft olika typer av bjudningar beroende på hur bra eller mindre bra min ekonomi har varit vid just det tillfället och lite också hur stort eller litet jag vill fira. 

Ja så gjorde vi ibland förr när vi var runt 20- årsåldern och folk inte hade så stabil ekonomi. Det tycker jag dock ändå känns mer ok då det är samma upplägg för alla i gänget. Nu när man är 30 är det inte samma typ av gäng och man är mer spridda både vad gäller var man bor, ekonomi mm.

Min kompis har som sagt bra ekonomi och inga barn men ändå kör hon på kvarterskrogen (Googlade restaurangen).
  • Anonym
    Anonym (Avstå) skrev 2014-05-18 11:17:48 följande:

Jag hade valt att avstå från festen om man ska betala den själv. särskilt med tanke på att ni har en bit att åka.

Hellre att jag hade åkt på något mindre festligt än att stå för kalaset själv.

Tycker inte att man tar betalt för att fira sig själv då kan man ha något enklare hemma, i trädgården eller annat om man inte vill hyra lokal eller restaurang men att låta gästerna betala sin egen mat är för  mig oacceptabelt.

Hellre att de bara bjuder på fika och säger att de som har lust kan hänga med ut och käka senare på kvällen och att man då har möjlighet att själv välja om man vill med och prisklass på maten. men helst inte det heller.

har man inte råd så har man inte då får man anpassa efter den ekonomi man för tillfället har. Kan inte komma som en överraskning att personen snart ska fylla jämnt

Sen kan det såklart finnas olika orsaker till att ekonomin inte är den bästa eller så kan det va så att personen i fråga har råd men är snål eller har ett annat tankesätt än vad jag har.

TS gör det som du själv tycker känns rätt. Blir ett dyrt kalas för er om man ska räkna in alla kostnader.

Håller med, jag skulle aldrig ha mage att ta betalt av mina gäster om jag inte haft råd. Hellre boxvin och chips hemma än detta dyra (och snåla) upplägg. Jag skulle skämmas mer av att bjuda på upplägget de gjorde än att ha något mindre fancy hemma
  • Anonym
    MachoCulture skrev 2014-05-18 10:46:37 följande:

DEEET finns rika som tar  betalt för fester

DÅÅÅ BJUDER SOM JÄVLIGT FLOTT

OCH ALLA PENGARNA SOM FOLK BETALAR GÅR 100% TILL NÅGON
    FORM AV VÄLGÖRENHET SOM ÄR BESTÄMD FRÅN BÖRJAN - INTE
    TILL DOM SJÄLVA - KALLAS FÖR FUNDRAISING o är väl en rätt ny
    företeelse från USA i vanlig ordning

• Mapa

Jag arrangerade en kompis 30-årsfest förra sommaren där vi caterade mat och hade underhållning. Tog en avgift/person för detta då varken jag eller 30-åringens sambo hade råd att stå för hela kalaset annars! Förstår inte på vilket sätt det skulle vara sniket???

När jag fyllde år förra året så bokade jag bord på restaurang, alla stod för sin egen mat och dryck och sedan bjöd jag hem alla och bjöd på efterrätt, tilltugg och dryck under resten av kvällen.

Alla måste väl få göra vad som passar sin egen plånbon och sina vänner bäst? Och jag har också gått på fester där jag betalat för mig!

• Anonym
    Chester Copperpot skrev 2014-05-18 11:37:16 följande:

Det beror ju på hur det ser ut i olika bekantskapskretsar. Jag har ett rätt tätt kompisgäng, och där brukar festerna gå runt. Nån fixar midsommar, nån annan kräftskiva, nån tredje nyår, osv. Några av dom brukar ha födelsedagsfester, andra inte. Men då bjuder födelsedagsbarnet, ofta på både mat och dryck. Det hela går runt, eftersom alla bjuder på nånting nångång.

Däremot brukade det fixas betalmiddagar ett tag, men det var för en tio-femton år sen då folk inte hade lika mycket pengar. Nån gjorde iordning en fin middag, och pengarna var istort sett kostnader för inköp och inget mer, det kunde handla om en hundralapp eller hundrafemtio spänn per person. Idag gör vi väl likadant, men vi går ut och äter istället, och då hamnar ju notan betydligt högre, kanske 500 spänn per person. Men det kan ju också vara ett bekvämt sätt att slippa stress och stök och bara gå ut och ha trevligt tillsammans.

En gång när vi gick ut så snodde jag faktiskt åt mig hela notan och betalade den innan mina vänner hann fatta vad jag hade gjort. Det var faktiskt ganska kul att se hur glada dom blev över att jag faktiskt bjöd dom på kostnaden för hela middagen, fast alla hade räknat med att betala sin egen del redan från början. Ibland kan man överraska, och ibland kan man bjuda bara för att man visar att man gillar sina vänner.

Den senaste betalmiddagen jag var på var en möhippa för en vän till mig. Och hennes lillasyster anordnade lite kalas hemma hos sig. Hon bjöd på en enkel soppa och snacks och tilltugg och vin. Vi var inte så många, mindre än tio stycken, och hon ville ha 150 spänn för det. Och jag tyckte det var okej. Hon hade köpt ett par baginbox som gick åt, och det hade varit lite förberedelser och så. Hade jag anordnat det hela vettefan om jag hade haft hjärta att ta betalt, men 150 spänn är ju heller inte så mycket att bråka om, jag tyckte det var okej. Och vi hade väldigt trevligt.

Men jag säger det igen, om nån "bjöd" mig på fest, och jag förväntades betala för det, så skulle jag bara tycka att  dom var dumma i huvudet. Vad är det i begreppet "att bjuda på något" som folk inte förstår?

Ja så har vi oxå vid firande av nyår och kräftskiva, dock är min vän inte med i den kretsen då det är min mans umgänge från början. Då roterar man vem som ordnar.

Min man har även sitt kompisgäng på ca 8 personer där de några gånger om året ses och har killkväll, detta är alltid hos en person som bor betydligt större och lyxigare än oss andra (även om de flesta har villa och familj). Då brukar de lägga nån hundring per person och ta med lite alkohol. Detta har de gjort i flera år och eftersom att de alltid är hos samma person känns det fair tycker jag, och den personen de är hos har heller inget emot det
  • Anonym
    Mapa skrev 2014-05-18 14:00:02 följande:

Jag arrangerade en kompis 30-årsfest förra sommaren där vi caterade mat och hade underhållning. Tog en avgift/person för detta då varken jag eller 30-åringens sambo hade råd att stå för hela kalaset annars! Förstår inte på vilket sätt det skulle vara sniket???

När jag fyllde år förra året så bokade jag bord på restaurang, alla stod för sin egen mat och dryck och sedan bjöd jag hem alla och bjöd på efterrätt, tilltugg och dryck under resten av kvällen.

Alla måste väl få göra vad som passar sin egen plånbon och sina vänner bäst? Och jag har också gått på fester där jag betalat för mig!

Men vad kostade det att närvara på den fest som du ordnade åt din kompis? Och vad ingick i så fall?

Och när du firade din egen dag hade du "bara" bokat bord, då kunde man själv välja vilken prisnivå på mat man ville ha. I mitt fall var summan 500 kr/person. Och de hade inte planerat något efteråt, du hade ju iaf ansträngt dig lite och gjort efterrätt/snacks efteråt. Jag tycker att uppläggen skiljer sug ganska mkt åt
  • BymBym

Bjöd till fest igår och var tvungen att räkna på det när jag läser vad många vill ha i kuvertavgift. Med lokal, mat (kallskuren fläskfilé, potatisgratäng, sallad och bröd), vin, öl, välkomstdrink, efterrätt, kaffe och snacks gick det på 200 k/pers.

Det kostar att ha fest och har man inte råd så får man avstå de stora spektaklen

• Anonym
    BymBym skrev 2014-05-18 14:36:09 följande:

Bjöd till fest igår och var tvungen att räkna på det när jag läser vad många vill ha i kuvertavgift. Med lokal, mat (kallskuren fläskfilé, potatisgratäng, sallad och bröd), vin, öl, välkomstdrink, efterrätt, kaffe och snacks gick det på 200 k/pers.

Det kostar att ha fest och har man inte råd så får man avstå de stora spektaklen smile5.gif

Ja jag håller med dig, har man inte råd så har man inte, och då får man bjuda efter vad plånboken bestämmer.

Dock tycker jag att ditt upplägg är betydligt trevligare när det är lokal och man själv kan äta och dricka av det som finns. När det är bokat bord på restaurang är det ju liksom över när maten är slut. Om man har hyrt lokal blir det ju mer en helkväll (om man vill det alltså). Jag har varit på flera fester och tillställningar där man varit i en billig eller gratishyrd lokal där det bjudits på smörgåstårta/potatissallad/pajer eller liknande och det rycker jag är jättetrevligt, det visar även att den som ordnar lagt ner lite tid och engagemang även om maten är från catering (pynt, snacks, musik mm).
  • Anonym
    BymBym skrev 2014-05-18 14:36:09 följande:

Det kostar att ha fest och har man inte råd så får man avstå de stora spektaklen smile5.gif

Hur många gäster hade du förresten?
  • BymBym
    Anonym skrev 2014-05-18 14:55:26 följande:
    Hur många gäster hade du förresten?

26 vuxna och 6 barn. Barnen åkte till barnvakter när det började bli lite "stökigare". En mycket lyckad kväll. Dock snålade vi också och skrev i inbjudan att vi bjöd på dryck till maten och så långt det räckte. Ville man festa till det med mer eller annat så fick de ta med eget. Nu räckte ölen och vinet hela kvällen ändå. ..
  • Mapa
    Anonym skrev 2014-05-18 14:28:33 följande:
    Men vad kostade det att närvara på den fest som du ordnade åt din kompis? Och vad ingick i så fall?

Och när du firade din egen dag hade du "bara" bokat bord, då kunde man själv välja vilken prisnivå på mat man ville ha. I mitt fall var summan 500 kr/person. Och de hade inte planerat något efteråt, du hade ju iaf ansträngt dig lite och gjort efterrätt/snacks efteråt. Jag tycker att uppläggen skiljer sug ganska mkt åt

Cateringen kostade lite under 200 kr/pers, jag avrundade uppåt och tog 200 kr/person i avgift. Då fick man buffe bestående av kall och varm mat, sallad, bröd och lite ostar, tårta till efterrätt samt godis under kvällen. Plus underhållning. Vi fick stå för en del av kalaset själv, men det hade inte gått att genomföra om vi behövt betala för allt. Vi köpte diverse pynt, hyrde lokal osv.
Svar på tråden Ta betalt för 30- årsfest?