• Anonym (Sofie)

Måste man ta ut fp?

Vi har en dotter som kommer att fylla precis 2 år när syskonet kommer.
    Om jag är hemma med båda mina barn, måste jag ta ut fp för 2-åringen då? Vet att efter barnen fyllt 1 år så måste man ta ut fp för att skydda sin SGI.
    Så då måste jag alltså ta ut 5 dagar i veckan av min 2-årings dagar för att skydda min SGI?
    Hur funkar det om dagarna tar slut som finns för min 2-åring. Måste jag ta av den nyföddes då?

Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Måste man ta ut fp?
  • Försäkringskassan

Hej,

Från det att det väntade barnet föds så skyddas båda föräldrarnas SGI på nytt under barnets första levnads år och du kan åter ta ut så mycket eller lite föräldrapenning utan att det påverkar era SGI.er Har du bägge dina barn hemma väljer du själv vilket barn du ska söka föräldrapenning för.

Hälsningar

Carola, handläggare 

• Anonym (Sofie)
    Försäkringskassan skrev 2014-05-18 20:56:37 följande:

Hej,

Från det att det väntade barnet föds så skyddas båda föräldrarnas SGI på nytt under barnets första levnads år och du kan åter ta ut så mycket eller lite föräldrapenning utan att det påverkar era SGI.er Har du bägge dina barn hemma väljer du själv vilket barn du ska söka föräldrapenning för.

Hälsningar

Carola, handläggare 

Tack för snabbt svar! Så då behöver jag inte ta ut någon föräldrapenning alls fram tills syskonet fyller 1 år? (vill bara vara övertydlig)
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Sofie) skrev 2014-05-18 20:59:40 följande:
    Tack för snabbt svar! Så då behöver jag inte ta ut någon föräldrapenning alls fram tills syskonet fyller 1 år? (vill bara vara övertydlig)
    Nu var jag för snabb.. Jag måste alltså söka för något av barnen för att behålla min SGI ändå? Nu blev jag förvirrad..sorry.
  • Försäkringskassan

Hej! Fram till att syskonet fyller 1 år behöver du inte ta ut någon föräldrapenning alls om du inte vill, eller tänka på att skydda din SGI. Från syskonets 1-årsdag behöver du dock ansöka om minst 5 dagar i veckan om du är hemma på heltid och önskar skydda din SGI. Du kan dock blanda barnens dagar, så att du söker t.ex 3 dagar för ett barn och 2 för det andra barnet. Hälsningar Stella, handläggare

Svar på tråden Måste man ta ut fp?