Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Rättvist med oavlönad praktik?

Bling1975 skrev 2014-05-19 00:13:26 följande:
    Det är nog väldigt olika i olika yrken. För oss har praktikanter så gott som aldrig bidragit med något under själva praktiken men varit en bra väg att hitta unga med potential för en anställning efter examen.

Den stora skillnaden mellan praktik och lärling är ju också att en lärling inte går tillbaka till studierna eller hoppar mellan olika praktikplatser. Företaget satsar då på en ung anställd som de kommer tjäna på i framtiden. Praktiken ligger ju ofta under själva utbildningen så praktikanten lämnar ju praktikplatsen för att studera igen och många provar på flera olika typer av arbetsplatser under sina praktikperioder. Tidiga praktikperioder är ju främst för studenternas skull, då kan de lättare tillgodogöra sig senare utbildning när de kan relatera till konkreta yrkessituationer.

Så tänker jag också. Lärling är lärling, LIA eller praktik inom en utbildning är en annan sak. Och helt obetald är ju inte praktiken, går du YH exempelvis så har du ju CSN även för LIA-veckorna?

När jag läste YH hade vi praktik i tre perioder och jag var på olika ställen alla gångerna. Jag lärde mig massor men jag var inte där för att prestera på samma nivå som de anställda utan just för att lära. Det var en del av min utbildning. När det gäller lärlingar så är det mer tvärtom tycker jag, de går och är lärlingar för att tex. bli målare eller något annat hantverksmässigt, och sådant måste man ju lära sig på plats. Det går inte att läsa sig till.
Svar på tråden Rättvist med oavlönad praktik?