• Itpoh6

Vad är rasistiskt med SD?

Vill inledningsvis nämna att jag aldrig har röstat på SD, och inte heller tagit ställning till hur jag ska göra i år.

Är dock intresserad av att veta vad som är rasistiskt med dom? Det skriks till höger och vänster om rasism, men de ämnar inte slänga ut någon. De gör inte skillnad på hudfärg. De vill minska invandringen rejält (det vill jag också, när man ser alla integrationsproblem), och låta de som kommit hit smälta in i samhället först. De vill hjälpa på plats vid humanitära katastrofer.

Rasister skulle väl slänga ut alla, stänga gränserna för gott och inte skicka en enda krona för att hjälpa andra raser i sina hemländer?

De har skapat många rubriker, och det är ett väldigt liv. Många av dom är riktiga klåpare på individnivå, men jag tror att minst lika många är det också i andra partier (tänker på de gamla Uppdrag Granskning, eller vilket program det var, som körde med dold kamera). De granskas mest och därför upptäcks mest.

Men på vilket vis är det ett rasistiskt parti?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 14:36
    Besökte precis deras hemsida för att kolla vad de egentligen har för invandringspolitik. Listar några citat jag tyckte var tänkvärda.

"För att komma tillrätta med detta menar vi att Sverige kraftigt måste begränsa invandringen. Nivån måste sättas så att de som redan invandrat till Sverige ges möjlighet att anpassa sig till det svenska samhället."

"Vi vänder oss emot det multikulturella samhällsbygget då det förutsätter splittring, utanförskap och även kräver att vi i Sverige ska anpassa oss till andra kulturer. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige ska anpassa sig till svensk kultur och svenska värderingar. Vi står upp för en öppen svenskhet där invandrare ska kunna bli en del av det svenska samhället."

"Vi tror på en effektiv och human flyktingpolitik till hjälp för de behövande. Sverigedemokraterna ställer sig bakom asylrätten men önskar eftersträva att flyktingar så långt det är möjligt ska erbjudas hjälp i närområdet. I riksdagen är Sverigedemokraterna det parti som vill lägga mest pengar på att hjälpa flyktingar i sina närområden."

"För att invandring ska ha någon positiv effekt på de offentliga finanserna krävs det att den invandrade befolkningen har samma sysselsättningsgrad och samma genomsnittsinkomst som den befolkning som fanns innan. Vi kan i nuläget se att den invandrade delen av befolkningen i genomsnitt har en tio procentenheter lägre arbetsfrekvens än den inhemska. Det innebär en stor kostnad och belastning för samhället. Det är resurser som vi hellre skulle lägga på en trygg och värdig ålderdom, krafttag mot brottsligheten, trygghet för landets kvinnor, hjälp till flyktingar i närområdet och en rättvis arbetsmarknad."

Skulle antagligen inte rösta på SD, med utgång ifrån att de är ett för ungt och oerfaret parti för att styra Sverige, invandringspolitiken tycker jag låter sund och utan rasistiska toner.

• Svar på tråden Vad är rasistiskt med SD?
  • Punkster
    Itpoh6 skrev 2014-05-18 14:30:53 följande:

De kom från en rasistisk miljö från början, det är jag med på. Men det har hänt mycket sedan dess. Ingvar Kamprad har också en luddig bakgrund. Många har kommit från ett ställe och gått mot ett annat. Att det finns rasister i det partiet köper jag, precis som det finns i många partier, men är det nog för att säga att det är ett rasistiskt parti?

(Jag ifrågasätter dig inte, är bara nyfiken och tycker det är en intressant diskussion).

Vill man göra upp med sitt rasistiska förflutna så tycker jag att man verkligen bör införa en nolltolerans mot rasism i partiet. Kent Ekeroth har trots alla dumheter han hittat på fått förnyat förtroende och nya politiska uppdrag inom partiet. Det rimmar väldigt illa med den påstodda nolltoleransen tycker jag.
    Minniemousemommy skrev 2014-05-18 15:10:48 följande:
    Dom är inte rasister. Vissa Sverigedemokrater är möjligtvis det, men alla är det verkligen inte. Så det är fel att säga "SD är rasister". Jag är tex sverigedemokrat och jag är absolut inte rasist. Jag tror det har mycket med hur media vinklat allt, och vad SD stått för förut. Men jag tror i alla fall att alla kan förändras, och jag tror på att SD kan rädda vårt land från undergång. Jag vill att alla i Sverige ska ha det bra, oavsett etnicitet. Jag vill slippa läsa om alla hemskheter som händer just nu, slippa höra om det. Jag vill inte att det ska ske över huvud taget. Tex så var ju i princip hela tysklands befolkning nazister förr, men inte hatar man alla tyskar? Så varför hata SD för saker dom gjorde och sa förr? Tycker det är ologiskt. Men alla får tycka som dom vill, så länge dom bara tycker det. Man får inte ta lagen i sina egna händer även om man anser att någon har fel åsikt.
    Ett parti består ju ändå av sina medlemmar? Om medlemmarna är rasister så bör det ju innebära att det inom SD finns rasistiska värderingar? Varför är rasisterna medlemmar i SD om SD har nolltolerans mot rasism? Varför slängs de inte ut? 

Visst kan man förändras. Det finns säkert krafter inom SD som vill göra upp med det förflutna och det är naturligtvis bra. Men då måste man göra det på allvar och inte ge personer som Kent Ekeroth förnyat förtroende. Så länge som det fortgår på det viset så tror jag att folk kommer att ha fruktansvärt svårt att ändra inställning om partiet.
  • Minniemousemommy
    Punkster skrev 2014-05-18 18:05:19 följande:
    Vill man göra upp med sitt rasistiska förflutna så tycker jag att man verkligen bör införa en nolltolerans mot rasism i partiet. Kent Ekeroth har trots alla dumheter han hittat på fått förnyat förtroende och nya politiska uppdrag inom partiet. Det rimmar väldigt illa med den påstodda nolltoleransen tycker jag.

Ett parti består ju ändå av sina medlemmar? Om medlemmarna är rasister så bör det ju innebära att det inom SD finns rasistiska värderingar? Varför är rasisterna medlemmar i SD om SD har nolltolerans mot rasism? Varför slängs de inte ut? 

Visst kan man förändras. Det finns säkert krafter inom SD som vill göra upp med det förflutna och det är naturligtvis bra. Men då måste man göra det på allvar och inte ge personer som Kent Ekeroth förnyat förtroende. Så länge som det fortgår på det viset så tror jag att folk kommer att ha fruktansvärt svårt att ändra inställning om partiet.
    Jag kallar mig för Sverigedemokrat men jag är ingen medlem. Jag tycker att man är det man röstar på. Det finns alltså väldigt många Sverigedemokrater enligt mig. Alla som röstar på SD helt enkelt. Men ja, vissa partimedlemmar är ju säkert rasister, precis som att vissa in andra partier är kommunister. Men jag delar inte alls din åsikt här, ett parti består inte av sina medlemmar enligt mig. Ett parti består av sina handlingar, sitt partiprogram och sina väljare och sin ledare. Ett parti är många saker som blivit ett. Jag är bara så trött på att alla kallar SD för rasister. ALLA är inte rasister. SD vill bara ha ett sverige som man kan vara stolt över igen. Där man kan sjunga sitt lands nationalsång, vifta med sitt lands flagga och ta del av traditionerna, precis som i alla andra länder. Men gör man något av det så är man rasist. Jag är så trött på människor som sliter ut det ordet. Inga mörkhyade människor skulle bry sig om vissa saker som vänsterextremister gapar om. Det är så onödigt och det vissa saker som gör ligger på dagisnivå. SD 2014. Ett Sverige för alla.
  • Tonårsmamman1
    Minniemousemommy skrev 2014-05-19 11:51:26 följande:
    . SD vill bara ha ett sverige som man kan vara stolt över igen. Där man kan sjunga sitt lands nationalsång, vifta med sitt lands flagga och ta del av traditionerna, precis som i alla andra länder. Men gör man något av det så är man rasist. Jag är så trött på människor som sliter ut det ordet. Inga mörkhyade människor skulle bry sig om vissa saker som vänsterextremister gapar om. Det är så onödigt och det vissa saker som gör ligger på dagisnivå. SD 2014. Ett Sverige för alla.
    Det är den största lögnen av alla, att man inte får sjunga nationalsången, eller vifta med svenska flaggan, eller fira sina traditioner. Jag känner ingen som har tvingats ge upp detta, och de blir definitivt inte kallade rasister.

• Litet My
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-19 11:56:15 följande:
    Det är den största lögnen av alla, att man inte får sjunga nationalsången, eller vifta med svenska flaggan, eller fira sina traditioner. Jag känner ingen som har tvingats ge upp detta, och de blir definitivt inte kallade rasister.

• berserkur

Att prata om särskilda nedärvda essenser som styr hur vi är när det gäller skillnaden mellan t ex svenskar och invandrare, är väl ändå själva definitionen av rasism. 

Och angående firandet av traditioner så rekommenderar jag verkligen David Batras "det här var ju tråkigt". 

• sjuttiofemman
    Minniemousemommy skrev 2014-05-18 15:10:48 följande:
    Dom är inte rasister. Vissa Sverigedemokrater är möjligtvis det, men alla är det verkligen inte. Så det är fel att säga "SD är rasister". Jag är tex sverigedemokrat och jag är absolut inte rasist. Jag tror det har mycket med hur media vinklat allt, och vad SD stått för förut. Men jag tror i alla fall att alla kan förändras, och jag tror på att SD kan rädda vårt land från undergång. Jag vill att alla i Sverige ska ha det bra, oavsett etnicitet. Jag vill slippa läsa om alla hemskheter som händer just nu, slippa höra om det. Jag vill inte att det ska ske över huvud taget. Tex så var ju i princip hela tysklands befolkning nazister förr, men inte hatar man alla tyskar? Så varför hata SD för saker dom gjorde och sa förr? Tycker det är ologiskt. Men alla får tycka som dom vill, så länge dom bara tycker det. Man får inte ta lagen i sina egna händer även om man anser att någon har fel åsikt.

Hur många "enstaka fall" krävs det för att påvisa en trend? 63 sverigedemokrater har blivit uteslutna hittills pga rasism vilket är bra. Men när nya fall av rasism kommer från partiets företrädare (inkl partitoppen) varje vecka och som inte uteslutits så visar det på att "nolltoleransen" bara var ytterligare ett sätt att putsa på fasaden. Senast idag avslöjades det att en Sdu-ordförande i norrbotten menar att Breivik inte skulle ha fått något straff och att världen skulle vara bättre utan invandrare. www.interasistmen.se/invandring/lokala-sd-gor-bort-sig-innan-cirkus-akesson-ens-landat-lulea/

Kopplingen till högerextrema grupper gestaltas här genom Erik Almqvist:

www.interasistmen.se/klavertramp/erik-almqvist-till-organiserade-nazister-vi-respekterar-dig-och-ditt-engagemang/

Sök på "Åkesson Hübinette" så får vi upp en partiledare som dribblar bort sig i främlingsfientlighetens korridorer när han menar att Zlatan inte är svensk och att han är en legosoldat. Är det inte rasistiskt så är det väldigt nära iallafall.

Järnrörsskandalen ska vi inte prata om...

Sd vill i princip stoppa invandringen och istället "hjälpa på plats" vilket bara är ett kodord för att sluta hjälpa, UNHCR menar att det är fel väg att gå trots att de skulle få mer pengar än idag: www.svt.se/nyheter/sverige/unhcr-sd-losning-for-enkel

Har Sd någonsin öppet och aktivt tagit avstånd från rasism? Har Sd gjort något alls för att förhindra den våg av hot och rädsla som de sprider mot de som öppet säger emot Sd? Svaret är nej.
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-05-19 12:50:29 följande:
    Järnrörsskandalen ska vi inte prata om...

Bra. Nästa person som drar upp den skall jag nog stämma för falsk marknadsföring och kräva pengar för att jag slösade bort flera minuter av mitt liv genom att se den (ö)kända filmsnutten. Efter all marknadsföring av filmen så hade jag väntat mig en riktig splatterfilm med inslagna skallar och lösryckta lemmar men det jag fick se var ett helt ointressant tretton på dussinet fylltjats mellan några ointressanta muppar som av någon outgrundlig anledning lyckats bli politiker respektive c-kändis.

För att då återknyta till TS så var det rätt tunt med hårda fakta i tråden. Jag har tagit mig friheten att (på ett kvällstidningsaktigt sätt) lista de punkter som presenterats och är inte allt för imponerad. Runt valet pratades det mer eller mindre öppet om att när/om SD kom in i riksdagen skulle det börja byggas koncentrationsläger och alla som inte bott i Sverige i minst tre generationer skulle kastas ut. Jämfört med det så är vad som hittills tagits upp rätt urvattnat.

1. Koppling till bloggen Avpixlat (inlägg #1)
    2. Medlemmar har uttalat sig nedsättande om invandrare (#1)
    3. Riksdagspolitiker har setts hålla i järnrör ((#1 vilket troligen är fel eftersom det sannolikt var aluminiumrör)
    4. Partiet har en rasistisk bakgrund (#1)
    5. Det står inget rasistiskt i partiprogrammet  utan det handlar om hur medlemmar uttalat sig (#5)
    6. En avhoppare säger att nolltoleransen mot rasism inte stämmer (#5)
    7. En googling på "SD rasism inom partiet" ger träffar (#6)
    8. De ristar in hakkors i sin egen panna (#9 Ja, jag vet att jag har läst för många kvällstidningsrubriker)
    9. En högre politiker är kvar i partiet trotts att han gjort dumheter (#11 vet inte vilka dumheter som avses)
    10. Det finns medlemmar som är rasister alltså är partiet rasistiskt (#11)
    11. Medlemmar som är rasister slängs inte ut (#11)
    12. Att tala om nedärvda skillnader är rasism (#15 vet inte om det handlar om SD eller inte men det får följa med)
    13. Inte tillräckligt många medlemmar utesluts för rasistiska uttalanden(#16)
    14. Kopplingar till högerextrema grupper (#16 länk till en antisd-sida där en SD representant ber högerextrema hålla sig borta från deras demonstrationer )
    15. Partiledaren anser inte att Zlatan är svensk vilket är rasistiskt ((#16) ingen källa angiven, bara en uppmaning att googla)
    16. De berömda järnrören med tillägget att vi inte skall prata om dem (#16)
    17. SD vill hjälpa folk på plats (#16 en länk där en person uttalar sig om att flyktinghjälp är en komplex fråga)
    18. SD har inte tagit avstånd från rasism (#16)
    19. SD sprider hot och rädsla mot dem som öppet säger emot SD (#16)

Vi får då att rasismen visar sig genom kopplingar till en blogg, rasistiska uttalanden (en återkommande punkt), medlemmar har hållit i ett järnrör (troligen aluminiumrör), partiet har en rasistisk bakgrund, medlemmar inte utesluts (återkommande punkt), de ristar in hakkors i sina pannor, kopplingar till högerextrema (källan är dock även möjlig att tolka som ett artigt avståndstagande), de vill flytta flyktinghjälpen närmare problemområden, partiet har inte tagit avstånd från rasism och att partiet sprider hot och rädsla hos sina motståndare (det verkar dock som partiets motståndare är bättre på att sprida hot och rädsla: Många politiker hotas och SD är värst utsatt: www.gp.se/ekonomi/1.2169265-varannan-sd-politiker-utsatt-for-hot ).

För att koka ihop det ännu lite mer så verka problemet vara att SD som parti inte tar avstånd från rasism snarare än att de, trotts sina tvivelaktiga rötter, skulle representera en i grunden rasistisk ideologi. De (SD) borde sålunda ordna några fackeltåg mot rasism och starta en Facebook kampanj vilket tycks ha fungerat väl för andra partier med grumligt förflutet och med medlemmar vars uttalanden mellan skål och vägg inte passar sig i media.
  • Minniemousemommy
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-19 11:56:15 följande:

Min systerdotters skola införde att dom skulle sluta sjunga nationalsången. Anledningen var att det kan vara taskigt mot barn från andra länder och deras föräldrar. Ska man sjunga en nationalsång ska man sjunga allas tyckte dom. Jag har blivit kallad rasist av en fd vän för att jag hade en sverigeflagga utanför mitt hus och på en tårta jag gjorde. Hon tyckte det var fel att kränka invandrare på det sätter. Hur jag kränkte invandrare förklarade hon dock aldrig.

Det med traditioner har jag bara hört om så det har aldrig hänt mig, men jag litar på andra människor.

Det är iaf ingen lögn, det är något jag tror och jag får tro vad jag vill.

• Minniemousemommy

19. SD sprider hot och rädsla mot dem som öppet säger emot SD (#16)
    När fan då? Det enda jag har sett är hur sd-hatare har förstört för sd, diskrimnierat, hotat, misshandlat, bränt ner hus osv. Är man sverigedemokrat så är man inte värd ett skit och man är en slagpåse i princip. Det är väl den enda ursäkten man behöver. "Varför slog du honom?" "Han är rasist" *Jubel, prisbelöning, presenter*. Blir bara så arg.
  • Minniemousemommy
    sjuttiofemman skrev 2014-05-19 12:50:29 följande:

63 sverigedemokrater har blivit uteslutna hittills pga rasism vilket är bra.- Trodde ni nyss sa att dom aldrig slänger ut någon som är rasist?
    Men när nya fall av rasism kommer från partiets företrädare (inkl partitoppen) varje vecka och som inte uteslutits så visar det på att "nolltoleransen" bara var ytterligare ett sätt att putsa på fasaden. Senast idag avslöjades det att en Sdu-ordförande i norrbotten menar att Breivik inte skulle ha fått något straff och att världen skulle vara bättre utan invandrare. www.interasistmen.se/invandring/lokala-sd-gor.../ - Det är ett fritt land, man får tycka som man vill. Men jag tycker det är konstigt att man reagerar så hårt nr någon vill döda kommunister (tror det var det Breivik dödade, minns inte) men inte när någon vill döda Sverigedemokrater. Själv tycker jag inte att man ska få döda eller skada någon alls, även om man inte delar personens åsikt. Men man får faktiskt tycka som man vill i Sverige, inte säga vad man vill och göra vad man vill men tycka vad man vill får man.

Järnrörsskandalen ska vi inte prata om... - Det är gammalt. Ingen dog. Två skällsord användes mot en kvinna. Det var ingenting mot vad SD-hatare håller på med just nu. INGENTING. Blir så trött på att det vinklas som det gör.

Sd vill i princip stoppa invandringen och istället "hjälpa på plats" vilket bara är ett kodord för att sluta hjälpa, UNHCR menar att det är fel väg att gå trots att de skulle få mer pengar än idag: www.svt.se/nyheter/sverige/unhcr-sd-losning-f... - Du kan inte komma med ett argument om att det är kodord? FFS. Det går inte att bevisa ens. Kodord? Jag tror i alla fall på att SD vill hjälpa folk på plats. Jag har sett bilder på Jimmie när han och SD står och hjälper flyktingar utomlands, men inte tusan visas det i tidningarna eller i media. Han är min hjälte i alla fall. Ni får tycka som ni vill, men jag vet att han vill gott och att han kommer rädda Sverige och alla som bor här en vacker dag. Han kommer rädda er och era barn från er själva.

Har Sd någonsin öppet och aktivt tagit avstånd från rasism? Har Sd gjort något alls för att förhindra den våg av hot och rädsla som de sprider mot de som öppet säger emot Sd? Svaret är nej.- Det har dom. Men efter att ha sagt att dom ogillar invandringspolitiken, inte invandrarna för hundrade gången så skulle jag i alla fall bli trött. Vem orkar upprepa sig så mycket? Och va? Den sista meningen förstod jag inte.
Svar på tråden Vad är rasistiskt med SD?