Inlägg från: gästernas gäst |Visa alla inlägg
  • gästernas gäst

Dagens exempel på anonymas slag under bältet

Grappa skrev 2014-05-18 12:32:18 följande:
    Blir ett inlägg mer elakt om avsändaren är Anonym, än om avsändaren är Arbetsvegan?

Och hur menar du att vi ska kunna undvika dig och dina elakheter?
    Jaa, det kan man fråga sig.

Jag har sett den här typen av trådar förut, där man diskuterar och kritiserar bruket att "gömma sig" bakom anonymitet när man är förmodat elak. Problemet tycks oftast vara anonymiteten, inte elakheten i sig. Och då har man ju fått nåt grundläggande fel om bakfoten, om man känner sig belåten med sig själv för att man minsann vågar vara elak och stå för det med sitt eget nick.

De flesta skulle antagligen ändå inte våga agera som de gör här, ifall vi stod ansikte mot ansikte. Och jo, det finns fler sätt att vara elak och spydig än att gå till direkta personangrepp.
  • gästernas gäst
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 13:01:25 följande:
    Hej och välkommen! jag ser att du reggade dig för 8 minuter sen, men jag antar att du bara har varit en ivrig läsare av diskussionsklimat-trådarna?

Det finns betydliga skillnader vilket FeliciaA2 redovisar i inlägg 17.
    Till detta hör naturligtvis ett nyreggat konto som i praktiken innebär att man inte vågar belasta sitt riktiga nick.  t.Jag menar självklart inte att det är ditt syfte men många gånger är det uppenbar
    I den här tråden skriver jag bara som gäst, jag är inte registrerad användare men familjeliv fungerar så att ett konto skapas i samma stund som du skriver som gäst (fyi, ifall du inte visste det). Jag har varit medlem sedan 2005 och har nyligen avreggat mig för att jag varken gillar diskussionsklimatet på FL eller vad det gör mig själv till, eller "klickarna" med överlägset ironiska och spydiga stammedlemmar - men jag tycks ha svårt att slita mig härifrån. Jag förstår mycket väl skillnaden mellan att diskutera under eget nick eller fullständig anonymitet - det rör sig ändå om grader i anonymiteten så länge man inte uppträder med bilder av sig själv och upplysningar om bostadsort på sin presentation. Ville du verkligen stå för dina åsikter och dina elakheter skulle du göra det fullt ut.

Den åsikt jag vill framföra i tråden är att jag inte anser att anonymiteten är ett problem, men elakheterna och påhoppen och det dåliga diskussionsklimatet är det. Eftersom du har startat tråden för att diskutera just anonymiteten antar jag att du inte håller med mig, och du har naturligtvis rätt till din egen åsikt.

När jag var medlem diskuterade jag förresten ofta som anonym, dock inte för att kunna framföra elakheter utan för att slippa påhopp och slippa dra till mig onda ögat från andra stamgäster med en hårdare och mer kompromisslös attityd. Nu är jag som sagt inte medlem längre och kan äntligen, om än tillfälligtvis, ta bladet från munnen.
  • gästernas gäst
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 13:31:15 följande:
    I botten ligger problemet med det dåliga diskussionsklimatet i stort men man kommer ändå inte ifrån att de värsta och grövsta påhoppen sker just från anonyma. Påhopp är aldrig okej oavsett men ska man förändra kulturen måste man börja med det som är värst.
    Vad jag skriver är sant, oavsett vad du väljer att tro eller inte om mitt gästkonto.

För övrigt håller jag inte med dig om att man måste "börja med det som är värst" för att förändra kulturen. Man börjar givetvis alltid med sig själv. Du kommer aldrig att kunna förändra anonymas elakheter med mindre än att du förändrar ditt eget beteende. Men att skjuta skulden över på andra är givetvis en bekväm och bra lösning så länge.
  • gästernas gäst
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 13:46:30 följande:
    Skuldförskjutning blir rätt galet i sammanhanget btw...
    Jag menar bara att alla forumets medlemmar är lika delaktiga i diskussionsklimatet och att man inte kan förändra någon annan än sig själv. Startar du en tråd med syfte att diskutera just andras anonyma elakheter utan att de anonyma som avses är närvarande, är det som upplagt för ifrågasättande, oavsett vilken roll du själv har i den tortyrkammare som är känsliga rummet (vilket antagligen är den plats man borde befinna sig med sin oklanderliga diskussionsteknik, om man verkligen vill förändra någonting). Nu kan inte jag påstå att jag har råkat ut för någon elakhet från dig i något sammanhang, men andra i tråden tycks ha gjort det, varför en reflektion över bjälken respektive grandet kanske ändå är på sin plats.

Hittills lyser också exemplen på elakheter från anonyma med sin frånvaro i tråden, men de kanske kommer att flöda in så småningom.
Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet