Ta betalt för 30- årsfest?
Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag lägger den här. Med inspiration om tråden som handlar om bröllop och kuvertavgift blev jag nyfiken på vad ni tycker om att ta betalt för andra typer av fester/tillställningar
Jag var för ett tag sedan bjuden på en väns 30- årsfirande. Först kom ett sms med info om att boka datum xx då hon skulle fira sin födelsedag, och att mer info och detaljer skulle komma.
Nästa sms kom nån vecka senare där det stod att hon bokat restaurang/bord där hon skulle fira sig och att detta kostade 500 kr per person och att man då fick mat, 1 glas dryck och kaffe. Själv tyckte jag att det kändes olustigt och har aldrig tidigare varit på någon liknande "fest".
Hur hade ni reagerat? Jag hade inte svarat på hennes första sms så kunde tacka nej efter hennes andra sms. Så om jag och min man skulle gått hade det kostar oss 1000 kr för maten (plus present?) och ev andra kostnader för dryck under kvällen. Det är en relativt nära vän men vi bor inte i samma stad så hade antingen behövt bo på hotell eller åka ca 10 mil enkel väg.
Jag hade hellre druckit vin och ätit snacks hemma hos dem, än att gå på restaurang, där man inte ens hade möjlighet att själv välja vilken prisklass på mat man ville ha (3-rätters vs sallad/annat enkelt). Med detta upplägget behövde de ju inte betala en krona själva för sitt firande då gästerna fick stå för allt själva.
Jag tycker att kuvert på bröllop är fel, men då brukar det iaf ingå mat, dryck, tårta, vickning mm och vara en heldag/kväll. I detta fall var det "bara" en middag och inget mer, den skulle firas på en vanlig restaurang.
Är det jag som är snål eller är detta ett udda upplägg? För vi hade haft råd, men tyckte att upplägget kändes fel. Denna middag hade ju blivit dyrare än ett bröllop, då kuvertavgift är istället för present, vilket jag inte är säker på att det var i min inbjudan..